Pagina 2 van 2
Geplaatst: 11 dec 2009 19:24
door klontje
Ik was vorig jaar zelf nieuweling, de gemakkelijkste oplossing is toch wel om bij het laatste kransje de tandjes er af te slijpen. En dan gewoon met een 52*16 te rijden. Je mist het kransje minder niet hoor. Zelfs niet in klimwedstrijden(Oostenrijk zelfs).
Geplaatst: 11 dec 2009 19:39
door t-kops
Hey jordi,
dit is wat je in mijn ogen het beste kunt doen:
neem als voorblad een TA specialites met 46 tanden en achter een 14-25 cassette, dit past in mijn sensa frame ook makkelijk dus ik ga er van uit dat dat bij jou frame ook wel lukt. volgens mij mag je als maximale afstand per omwenteling 6,94 m hebben, met die combi kom je op 6,89 m. bij 52/16 is het 6,81, dus dan boek je zelfs nog wat winst.
een ander voorblad als de ultegra is natuurlijk wel zonde van de looks en het holle, stijve blad, maar ultegra heeft helaas zelf geen 46 bladen, en dan weet je in ieder geval dat de kransjes achter goed passen icm met een 46 voorblad. ik neem aan dat je de fiets bij Jan v Katwijk hebt gekocht, die heeft als je geluk hebt die bladen wel op voorraad liggen en anders kan hij er wel aan komen.
koop dat TA blad er gewoon los bij (+ wat boutjes want die heb je dan ook nodig) en bewaar dat 52 ultegra blad voor volgens seizoen bij de junioren, dan kun je die wel gebruiken.
in ieder geval succes met het zoeken naar een oplossing, ik hoop dat ik je wat verder op weg heb kunnen helpen.
gr Twan
Geplaatst: 11 dec 2009 20:43
door sharkman113
gewoon een compact steken. Bij een Scott addict kom je niet eens verder dan 12 op het buitenste kransje. Afslijpen van het buitens kransje zou ik pas doen als zelfs 14 niet meer past.
Geplaatst: 11 dec 2009 21:17
door t-kops
@ sharkman
heeft geen zin om een compact te steken, deze is 50 tanden en dan kom je met een 14 achter te groot uit, nl. 7,49 m, wat dus te groot is. bovendien moet de crank dan omgewisseld worden, terwijl hij volgend jaar wel met een 52 kan rijden. dat slijpen zou ik ook niet doen, je hebt gewoon je 10 versnellingen nodig in de koers, en waarom zou je slijpen als het niet nodig is, door als voorblad een 46 te steken. het is toch maar voor 1 seizoen.
Geplaatst: 11 dec 2009 21:25
door davidtwc
je 10 versnelling heb je eigenlijk helemaal niet nodig, met een 6/8 speed kom je er ook wel, en anders gewoon naar het binnenblad en achter zwaarder, en als je echt niet bij een heuvelklassieker omhoog zou komen, vantevoren andere cassette enof voorblad plaatsen.
Geplaatst: 12 dec 2009 15:08
door zito
Ik ken wel meerdere mensen die dit probleem hebben bij de nieuwelingen. Fietsen zoals Ridley Noah, Specialized,... hebben dit ook en die reden zelfs met de nieuwe Dura-ace dus dat je 10speed wil omwille van 'nieuwe ultegra' vind ik toch maar raar. Dit is het beste wat je kan doen.
- 9 Speed van maken. Wat maakt het nou uit dat je met een 9 speed rijd? Er zijn meer goede renners bij de nieuwelingen die met een 9speed rijden omdat bij een 10 speed de 16 te groot is!
- 27-15 opzetten en bij de 15 de tandjes wegslijpen = weeral 9 speed. Waarom bij de 15 tandjes wegslijpen? Een paar renners mochten niet starten in een wedstrijd omdat ze een 15 hadden liggen die niet afgeslepen was. Zo kan je namelijk wel vals spelen. Even derry terug bijstellen na controle en je hebt een groter verzet dan de rest.
9 Speed is de beste keus.
Tijdens een kleine wedstrijd als je plat rijd is het toch over. Bij een grote wedstrijd gaven de mensen die ik ken gewoon een ander 9speed wiel mee van zichzelf aan de neutrale-/ploeg-/provinciale wagen.
Geplaatst: 26 feb 2010 22:55
door jarl67
het probleem is wanneer je lek rijd en een ander wiel krijgt.
de reseve wielen die in gelevert moeten worden zijn 10 speed met een 16 als sluiter.als je er een 9 speed van maakt( met een geslepen sluit kransje) en je krijgt een ander wiel gaat het goed je rijd dan alleen met een 52/17 ipv 52/16 maar je frame blijft heel