Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Talent

mispoes
Forum-lid

mispoes 17 dec 2009 23:06

Grappig dat je d'r over begint want ik vraag me dat ook wel eens af. Ik fiets toch vrij regelmatig niet overdreven hard en toch word ik zelden of nooit door andere fietsers ingehaald (maar misschien zijn hier in west brabant wel geen andere fietsers...:D)
Ik heb ook een tijdje meegefietst met de "snelle" mannen van een lokaal toerklupje en als ik thuiskwam met een gemiddelde van boven de 30 op de teller hadden we flink doorgetrokken en waren er doorgaans halverwege wel een paar d'r afgewaaid.
Dus... grootspraak zal idd wel bij wielrenners horen
http://www.sjaspatat.net" onclick="window.open(this.href);return false;

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 18 dec 2009 10:15

Dat komt er nog eens bij. Veel forumleden zullen wel 100km lang in een groep kunnen rijden met 35 a 40 km/h. Zolang ze maar geen kopwerk doen. Als ik echt voor een gemiddelde ga (vroeger, toen alles nog nieuw was), dan rij je zelfs met zijn tweetjes al 2km/h harder, met zijn drieen 3km/h.

edwin01
Forum-lid

edwin01 18 dec 2009 13:01

Bovenstaande posts zeggen denk ik genoeg.... Fietserslatijn!
Ik ben zelf een redelijk ongetalenteerde Amateur-B en ben al heel blij als ik überhaupt meekan in een criterium. Maar als ik een enkel keertje meega met mijn "oude toervrienden" hoor ik altijd: oh help, daar heb je hem weer...... dat wordt afzien... ;-)
Dat valt allemaal wel mee, er wordt best wel lekker doorgereden. Ze moeten alleen een stuk harder werken na een bocht. Als renner (hoe krabberig dan ook...) heb je toch de gewoonte om wat harder door een bocht te rijden en vooral de aanzet na de bocht zijn ze niet gewend.....

En dat is m.i. een deel van het talent van een renner: snel herstellen na een korte, felle inspanning.

Iedereen kan in principe hard fietsen, als je maar genoeg fietst. Maar zodra er bochten en tempowisselingen aan te pas komen, wordt het een ander verhaal...

Om nog even op mijn "oude toervrienden" terug te komen: er zitten er heus een paar bij die net zo hard of misschien wel harder fietsen dan ik, maar geef me een paar bochten en ze zijn gezien!

Enne... oh ja, dan heb je bij mij op de vereniging ook nog die Michel Bik die de 200km solo met 40 per uur rijdt............

c40campy
Forum-lid

c40campy 18 dec 2009 18:23

Talent... Iemand die bij mij in de buurt woont, was 15 jaar geleden bijna prof by Motorola. Na 15 jaar niet fietsen, gingen we er samen op uit voor een paar uurtjes (hij moest een fiets van iemand lenen...) Bergop, ik adem zwaar en doe hard m'n best, komt hij naast me fietsen, en zegt dood leuk, "this is fun!" en rijdt zo die berg op. Het is niet eerlijk :-)

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 18 dec 2009 18:25

Tja, genetisch hoge VO2max waarden, etc. Niets aan te doen.
What makes the boat go faster?

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 18 dec 2009 18:44

[quote="c40campy"]Talent... Iemand die bij mij in de buurt woont, was 15 jaar geleden bijna prof by Motorola. Na 15 jaar niet fietsen, gingen we er samen op uit voor een paar uurtjes (hij moest een fiets van iemand lenen...) Bergop, ik adem zwaar en doe hard m'n best, komt hij naast me fietsen, en zegt dood leuk, "this is fun!" en rijdt zo die berg op. Het is niet eerlijk :-)
[/quote]

De meesten die een comeback maken rijden hun eerste maal sneller dan de volgende keren, dan gaat het meestal wat minder, dus je leeft op hoop! :)
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

tati
Forum-lid

tati 19 dec 2009 18:28

[quote="danny1407"]Grootspraak?

Ik heb vandaag door 15 cm sneeuw 250 km gereden met een gemiddelde van net onder de 42 km/h.
En dat gemiddelde heb ik ook nog te danken aan die pekelwagen die niet opzij wilde gaan en al die auto's die op sommige stukken maar net 50 reden.
Anders was ik nog veel sneller geweest.

Fietserslatijn!

Volgende keer doe ik wel handschoentjes, een lange broek en lange mouwen aan.
Het was best een beetje fris.

;)

[/quote]

Dan moet je je verwarming in de auto wat hoger zetten dan is het niet zo frisjes ;)
A bad day on the bike is better than a good day at work.

tijn
Forum-lid

tijn 21 dec 2009 14:44

Ja wat is talent? Ik ben afgelopen zomer voor het eerst de bergen in geweest. Ik heb daar de Alp d'Huez beklommen in 1 uur. Toen ik zei dat ik het hele jaar nog geen 400km had gefietst, vonden veel mensen op de camping dat ik talent had...

corniel
Forum-lid HC

corniel 21 dec 2009 15:16

Vandaag naar mn werk gefietst met 15,51 km/u. En gisteren een 100 km D1 training met 21,18. :D

Het ligt aan zoveel omstandigheden. Aanleg (ook wel talent genoemd) is er daar een van. Je zal merken dat het leeuwendeel van de mensen die hier actief ook zijn vraagtekens heeft bij deze sterke verhalen.

Maar als je jezelf eens wilt meten is de TijdstrijdersCup wellicht iets voor je. Da's een tijdritje over 40,8 km. En er zijn mensen die verwachte eindtijden hebben opgegeven tussen de 29 km/u en 43 km/u, wat wel illustratief is hoe aanleg en getraindheid varieert onder de verschillende renners.

@Tijn: en nu wil je een schouderklopje van ons?!

mispoes
Forum-lid

mispoes 21 dec 2009 15:58

[quote="Tijn"]Ja wat is talent? Ik ben afgelopen zomer voor het eerst de bergen in geweest. Ik heb daar de Alp d'Huez beklommen in 1 uur. Toen ik zei dat ik het hele jaar nog geen 400km had gefietst, vonden veel mensen op de camping dat ik talent had...[/quote]

De Alpe is dan ook maar 13 km, als ik me een beetje kwaad maak lukt 't mij zelfs nog wel om dat in een tijd die in de buurt van een uur ligt te rijden. En ik heb bijzonder weinig talent (daarentegen ben ik wel uitermate koppig, eigenwijs en vreet ik liever m'n binnenbanden op dan dat ik opgeef. Daarmee kan je ook een heel eind komen :D ).
http://www.sjaspatat.net" onclick="window.open(this.href);return false;

danny1407
Forum-lid

danny1407 21 dec 2009 16:37

Bij X-factor en Idols barst het ook van mensen die gehoord hebben dat ze talent hebben......

FacebookS3RSSite

corniel
Forum-lid HC

corniel 21 dec 2009 16:41

Precies, ik las ergens op het forum dat je met VO2max van boven de 70 (sub)top zou zijn. Nou, ik haal er de achterhoede van het Amateur B-pelon niet eens mee...

Aanleg (talent) wordt zo overschat.

Plaats reactie