Precies, tegenover de cranck bij TA bladen.
Ik heb alles goed gemonteerd, maar ik denk dat het 'm hier in zit:
Het Shimano Ultegra SL compact buitenblad is aan de binnenzijde afgeschuind. De afschuining zorgt voor gemakkelijker opschakelen van klein binnenblad -34 tanden- naar het buitenblad. Ter hoogte van de tanden van het binnenblad is de afstand tussen binnen en buitenblad geschikt voor 9.10/11 speed kettingen. Pas je een groter binnenblad toe, neemt -door de afschuining van het buitenblad- de afstand tussen binnen en buitenblad toe. Bij 39 tands binnenblad is onderlinge afstand zo groot dat bij afschakelen de ketting niet meer op, maar naast, de tanden van het binnenblad valt. Bij 42 tands binnenblad kan de ketting zelfs tussen binnen en buitenblad klemmen. Om 50/39 tandwiel combinatie mogelijk te maken moet ook het buitenblad vervangen worden door een exemplaar wat niet extreem afgeschuind is.
Dus ook buiten ga ik TA leggen, en ik denk dat dan het probleem is opgelost..
Ultegra SL compact + TA Zephyr
-
- Forum-lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 28 sep 2009 16:34
@danoontje: Laat tzt nog even weten of dit voor jou heeft gewerkt svp.
Zou een goede bron van info zijn voor een vraag die toch regelmatig langskomt.
Moet toevoegen dat ik al geruime tijd met een compact rij (FC-5650) waarbij ik voor mijn ritjes in NL ook de 34 heb vervangen voor een TA Zephyr 40T. Deze combi schakelt vrij goed. Slechts af en toe "hangt" de ketting (KMC X10-SL) een fractie van een seconde óp de tanden van de 40, waarna de ketting goed op het kleine blad zakt.
Heb ook wel eens overwogen om de 50T te vervangen voor een TA, maar hij is nog niet op...
Zou een goede bron van info zijn voor een vraag die toch regelmatig langskomt.
Moet toevoegen dat ik al geruime tijd met een compact rij (FC-5650) waarbij ik voor mijn ritjes in NL ook de 34 heb vervangen voor een TA Zephyr 40T. Deze combi schakelt vrij goed. Slechts af en toe "hangt" de ketting (KMC X10-SL) een fractie van een seconde óp de tanden van de 40, waarna de ketting goed op het kleine blad zakt.
Heb ook wel eens overwogen om de 50T te vervangen voor een TA, maar hij is nog niet op...
Ik heb op mijn fc-r700 crank beide bladen (34-50) vervangen voor bladen van TA (39-52). Na afstellen van mn voorderrie loopt het goed zonder belasting maar ik heb er nog niet buiten op gefietst. Met het huidige weer gaat dit ook nog wel even duren, maar zo gauw als ik er op gereden heb zal ik mijn ervaringen hier posten. (misshien een keer in de tacx proberen)
Ik heb inmiddels ook de fiets in de tacx gehad. Het schakelt prima. Zoals danoontje al concludeerde: beide bladen vervangen om goed te kunnen schakelen.
Ik heb dit probleem ook. Vanavond het binnenblad maar even omdraaien en hopelijk schakelt die dan naar behoren. Anders moet ik ook maar het buitenblad vervangen.
Gr. Diederik
Gr. Diederik
Ik ken toch ook iemand die met exact dezelfde combi al 2 jaar probleemloos rond rijdt..danoontje schreef:buiten ook TA gelegd, probleem opgelost...maw een compact sl met enkel een binnenblad van TA is geen succes. Je moet beide bladen vervangen om goed te kunnen schakelen..
-
- Forum-lid
- Berichten: 470
- Lid geworden op: 12 apr 2010 21:17
- Locatie: Noord-West Veluwe
Ik wou een TA 39T blad in combi met FSA 50T buitenblad leggen. Maar heb gekozen voor een FSA 39T blad met FSA 50T buitenblad. Ik hou het even bij dezelfde merken.
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0