Pagina 2 van 13
Geplaatst: 01 dec 2009 23:58
door jsparie
Hmm zou best kunnen hoor dat het een topfabrikant is, maar bovenstaande is gewoon een reclamepraatje dus dat zegt niet zoveel. En die genoemde overwinning in de tour de France zal nog niet met een carbon frame van deze fabrikant zijn geweest.
Geplaatst: 02 dec 2009 00:33
door mikethebike
jsparie schreef:Hmm zou best kunnen hoor dat het een topfabrikant is, maar bovenstaande is gewoon een reclamepraatje dus dat zegt niet zoveel. En die genoemde overwinning in de tour de France zal nog niet met een carbon frame van deze fabrikant zijn geweest.
Reclamepraat is het niet, ze leveren en produceren voor oa. andere grote merken in Italië! Maar helaas is dit geen publiek geheim en betaald iedereen bij diverse grote namen teveel voor de carbon frame's!
Geplaatst: 02 dec 2009 01:03
door morel
MiketheBike schreef: ze leveren en produceren voor oa. andere grote merken in Italië!
Hoi,
Zijn er nog grote merken in Italië waar dan ?
Grtz,
Morel.
Geplaatst: 02 dec 2009 12:56
door flores
Morel schreef:
Hoi,
Zijn er nog grote merken in Italië waar dan ?
Grtz,
Morel.
Ze zijn er echt nog;)
http://italiaanseracefietsen.wordpress.com/2009/11/07/
Geplaatst: 02 dec 2009 22:29
door Lcsmet
Bedankt voor de informatie.
Geplaatst: 06 dec 2009 19:36
door tom1
is het zo?
MC= wedstrijd gebruik, stijve frames
MF= absorbeerd de schokken dus meer voor de wielerliefhebber?
het is voor wedstijden terijden, dan zou ik moeten kiezen tussen de MC6 en de MC2
vind de beide wel mooi, wat zijn de grote verschillen?
Geplaatst: 06 dec 2009 19:46
door amclassic-fan
MiketheBike schreef:Amclassic-fan schreef:jsparie schreef:Vind die vlas frames echt wanstalig duur. Er zullen best liefhebbers voor zijn, maar vraag me af of ze dat op termijn vol gaan houden.
Tja materiaal gebruiken wat geen drol kost, volledig inferieure eigenschappen heeft en er dan wel een vermogen voor vragen...
De testen van die vlas/carbon waren uitstekend te noemen, maar zoals bij elk competitiedrang om het gewicht te verlagen kom je op de randjes van betrouwbaarheid, net als bij Pinarello en andere merken in het verleden (buiten constructiefouten om).
Het materiaal is revolutionair te noemen, maar carbon is ook bij enkele merken schrikbarend duur (of je betaald de exclusieve mal).
Maar beter duur als niet te koop.
maar nu on topic, er zit een betrouwbaar carbon verwerkend bedrijf achter Museeuw bikes dus je kunt er gerust één kopen.
Vlas is als materiaal gewoon volledig inferieur aan carbon. Waarom zou je een inferieur materiaal gebruiken? Je maakt een frame toch ook niet van glasvezel? Dat scheelt in prijs met carbon ook meer dan een factor 10, maar een frame wordt er echt niets beter van...
Die duurste frame zullen best uit Italië komen, maar die goedkope frames komen gewoon uit China. Dat kan nooit uit als je ze in Italië maakt.
Geplaatst: 07 dec 2009 14:59
door mikethebike
[/quote]
Vlas is als materiaal gewoon volledig inferieur aan carbon. Waarom zou je een inferieur materiaal gebruiken? Je maakt een frame toch ook niet van glasvezel? Dat scheelt in prijs met carbon ook meer dan een factor 10, maar een frame wordt er echt niets beter van...
Die duurste frame zullen best uit Italië komen, maar die goedkope frames komen gewoon uit China. Dat kan nooit uit als je ze in Italië maakt.[/quote]
Vlas is een volledig natuurproduct, na bewerking en bovendien net zo sterk als carbon. Het is enkele grammen zwaarder per cm2 als een heel hoogwaardig Torayca carbon. Glasfiber (getrokken glas) is 100x zo licht als staal bij een zelfde dikte en lengte en even sterk (de allernieuwste Airbus 380 is gemaakt van glasfiber/alu composiet). Maar geeft geen enkel comfort.
Carbon an sich is niet zo duur, maar veel hoge prijzen zijn echt niet gerechtvaardigt qua materiaalkosten alsmede de dure marketing en dure wielerploegen.
