Kurvenmeister schreef:Dat zou je moeten proberen, maar ik denk dat dat idd niet hoeft zoals klimmer al zegt.
Voor hen, die nog altijd twijfelen: het is zo simpel: de index voor de voorderailleur is gelijk voor shimano, sram en campa. Dit geldt zowel voor ATB als wegshifters. Die index zit in de shifter, bij alle merken. De schakelratio is ook gelijk bij alle drie de merken. De index zit ALTIJD in de shifter. Elke voor- of achterderailleur doet wat de shifter hem opdraagt. Een Campa of Shimano achterderailleur zal ook doen wat de SRAM-shifter hem opdraagt. Dit geldt zowel voor wegderailleurs , als voor de ATB versies. Maar...aangezien de SRAM-shifter per shift maar de helft van de hoeveelheid kabel gebruikt (ratio 1:1 ipv 2:1) verplaatst de achterderailleur ook maar de helft en beland de ketting ergens tussen twee tandwielen en niet op het naastliggende tandwiel. Twee SRAM-shifts geven achter dan één complete shift met een ander merk derailleur. Niet compatible, heet dat dan. De 1:1 schakelratio van SRAM is dus ook de belangrijkste oorzaak van het "direct action" effect. Zo gauw je de shifter beweegt, begint de schakeling van de achterderailleur.
De puristen zullen zeggen dat er wel degelijk nog meer verschillen zijn. Zeker, die zijn er. Maar als je er niets van merkt (zo minuscuul zijn die verschillen tussen weg en ATB materiaal) of een enkel trimmetje zo nu en dan bij de voorderailleur lost het op, dan is het alleen van academisch belang om er bij stil te blijven staan. Tot slot en vanzelfsprekend: de space tussen de kettingbladen van het crankstel is ook gelijk bij alle merken. Gelukkig maar, het vergroot de keuze die wij hebben.
Sjef