Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
rubenio
- Forum-lid
rubenio
04 jan 2010 09:25
MBL schreef:
WD40 smeert prima en verdrijft meteen het vocht in je ketting. De WD40 moet je er wel direct opdoen na het schoonmaken. Als je na de motorreiniger de fiets een dag laat staan is je ketting verroest, zo schraal wordt ie ervan.
Ik smeerde een paar jaar geleden ook altijd mijn ketting met wd40 maar was eigenlijk niet tevreden met het resultaat. Eigenlijk is het ook geen smeermiddel zoals ik op m-gineering.nl las.
"WD40
De vreemde eend in de bijt smeermiddelen. WaterDispersant40 is een vochtverdrijvend middel dat hoofdzakelijk bestaat uit drijfgas, vluchtige aardoliedistillaten en parfum (als ik de msds goed begrepen heb). Spuit het op een glasplaatje en je ziet je euro's voor je ogen verdampen. Het is dus een prima schoonmaakmiddel, maar voor smering van zwaar belaste glijlagers zoals in de ketting is het niet bedoeld. "
Het is meer een multifunctionele spray om bv. roest van je ketting op te lossen en te verwijderen. Ik bewerk de ketting eerst met een normaal sopje, dan komt er meestal al aardig wat zooi vanaf. Dan met wd40 verwijder ik de overige roestplekjes. Vervolgens verwijder ik de wd40 weer zorgvuldig met een doek. En als laatst smeer ik de ketting weer met beetje kettingolie.
WD40 maakt je drivetrain erg droog en werkt slijtage juist in de hand is mijn bevinding.
-
kalkko
- Forum-lid
kalkko
04 jan 2010 09:36
Ik gebruik ontvetter bij de wibra vandaan, even goed insprayen en dan met een warm sopje en spons ketting schoonmaken, daarna droog wrijven, en als laatste WD40 erop werkt perfekt, en minimale kosten.
-
keesc0
- Forum-lid
keesc0
04 jan 2010 12:48
Eens in de zoveel tijd gebruiken.
Als je ketting eenmaal schoon is en je hem regelmatig afveegt duurt het zeer lang voordat het weer nodig is.
Ik heb verschillende (dure) middelen geprobeerd maar volgens mij kan je ook gewoon een sopje gebruiken, dat ontvet ook. Daarna goed afspoelen en afdrogen en het veroorzaakt zeker geen schaden.
-
ed-ep
- Forum-lid
ed-ep
04 jan 2010 13:58
Om schoon te maken is WD40 handig en een goed produkt. Voor smering van glijlager echter totaal niet geschikt. Om de ketting schoon te wrijven kan men het goed gebruiken, echter voor het echte smeren wel goed laten verdampen of droogwrijven want WD40 lost olie/vet op.
-
japiecarbon
- Forum-lid HC
japiecarbon
04 jan 2010 14:04
Ik ben het er ook niet helemaal mee eens dat de ketting alleen maar van binnen gesmeerd hoeft te worden. Je wilt toch ook het contact tussen ketting en tandwielen smeren.
-
simen
- Forum-lid
simen
04 jan 2010 21:37
Het is inderdaad nuttig om dat contact ook te smeren als je weet dat de ketting schoon blijft.
Maar dat is nu eenmaal zelden het geval.
Vette buitenkant betekent dat er des temeer vuil en zand aan de buitenkant blijft plakken.
En dan veranderd het smeren in slijpen.
Zij is ook tegen
-
foosho
- Forum-lid
foosho
05 jan 2010 00:38
Er zit altijd wel een laagje tussen. Met een doekje veeg je het niet ff 100% smeervrij, niet zonder ontvetter iig, op je tandwielen/kransjes zit ook nog, het smeer komt ook nog wel wat je ketting uit.. al met al meer dan genoeg imo.
-
ed-ep
- Forum-lid
ed-ep
05 jan 2010 13:38
Het vet wordt inderdaad een beetje buiten de rollen gedrukt tijdens het belasten van de ketting. Dit kleine beetje is maar dan zat om de "contact punten" te smeren. Ook na het uitkoken wrijf ik de buitenkant van de ketting schoon maar aan de binnenzijde van schakels niet. Daar zit dus ook vet. Vet aan de buitenkant van de ketting heeft geen zin en trekt alleen maar vuil aan.
-
japiecarbon
- Forum-lid HC
japiecarbon
05 jan 2010 13:47
Dat is zo, maar sommige mensen drijven zo door in het schoonmaken na het smeren, dat er niet meer te smeren valt.
-
foosho
- Forum-lid
foosho
05 jan 2010 15:23
Geen idee wat "sommige mensen" dan doen
Dus, mocht er onduidelijkheid zijn:
Je pakt een droge onbehandelde doek, je grijpt daarmee stevig de ketting vast en je laat de ketting er een aantal rondjes doorlopen door de trapper achteruit te draaien. Je ketting is dan op het oog gortdroog, maar zoals eerder betoogt zit er genoeg vet voor de contactpunten.
-
foosho
- Forum-lid
foosho
05 jan 2010 15:43
Tenzij de vloer nog geschuurd moet worden natuurlijk