Denk dat de duurste frames eerst uit de USA komen, dan Europa en dan de lage lonen landen als Taiwan en China. In China verwerken ze carbon goedkoper en in Taiwan kunnen ze beter lassen.
Geplaatst: 07 dec 2009 16:52
door amclassic-fan
Misschien is het handig als we het bij meetbare grootheden gaan houden, dus op z'n minst tensile strength en tensile modulus. Ik geloof er helemaal niets van dat vlas qua eigenschappen in de buurt komt van hoogwaardig HS of (U)HM carbon. Ik wil die getallen wel zien. Als het spul zo goed was geweest dan had Airbus of Boeing het al wel gebruikt ipv peperduur carbon.
Overigens is het materiaal (Glare) dat ontstaat door aluminium en glas fiber te verlijmen officieel geen composiet, maar een metaal. Dat is echter enkel een trucje om met veel kortere tests af te kunnen voor de burgerluchtvaart. De A380 bevat als 1e grote toestel aanzienlijke delen die van carbon composiet gemaakt zijn.
En als je het carbon 1 op 1 vervangt met glasvezel, reken maar dat je een uitermate comfortabel frame krijgt. Niets oncomfortabels aan glas.
Geplaatst: 07 dec 2009 17:23
door mikethebike
Amclassic-fan schreef:Misschien is het handig als we het bij meetbare grootheden gaan houden, dus op z'n minst tensile strength en tensile modulus. Ik geloof er helemaal niets van dat vlas qua eigenschappen in de buurt komt van hoogwaardig HS of (U)HM carbon. Ik wil die getallen wel zien. Als het spul zo goed was geweest dan had Airbus of Boeing het al wel gebruikt ipv peperduur carbon.
Overigens is het materiaal (Glare) dat ontstaat door aluminium en glas fiber te verlijmen officieel geen composiet, maar een metaal. Dat is echter enkel een trucje om met veel kortere tests af te kunnen voor de burgerluchtvaart. De A380 bevat als 1e grote toestel aanzienlijke delen die van carbon composiet gemaakt zijn.
En als je het carbon 1 op 1 vervangt met glasvezel, reken maar dat je een uitermate comfortabel frame krijgt. Niets oncomfortabels aan glas.
Glare (Glass Reinforced alumnium) bestaat uit afwisselende lagen dun aluminium en met epoxiehars geïmpregneerde glasvezel. Dat maakt het materiaal toch een composiet (meerdere componenten)?
Mbt. glasvezel, daar heb je wel gelijk in. Maar men gebruikt het niet als zodanig!?
Misschien omdat het dan te comfortabel zou zijn (ivm. polsstokspringen).
Ik schreef ook na bewerking is vlas sterk, maar het is een eco product.
Goedkoper om te verwerken en bewerken als carbon wat qua delving/produceren duur is. En vlas heb je zelfs in NL en Belgie volop. De nieuwe neuzen van de NS Sprinter en de ANWB paddestoelen zijn oa. van dit materiaal gemaakt!
Goedkoper en millieu verantwoord.
Geplaatst: 07 dec 2009 20:52
door dwangarbeider
Ook al is het basismateriaal dan wel goedkoop, de afgewerkte frames lijken mij toch behoorlijk aan de prijs ?
Geplaatst: 07 dec 2009 21:11
door amclassic-fan
MiketheBike schreef:
Glare (Glass Reinforced alumnium) bestaat uit afwisselende lagen dun aluminium en met epoxiehars geïmpregneerde glasvezel. Dat maakt het materiaal toch een composiet (meerdere componenten)?
Mbt. glasvezel, daar heb je wel gelijk in. Maar men gebruikt het niet als zodanig!?
Misschien omdat het dan te comfortabel zou zijn (ivm. polsstokspringen).
Ik schreef ook na bewerking is vlas sterk, maar het is een eco product.
Goedkoper om te verwerken en bewerken als carbon wat qua delving/produceren duur is. En vlas heb je zelfs in NL en Belgie volop. De nieuwe neuzen van de NS Sprinter en de ANWB paddestoelen zijn oa. van dit materiaal gemaakt!
Goedkoper en millieu verantwoord.
Ik wil wel de eigenschappen van die vlasvezels zien (al dan niet voor of na bewerking). ANWB paddestoelen hadden ook gewoon van plastic of rubber gemaakt kunnen worden, is niet iets wat stijf hoeft te zijn oid.
Als vlas zo fantastisch geweest was hadden ze het in luchtvaart wel gebruikt, dat ze het niet doen is niet zonder reden.
Glare is inderdaad een composiet, alleen volgens Storck/Fokker, die 't maken, is het een metaal