Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Kleur glazen fietsbril (op sterkte)

dickygiovanni
Forum-lid

dickygiovanni 27 mar 2011 22:55

Heb nu nog een BBB met die glazen op sterkte erachter, maar een Oakley op sterkte lijkt me zeer prettig! Aangezien we toch al een dure hobby hebben (of beter; het zelf zo duur maken), kan die er ook nog wel bij..

bibske
Forum-lid

bibske 28 mar 2011 22:24

jordimetten schreef:
De variatie zit hem in de andere kleuren.

Wanneer heb ik welke kleur nodig. Als ik deze bestel zal ik dus moeten kiezen uit blauw, zwart of bruin. Ik weet echter niet wannneer ik welke kleur nodig heb. Zijn hier nog goede tips voor.

De keuze tussen blauw, zwart of bruin is vooral persoonlijke voorkeur. Zwart is vaak wat donkerder dan de andere twee en bruin geeft het warmste beeld. Ze zijn allemaal goed voor een zonnige dag.

groenie
Forum-lid

groenie 29 mar 2011 00:36

Ik heb mijn oakley monturen via ebay gekocht -- er zijn meerdere koopjes. Zoek op "Oakley RX"... veel plezier!

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 mar 2011 02:20

Als ik een Oakley op sterkte zou laten slijpen dan zou ik dat doen bij clear-black iridium photochromatic. Dat glas is als het donker is net zo doorzichtig als een standaard clear en in de zon donker genoeg.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

njitram
Forum-lid

njitram 29 mar 2011 12:20

Rij zelf met zachte maandlenzen. Heb daar een fietsbril bij met rode lens voor (half-)bewolkt weer en zo donker mogelijke lenzen voor zomerdagen.

peter1981
Forum-lid

peter1981 29 mar 2011 12:36

Volgens mij heeft Tifosi trouwens ook lenzen op sterkte.
Weet niet of ze al leverbaar zijn maar gewoon een mailtje naar een dealer of naar rivosports dan weet je het snel genoeg
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

fiets381
Forum-lid

fiets381 29 mar 2011 15:41

Je kunt toch gewoon werken met zo'n inzet stuk dat aan de binnenkant van de bril wordt gemonteerd. hierin kan dan de brillenmaker de glazen op sterkte in plaatsen. Dan heb je ook meteen het voordeel dat je er verschillende kleuren lenzen voor kunt zetten.

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 29 mar 2011 17:19

Kleuren? Ik rij momenteel met een licht oranje (35% doorlatendheid; vergelijkbaar met lichtgeel) voor geheel bewolkte dagen en ritjes tegen de avond, bruine glazen met spiegel voor tegen de zon (ongeveer 80 % doorlatendheid). Als ik nog een categorie 2 lens erbij neem voor halfbewolkte dagen (tussen de 50 en 70% doorlatendheid), dan zou ik helemaal klaar zijn.

Ik heb zelf verschillende brillen op sterkte geprobeerd. Voor mij waren vooral de geslepen sportzonnebrillen een tegenvaller. Je krijgt (in ieder geval bij Oakley) een glas op sterkte tegen de zonnebrilglazen geplakt. Het resultaat is net zo dik als mijn Adidas met zeer dun lensje op sterkte erachter (NB: is ook geen goedkope oplossing, maar natuurlijk wel voordeliger dan bij Oakley). Dus als die BBB met aparte lens op sterkte goed zit, zou ik die zeker doen (bij mij zit hij niet).

sergeant
Forum-lid

sergeant 30 mar 2011 16:58

Ik heb zelf een bril met meekleurende glazen van Tifosi met Carl Zeis lenzen, geen rommel dus voor een hele nette prijs. Diverse modellen en kleuren van glazen mogelijk. Als je wilt kan je een bril kiezen die net zo donker wordt als een normale zonnebril, je kunt ook voor lichtere tinten kiezen. Voordeel is dat glazen zich aanpassen aan de intensiteit van de zon. Dus als het schemert kan je toch je bril op houden.
Sergeant

tutti
Forum-lid

tutti 04 apr 2011 00:56

Bigfoot52 schreef:Als je het logisch bekijkt zijn de blauwe glazen voor de zonnige dagen. (geel voor de avond/schemering en wit voor regenachtige dagen) Blauw laat iets meer ligt door dan bruin en zwart. Het is net waar je zelf het liefst voor prefereerd. Rudy Project heeft op hun website een mooi grafisch tooltje gezet, waar je het verschil goed kan zien:
http://www.rpb.be/lenssimulator/index.p ... 1&unicode=

groet,
bigfoot52

Zag op de site van Tifosi dat de blauwe lens slechts 12% doorlaat terwijl de "smoke" lens 17% licht doorlaat. Zou niet kloppen met jouw stelling dat blauw meer licht doorlaat dan zwart/bruin. Lijkt me eerlijk gezegd ook wel logisch omdat de blauwe kleur ontstaan door een zgn. spiegel om een "zwarte" lens.
Better do it right once

mademan
Forum-lid

mademan 20 mei 2011 02:27

Even een schopje voor dit topic.

Ik ben al enige tijd aan het zoeken naar een fietsbril op sterkte, maar kon er nog niet echt uit. Rijd nu met mijn gewone bril (Rayban Wayfarer) maar dit is niet optimaal. Oakley's hebben een bepaalde aantrekkingskracht, maar ik kan nergens een duidelijke prijs vinden. Daarnaast zijn niet alle modellen in mijn sterkte (-4,25 en -4,75) te leveren. BBB heb ik gepast maar mijn hoofd is nog iets te dik, dus geen optie. Zijn er nog andere merken die geslepen glazen leveren ipv een opzetstukje? Ik ben bang dat ik bij de meeste merken met mijn wimpers tegen het opzetstukje blijf tikken. Harde en/of zachte Lenzen zijn geen optie.
2019 Apex Sharp
2021 Apex Flare

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 20 mei 2011 11:51

Heb je al een Adidas bril geprobeerd? Ik heb ook erg lange wimpers. Het EvilEye model zit vrij ver van je gezicht af en heeft als optie een superdun voorzetlensje (en twee maten, smal en breed). Bij mij zit dat heel goed. Volgens mij kun je Tifosi glazen laten slijpen. Maar probleem bij mij: ook zonder geslepen (en dus veel dikker) gedeelte komen mijn wimpers er al tegen aan, dus dat hoef ik niet verder te proberen.

Nooit geprobeerd, maar het bestaat wel: De brillen van Rudy Project. Die hebben een model, waarbij het geslepen gedeelte in het brilframe zit en de zonnelens ervoor. Met dat systeem heb je ook meer ruimte voor je wimpers, mits de bril bij je hoofd past.

Plaats reactie