Pagina 2 van 6

Geplaatst: 13 dec 2009 10:54
door gijs01
je hebt PM!

Geplaatst: 13 dec 2009 10:55
door danny1407
Met het gevaar mezelf als een betweterige ouder voor te doen.......

Zoals Gijs01 al zei: even een bijbaantje en nog wat door sparen.
Ga in het voorjaar kijken naar een fiets.
Dan is de spaarpot wellicht al wat gegroeid, kan je met minder kleding volstaan (lees: minder kosten) en het is gewoon veel lekkerder fietsen met een beetje mooi weer.
Als je nu tijdens je eerste 3 ritten een plensbui op je hersens krijgt, heb je er snel genoeg van.
Bestaat de kans dat je de fiets aan de kant zet en er niet meer opstapt, terwijl je nog niet hebt ervaren hoe geweldig het is om zomers, met een groepje, een tochtje of wedstrijdje te fietsen.

Spaar nog heeeel even door.
Dit is niet de uitgesproken tijd om met fietsen te beginnen.
Lees hier op het forum alle prachtige verhalen en tips.
Dat zal je zeer zeker een extra stimulans geven om flink te sparen, want je ziet hier af en toe zulke mooie dingen voorbij komen!
En als je straks in het voorjaar een fiets hebt en wat kilometers gemaakt, gelijk mee met forumritjes.
Kan je je vragen stellen, advies krijgen.........en merken hoe geweldig het is!

Succes!

Geplaatst: 13 dec 2009 12:26
door Le Grimpeur
@Mavs. Als je zeker weet dat je een fiets gaat kopen, is het deze periode van het jaar wel een prima tijd om - het is op dit forum al vaker gezegd - voor relatief weinig geld al vast aan kleding, helm en schoenen te komen. Was gisteren zelf nog bij vier FM's in mijn regio en allemaal hadden ze opruimingsaanbiedingen op dat gebied. Vaak mooie spullen hoor en als je goed zoekt, zitten er ook èchte koopjes tussen. Wèl concessies doen qua kleur/dessin, niet qua maat: het moet prettig zitten/goed passen, anders heb je daar straks bij 't fietsen last van!

Geplaatst: 13 dec 2009 19:45
door berzan
Mavs, dat is effe pech, ik heb net afgelopen week mijn Giant Cadex , frame 60 verkocht voor .... 300 euro. Echt nog een mooi ding. Ik weet zeker dat er op dit forum veel fietsfanaten zijn die hun fiets goed onderhouden , er zuinig op zijn en dat er vast wel eens een goede tussen zit , tweedehands. Ook als je kritisch kijkt op marktplaats (daar heb ik hem ook verkocht) zitten er goede exemplaren tussen, dat herken je vaak al meteen aan de tekst en/of foto. Succes met speuren.

Bert

Geplaatst: 13 dec 2009 20:51
door gene
Het is mogelijk om een degelijke fiets aan 300 euro te vinden maar het is als zoeken naar een parel in de modder.
Ik kocht vorig seizoen aan deze prijs een titanium frame (Maurizio) met Veloce in perfect onderhouden staat. Een fiets die me beter bevalt dan mijn dure carbon racer.

Geplaatst: 14 dec 2009 22:22
door gijs01
Hoi Mavs,

Ik heb er eentje gevonden die wellicht wel wat mogelijkheden biedt!
- http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=35918

Ik heb de deur vast voor je ingetrapt!

Geplaatst: 14 dec 2009 23:27
door mavs
Allemaal ontzettend bedankt voor de vele (re)acties. Ik ga nu niet op iedereen persoonlijk reageren, maar ik doe er zeker wat mee. Mijn Favorieten-lijstje (cyclewear, pliegersport e.d.) is inmiddels stevig gegroeid. Er zijn natuurlijk nog steeds vragen!

In hoeverre moet je concessies doen qua framemaat. Ik heb dus een BBL van 90 cm. en heb dus een maat van ongeveer 59/61 nodig. Is het slim om dan een 57/58 te kopen?

