Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Vriesweer?

omer
Forum-lid

Gebruikersavatar omer 18 dec 2009 21:23

Als ik ga zal het met de koersfiets zijn.MTB heb ik niet.
Als het gesneeuwd heeft of nat,ga ik zowieso niet.
Ik bedoel de droog weer omstandigheden.

w0uter
Forum-lid

w0uter 18 dec 2009 22:32

Idd. Ik hou het tot +/- -10 vol. Alleen bij droge wegen. Aluminiumfolie works wonders. Als de overschoenen niet meer helpen stop ik dat eronder. Topspul.

Hier in Groningen wordt het trouwens niet fietsen dit weekend. Vanochtend nam ik iets te enthousiast een bocht wat resulteerde in ongeveer zo'n plaatje:

Afbeelding

Lang leve de stuurskills die je opdoet met fietsen! ;) (de rest van Groningen is al tien keer echt onderuit gegaan.

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 19 dec 2009 00:44

Wat 'verstandig' is weet ik eigenlijk niet precies. Lagere temperaturen geeft wel sneller het gevoel van afzien, omdat je behoorlijk koude lucht inademt en daardoor wel je luchtwegen anders belast dan bij bv. >15°C.
Maar ik fiets ook gewoon met vorst. Goed kleden is absoluut belangrijk. Ik draag bv. een bivaksmuts om mijn voorhoofd, wangen, kin en oren te beschermen. Ook draag ik een fietsbril waardoor je ogen goed beschermd blijven voor de koude rijwind (mijn normale bril heeft veel kleinere glazen).
Ik rijd nu met ski-hanschoenen, maar die zijn maar net aan toereikend.
Overschoenen om de voeten warm te houden, soms met dubbele sokken.
Voldoende snelheid houden om warm te blijven is ook een 'must'. Vanmiddag reed ik over een stuk weg met veel platgereden sneeuw (±10 min) en dan ligt je snelheid erg laag en dat geeft heel veel afkoeling.....niet fijn.
Hopelijk heb je wat aan de info
Johan
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

timsen
Forum-lid

Gebruikersavatar timsen 19 dec 2009 03:13

Het ligt er echt aan hoe hard je voor jezelf bent!

Ik heb wedstrijden moeten schaatsen met -10 en nee dat is niet fijn en zou ook niet voor de lol gaan trainen met die tempratuur ivm Koude handen & voeten!

Maar verder gewoon goed inpakken en dan goed doorblijven fietsen.

Maar zo koud als ik het vandaag had zou ik niet op de fiets stappen ;-)
Afbeelding

Het koudste wat ik vandaag heb meegemaakt was -32!

haha maar in ieder geval succes met je trainingen!

deboefvanparma
Forum-lid

deboefvanparma 19 dec 2009 10:14

Landgenoten: Ik heb de noodtoestand afgekondigd voor de racefiets. Een dik pak sneeuw maakt het autoverkeer rondom de stad (Parma ligt op zeeniveau) interessant voor al die SUV’s en overige 4x4‘s. Die hebben zgn. geen last van de gladheid en rijden al toeterend plankgas voorbij de normale auto’s. Ik zeg u, wild west taferelen bij min. 5 graden.
Omdat er geen wind staat valt het met de gevoelstemperatuur mee. Dus dwars door de velden en een heel klein beetje de bergen in op de MTB. Mocht ik de Yeti yeti tegenkomen meld ik u dit ogenblikkelijk.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

ottie
Forum-lid

Gebruikersavatar ottie 19 dec 2009 11:29

Timsen schreef:Het koudste wat ik vandaag heb meegemaakt was -32!

Ik neem aan dat je niet in NL woont (ben dan wel benieuwd welke diepvries locatie dit wel is), of is de thermometer van je auto tikkie te enthousiast.
Rather live one day like a tiger than a hundred like a sheep!

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 dec 2009 14:26

Volgens mij was iets van -18 ofzo de koudste temperatuur die het KNMI gemeten had. Ik ben net gewoon lekker gaan mtb'en met -10 (aan 't eind -8), alleen wat koude tenen, voor de rest geen probleem. Lekker in de sneeuw gespeelt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

dearhunter
Forum-lid

dearhunter 19 dec 2009 15:34

Vanmorgen met vier man een rondje door het bos gereden, wij waren de enige die er gereden hadden, schitterend door de verse sneeuw. Goed oppassen met bevroren moddersporen!!Toch was het - 14 graden bij ons in het oosten. lekker aangekleed, een paar lagen over elkaar blijft het beste. Mooie foto's en filmpjes gemaakt, Google maar eens op johoop, zie je de mooiste foto's en filmpjes!!
Afbeelding

flabbergast
Forum-lid

flabbergast 19 dec 2009 15:54

Je gezicht insmeren met vaseline helpt ook om je huid te beschermen, de kou lijkt er minder in te tekken...
Theory may inform, but practice convinces...

rene1
Forum-lid

rene1 19 dec 2009 16:01

Dear Hunter schreef:, Google maar eens op johoop, zie je de mooiste foto's en filmpjes!!

Niet gevonden hoor, volgens mij kan je er beter een link naartoe zetten.

Plaats reactie