Geplaatst: 27 dec 2009 17:22
Precies, tegenover de cranck bij TA bladen.
Ik heb alles goed gemonteerd, maar ik denk dat het 'm hier in zit:
Het Shimano Ultegra SL compact buitenblad is aan de binnenzijde afgeschuind. De afschuining zorgt voor gemakkelijker opschakelen van klein binnenblad -34 tanden- naar het buitenblad. Ter hoogte van de tanden van het binnenblad is de afstand tussen binnen en buitenblad geschikt voor 9.10/11 speed kettingen. Pas je een groter binnenblad toe, neemt -door de afschuining van het buitenblad- de afstand tussen binnen en buitenblad toe. Bij 39 tands binnenblad is onderlinge afstand zo groot dat bij afschakelen de ketting niet meer op, maar naast, de tanden van het binnenblad valt. Bij 42 tands binnenblad kan de ketting zelfs tussen binnen en buitenblad klemmen. Om 50/39 tandwiel combinatie mogelijk te maken moet ook het buitenblad vervangen worden door een exemplaar wat niet extreem afgeschuind is.
Dus ook buiten ga ik TA leggen, en ik denk dat dan het probleem is opgelost..
Ik heb alles goed gemonteerd, maar ik denk dat het 'm hier in zit:
Het Shimano Ultegra SL compact buitenblad is aan de binnenzijde afgeschuind. De afschuining zorgt voor gemakkelijker opschakelen van klein binnenblad -34 tanden- naar het buitenblad. Ter hoogte van de tanden van het binnenblad is de afstand tussen binnen en buitenblad geschikt voor 9.10/11 speed kettingen. Pas je een groter binnenblad toe, neemt -door de afschuining van het buitenblad- de afstand tussen binnen en buitenblad toe. Bij 39 tands binnenblad is onderlinge afstand zo groot dat bij afschakelen de ketting niet meer op, maar naast, de tanden van het binnenblad valt. Bij 42 tands binnenblad kan de ketting zelfs tussen binnen en buitenblad klemmen. Om 50/39 tandwiel combinatie mogelijk te maken moet ook het buitenblad vervangen worden door een exemplaar wat niet extreem afgeschuind is.
Dus ook buiten ga ik TA leggen, en ik denk dat dan het probleem is opgelost..