Pagina 2 van 3

Geplaatst: 18 jan 2010 23:32
door klimmer
Jackiejunior schreef:
lennaert schreef:
klimmer schreef:
Andere vraag: hoe is de uitwisselbaarheid tussen shimano en sram shifters en derrailleurs?


Inderdaad, ik zou ook wel eens willen weten of je bijv Red of Force 2010 shifters probleemloos kunt combineren met Dura Ace 7800 achter-en voorderrie?


het antwoord is neen, SRAM gebruikt een ratio van 1:1 voor het kabeltransport naar achterderailleur, terwijl Shimano en Campa 2:1 gebruiken. Voorderailleur is wel compatible. SRAM kent enkel dubbel crankstellen. Ratio geldt ook voor mountainbike-groepen. Wil je meer weten over uitwisselbaarheid van systemen: http://www.dekaleberg.nl/tips/welkverzet
Sjef

Geplaatst: 19 jan 2010 11:53
door jackiejunior
thanks Sjef!

Geplaatst: 25 jan 2010 23:09
door mimoza
Klopt niet helemaal,

Op een SRAM systeem kan je welke dan ook voorderrie zetten, want er zitten geen klikjes in je voorderrie, maar in je shifter...

Om die reden zie ook regelmatig een Record voorderrie bij een Red systeem voor de grammenjagers...


*edit* sorry had verkeerd gelezen en hierbij bevestig ik dus Sjef's post....
Voorderrie gaat, achter niet.

Geplaatst: 25 jan 2010 23:47
door rufio
En Sram Rival shifters met Shimano Ultegra derailleurs, iemand een idee?

Geplaatst: 25 jan 2010 23:50
door kurvenmeister
Zelfde verhaal als hierboven. Achter niet ivm de ratio.

Geplaatst: 25 jan 2010 23:56
door rufio
Ja jammer, zie op ander fora ook hetzelfde bericht.
Maar daar zeggen ze ook dat het ook voor de voorderrie geldt, of hoef ik alleen nog een Rival achterderailleur erbij aan te schaffen?

Geplaatst: 26 jan 2010 00:18
door kurvenmeister
Dat zou je moeten proberen, maar ik denk dat dat idd niet hoeft zoals klimmer al zegt.

uitwisselbaarheid tussen systemen

Geplaatst: 26 jan 2010 00:59
door klimmer
Kurvenmeister schreef:Dat zou je moeten proberen, maar ik denk dat dat idd niet hoeft zoals klimmer al zegt.


Voor hen, die nog altijd twijfelen: het is zo simpel: de index voor de voorderailleur is gelijk voor shimano, sram en campa. Dit geldt zowel voor ATB als wegshifters. Die index zit in de shifter, bij alle merken. De schakelratio is ook gelijk bij alle drie de merken. De index zit ALTIJD in de shifter. Elke voor- of achterderailleur doet wat de shifter hem opdraagt. Een Campa of Shimano achterderailleur zal ook doen wat de SRAM-shifter hem opdraagt. Dit geldt zowel voor wegderailleurs , als voor de ATB versies. Maar...aangezien de SRAM-shifter per shift maar de helft van de hoeveelheid kabel gebruikt (ratio 1:1 ipv 2:1) verplaatst de achterderailleur ook maar de helft en beland de ketting ergens tussen twee tandwielen en niet op het naastliggende tandwiel. Twee SRAM-shifts geven achter dan één complete shift met een ander merk derailleur. Niet compatible, heet dat dan. De 1:1 schakelratio van SRAM is dus ook de belangrijkste oorzaak van het "direct action" effect. Zo gauw je de shifter beweegt, begint de schakeling van de achterderailleur.
De puristen zullen zeggen dat er wel degelijk nog meer verschillen zijn. Zeker, die zijn er. Maar als je er niets van merkt (zo minuscuul zijn die verschillen tussen weg en ATB materiaal) of een enkel trimmetje zo nu en dan bij de voorderailleur lost het op, dan is het alleen van academisch belang om er bij stil te blijven staan. Tot slot en vanzelfsprekend: de space tussen de kettingbladen van het crankstel is ook gelijk bij alle merken. Gelukkig maar, het vergroot de keuze die wij hebben.
Sjef

Geplaatst: 27 jan 2010 22:26
door pitbull
Ik heb een vraagje:
Kan ik een SRAM TT voorblad gebruiken bij een shimano groep?

Arno

Geplaatst: 27 jan 2010 22:51
door amclassic-fan
Ja dat kan.

Geplaatst: 30 jan 2010 17:14
door 2bs
Nog een vraagje:

is de force 2010 groep compatibel met een 7900-crank? De cups worden in elk geval vervangen.

En kan je op een 7900 crank probleemloos de 7801- speed kettingen laten draaien?

Ik denk persoonlijk dat het geen overkomelijke problemen mag opleveren, maar je weet maar nooit!

Alvast hartelijk bedankt voor de info.

Geplaatst: 30 jan 2010 17:25
door klimmer
2B's schreef:Nog een vraagje:

is de force 2010 groep compatibel met een 7900-crank? De cups worden in elk geval vervangen.

zie mijn bericht van 25 januari

En kan je op een 7900 crank probleemloos de 7801- speed kettingen laten draaien?

Hou op met twijfelen: uiteraard kan dat. Connex, KMC kan allemaal!