Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ultegra SL compact + TA Zephyr

danoontje
Forum-lid
Berichten: 1023
Lid geworden op: 31 dec 2006 15:16

danoontje 27 dec 2009 17:22

Precies, tegenover de cranck bij TA bladen.
Ik heb alles goed gemonteerd, maar ik denk dat het 'm hier in zit:
Het Shimano Ultegra SL compact buitenblad is aan de binnenzijde afgeschuind. De afschuining zorgt voor gemakkelijker opschakelen van klein binnenblad -34 tanden- naar het buitenblad. Ter hoogte van de tanden van het binnenblad is de afstand tussen binnen en buitenblad geschikt voor 9.10/11 speed kettingen. Pas je een groter binnenblad toe, neemt -door de afschuining van het buitenblad- de afstand tussen binnen en buitenblad toe. Bij 39 tands binnenblad is onderlinge afstand zo groot dat bij afschakelen de ketting niet meer op, maar naast, de tanden van het binnenblad valt. Bij 42 tands binnenblad kan de ketting zelfs tussen binnen en buitenblad klemmen. Om 50/39 tandwiel combinatie mogelijk te maken moet ook het buitenblad vervangen worden door een exemplaar wat niet extreem afgeschuind is.
Dus ook buiten ga ik TA leggen, en ik denk dat dan het probleem is opgelost..
Anima Sana In Corpore Sano.

deadelaarvanutreg
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:34

deadelaarvanutreg 28 dec 2009 21:53

@danoontje: Laat tzt nog even weten of dit voor jou heeft gewerkt svp.
Zou een goede bron van info zijn voor een vraag die toch regelmatig langskomt.

Moet toevoegen dat ik al geruime tijd met een compact rij (FC-5650) waarbij ik voor mijn ritjes in NL ook de 34 heb vervangen voor een TA Zephyr 40T. Deze combi schakelt vrij goed. Slechts af en toe "hangt" de ketting (KMC X10-SL) een fractie van een seconde óp de tanden van de 40, waarna de ketting goed op het kleine blad zakt.
Heb ook wel eens overwogen om de 50T te vervangen voor een TA, maar hij is nog niet op...

Gebruikersavatar
kc82
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 mar 2009 13:15

Gebruikersavatar kc82 30 dec 2009 00:02

Ik heb op mijn fc-r700 crank beide bladen (34-50) vervangen voor bladen van TA (39-52). Na afstellen van mn voorderrie loopt het goed zonder belasting maar ik heb er nog niet buiten op gefietst. Met het huidige weer gaat dit ook nog wel even duren, maar zo gauw als ik er op gereden heb zal ik mijn ervaringen hier posten. (misshien een keer in de tacx proberen)

danoontje
Forum-lid
Berichten: 1023
Lid geworden op: 31 dec 2006 15:16

danoontje 28 jan 2010 16:42

buiten ook TA gelegd, probleem opgelost...maw een compact sl met enkel een binnenblad van TA is geen succes. Je moet beide bladen vervangen om goed te kunnen schakelen..
Anima Sana In Corpore Sano.

Gebruikersavatar
kc82
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 mar 2009 13:15

Gebruikersavatar kc82 03 feb 2010 11:54

Ik heb inmiddels ook de fiets in de tacx gehad. Het schakelt prima. Zoals danoontje al concludeerde: beide bladen vervangen om goed te kunnen schakelen.

bandiet
Forum-lid
Berichten: 532
Lid geworden op: 17 feb 2010 12:08

bandiet 16 jul 2010 11:53

Ik heb dit probleem ook. Vanavond het binnenblad maar even omdraaien en hopelijk schakelt die dan naar behoren. Anders moet ik ook maar het buitenblad vervangen.

Gr. Diederik

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 16 jul 2010 12:19

danoontje schreef:buiten ook TA gelegd, probleem opgelost...maw een compact sl met enkel een binnenblad van TA is geen succes. Je moet beide bladen vervangen om goed te kunnen schakelen..
Ik ken toch ook iemand die met exact dezelfde combi al 2 jaar probleemloos rond rijdt..

wilcoelskamp
Forum-lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 apr 2010 21:17
Locatie: Noord-West Veluwe

wilcoelskamp 16 jul 2010 18:26

Ik wou een TA 39T blad in combi met FSA 50T buitenblad leggen. Maar heb gekozen voor een FSA 39T blad met FSA 50T buitenblad. Ik hou het even bij dezelfde merken.
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0

Plaats reactie