Pagina 2 van 4
Geplaatst: 06 jan 2010 17:36
door diogenes
Nou, het staat zowieso stoerder.
Maar je zou verwachten dat alle MTB's dan ook al lang grotere wielen zouden hebben.
Ik ga voor de Avid 7, de Karate monkey, Velocity 29" velgen met XT naven.
Ik dacht aan Ritchey spullen: is Pro het extra geld waard t.o.v. Comp? Of scheelt bijna niets in gewicht?
Kennen jullie Kenda USA banden? Welke zou het meest geschikt zijn? Ik laat namelijk het meeste direct uit de VS komen. Of zijn er andere banden die jullie zouden aanraden in dit formaat?
Diogenes
Geplaatst: 06 jan 2010 17:37
door pim3
Een 29" wiel rolt (in theorie) makkelijker over obstakels. De praktijk heb ik nog nooit mogen ondervinden door gebrek aan een 29er.
Geplaatst: 06 jan 2010 23:42
door frankz9
Diogenes schreef:Kennen jullie Kenda USA banden? Welke zou het meest geschikt zijn? Of zijn er andere banden die jullie zouden aanraden in dit formaat?
Kenda Smallblock8 2.1" banden zijn gewoon goed: lekker soepel op droge ondergrond. WTB Weirwolf LT 2.55" kan ik ook aanbevelen: ook soepel, want met zeer lage luchtdruk te berijden, het fijnst op drogige ondergrond, en nu op sneeuw vanwege de breedte van de band. Racing Ralphs 2.4" zijn even breed met meer profiel Deze voor en de Weirwolf achter is wellicht leuke combi.
Geplaatst: 07 jan 2010 14:31
door diogenes
OK, het wordt een 29". Ik ben overtuigd.
Diogenes
Geplaatst: 07 jan 2010 16:52
door diogenes
Ik heb nog wat hulp nodig: ik rijd een 57 Cm C-C raceframe (57.7 Cm bovenbuis). Wat voor MTB frame heb ik dan nodig?
http://surlybikes.com/frames/karate_monkey_frame/
Wat voor cassette (aantal tanden) raden jullie aan voor iemand die niet echt de diepe modder ingaat, maar wel door sneeuw en over vieze wegen? Welke kwaliteit cassete is goed qua prijs /kwaliteit?
Wat voor kwaliteit voor der. en achter der. is goed genoeg?
Wat voor shifters hebben de beste prijs/kwaliteitsverhouding?
Bedankt!
Diogenes
Geplaatst: 07 jan 2010 21:11
door pim3
Budget? Merkvoorkeur? Eisen?
De ene vindt SLX voldoende, terwijl de ander alleen XTR op z'n fiets wil, de ene zweert bij Sram, ander wil per se Shimano enz.
Qua prijs/kwaliteit vind ik de XT cassette nog altijd de beste (4 tientjes @
www.bikecomponents.de).
Geplaatst: 07 jan 2010 21:28
door diogenes
Die fiets is voor mij echt een winterfiets zonder emotie. Dus ik zoek de Shimano spullen, die de beste prijs kwalitesitsverhouding bieden. Voor mij is dat bij race 105/ultegra.
Diogenes
Geplaatst: 07 jan 2010 21:35
door em
Ik rij op mijn woon-werk-no nonsense-do-it-all-fiets met een LX-groep met XT-achterderailleur. Prijs/kwaliteit top en zelden problemen! SLX is de opvolger van de LX-groep dus persoonlijk zou ik die nemen, perfect voor jouw doeleinden en gewoon goed.
Geplaatst: 07 jan 2010 21:40
door kaj1500
Waarom geen Alfine, of stiekem toch een Rohloff?
KM Alfine
Geplaatst: 08 jan 2010 22:25
door diogenes
>Waarom geen Alfine, of stiekem toch een Rohloff?
Nou, dat is vooral een kwestie van geld: het is niet mijn enige fiets en ik gebruik hem waarschijnlijk alleen in extreem weer. Dan si een Rohloff naaf nogal duur.
Het project ziet er nu zo uit:
KM frame (MAAR WELKE MAAT?)
Avid 7 MTB diskremmen
SLX shifters
SLX VD
XT AD
King balhoofd
19" disk wielen (XT naven + Mavic velgen)
LX crankstel
Diogenes
Geplaatst: 08 jan 2010 23:19
door pim3
Voor de maat zou je het beste ergens proberen te passen, of in ieder geval geometrietabellen op moeten zoeken.
Verder ben ik niet zo'n fan van Avid remmen. Bleven bij mij moeilijk af te stellen, en liepen dus snel aan in modder of sneeuw. Ik ben een stuk tevredener over mijn huidige XT's. Zien er misschien minder gelikt uit, maar zijn súper betrouwbaar, en leveren goede remkracht onder alle omstandigheden. Voor het lage gewicht moet je ze niet nemen, zijn niet echt lichte remmen. Maargoed, voor mij komt er een overstap naar Magura aan, dus we zullen zien.
XT shifters zijn IMHO te prefereren boven SLX. De schakelwerking is aanmerkelijk beter voor een paar tientjes (?) meer. XTR is helemaal perfect, maar daarmee schiet je denk ik het doel voorbij.
Als je je fiets toch alleen gebruikt in slecht weer zou ik het geld voor die King lekker in m'n zak houden. Zelfde soort investering als de Rohloff: Als je niet veel km's maakt haal je het geld wat je bespaart met beperkte slijtage er niet uit. Ik zou eerder opteren voor een goedkoper balhoofd en een flinke kwak vet.
Geplaatst: 08 jan 2010 23:34
door kaj1500
Een Rohloff is inderdaad prijzig, maar een Alfine valt toch best mee. €250 voor de complete set (naaf + shifter). Bovendien heb je dan ook geen dure tandbladen, cassette, derailleurs en shifters nodig.
Het frame is er ook prima geschikt voor, met de track-ends.
Maar de set-up die je nu kiest, lijkt me ook prima.
Aan maatvoering ga ik me niet wagen. Een ervaren fietser met meerdere rijwielen kan dat volgens mij best zelf bepalen.