Vestingroute
Vanmiddag m'n favoriete rondje gedaan. Een nieuwe ketting en cassette op de Gazelle zorgden voor een prima snorrende aandrijftrein en honderd procent moraal in het nieuwe jaar. Aangezien de wind ook uit het noordoosten kwam, lag niets een tochtje naar Bourtange in de weg. De wegen waren mooi schoon en de lage zon gaf een prachtig uitzicht over de kale vlakten in Oost-Groningen.
Na de eerste bordjes van de Vestingroute werden de wegen wel minder schoon, maar tot in de vesting was er goed te fietsen en leidden zelfs de kasseien daar op het marktplein niet tot glijpartijen.
Zodoende kon ik zonder valpartijen door de vesting heen, maar werd het daarna al snel minder. Vlak voor Stadskanaal waren de B-wegen spekglad en was de weg nauwelijks nog zichtbaar. Gelukkig was het daarna in Drenthe snel weer over en waren de wegen weer goed begaanbaar.
Achteraf gezien was ik een uur te laat van huis gegaan en had bovendien geen verlichting meegenomen. Gelukkig zat oom agent ook aan de eettafel en kwam ik zonder problemen, maar wel in het donker thuis. De eerste kasseien en de eerste 109 kilometer van 2010 kunnen weer worden genoteerd!