Hoeveel mag een tweedehandse fiets maximaal gereden hebben? ik zie er wel eens kilometerstanden bij staan van enkele duizenden. Ontstaan er dan geen kleine mankementen (gesleten tandwielen, scheurtjes in de velgen e.d.)?

En dan voor de tweede keer de vraag: Ik heb van een vriend gehoord dat redelijk goedkoop is om een fiets bij iemand te kopen die ze als bouwpakketten koopt en dan zelf in elkaar zet. Heeft iemand daar ervaring mee?

Allemaal (alvast) bedankt!

Geplaatst: 14 dec 2009 23:49
door jackbrown
Mavs schreef:..... Er zijn natuurlijk nog steeds vragen!

In hoeverre moet je concessies doen qua framemaat. Ik heb dus een BBL van 90 cm. en heb dus een maat van ongeveer 59/61 nodig. Is het slim om dan een 57/58 te kopen? .....


Geen concessies mbt tot de maat. Zorg gewoon dat je de juiste framemaat kiest. En daarbij moet je op meer letten dan alleen op de lengte van de zitbuis (op basis van je BBL). Heel belangrijk zijn ook de lengtes van de bovenbuis (op basis van je romp- en armlengte) en de lengte van de voorbuis (op basis van je voorkeur voor zitpositie op de fiets: diepe zit = kortere voorbuis, wat meer rechtop = langere voorbuis).

Kleine afwijkingen kun je compenseren met variaties in de lengte van je zadel- en stuurpen, maar zorg ervoor dat het uitgangspunt goed is, d.w.z. de juiste framemaat.

Voor wat betreft je andere vragen laat ik liever het woord over aan andere collega's.

Geplaatst: 15 dec 2009 09:44
door kilometervreter
Ben het met JackBrown eens. Geen concessies mbt de maat. Met jouw lengte moet je zeker een bovenbuislengte van 59cm hebben. Dat komt meestal neer op een framemaat van 60-62 of XL (slooping kan in sommige gevallen ook nog 58). Het is je eerste fiets dus de exacte geometrie is niet zo heel belangrijk.

Voor 300 euro zou je overigens best wel een leuk fietsje moeten kunnen vinden. Heb echter even op marktplaats gekeken en het meeste wat daar te koop is voor rond dat bedrag is echter geen 300 euro waard. Je kunt als je iets ziet de link hier posten en er is vast wel iemand die er wat over te vertellen heeft en weet wat een redelijke prijs is.

Geplaatst: 15 dec 2009 10:11
door superrose
Zonde om met de maat te gaan spelen, wat nou als je het enorm leuk vind, je goed voor die fiets zorgt en je er een mooi jaartje op kunt rijden, dan gaat die maat tegenwerken. Het ding is dta met een uurtje fietsen het nieteens zoveel uitmaakt, maar als je 5 a 6 uur gaat rijden best wel. Een verkeerde houding met regelmatig fietsen kan voor pijntjes zorgen die niet nodig waren. (bovenop de pijntjes die er bij schijnen te horen ;) )

Geplaatst: 15 dec 2009 11:47
door Erik
Wordt met die bouwpakketten niet gewoon een internetshop bedoeld? Kan me nauwelijks voorstellen dat je een fiets koopt die in allemaal losse onderdelen geleverd wordt. Zou ik ook niet aan beginnen als je 0,0 sleutelervaring hebt...

En qua maat kun je binnen grenzen wel een beetje rommelen, maar dat vergt weer aanpassingen aan stuur- en zadelpen. De ideeen over maten zijn zijn namelijk ook niet 'rock solíd'. Vroeger waren de frames vaak groter bij een bepaalde lengte dan dat ze nu zijn, terwijl tegenwoordig de zadelpen vaak een stuk langer is en dan praat ik niet over sloping frames. Een 58 lijkt me voor jou wel heel klein, ik zou eerder richting 61/62 gaan.