Ongeveerd?
Uiteraard kun je ook zonder vering rijden, ook in Zuid-Limbrug alleen zul je zeker inboeten aan comfort, snelheid en controle.
Reed op mijn eerste mountainbike met een elastomeer verende vork met een hele cm vering. Nadat ik daar een tijd op gereden had ben ik een paar keer op een fiets met vaste vork gestapt...ik stond verbaasd hoeveel verschil dat beetje vering nog maakte in de verende vork, ging zoveel makkelijker over obstakels.
Dus nee, je hebt geen verende vork nodig, maar ja, als ze bestaan en het levert je een hoop voordelen op, waarom dan niet? Aan de andere kant, als de TS tevreden is op de manier waarop hij op een ongeveerde fiets reed, dan moet je het gewoon doen.
Reed op mijn eerste mountainbike met een elastomeer verende vork met een hele cm vering. Nadat ik daar een tijd op gereden had ben ik een paar keer op een fiets met vaste vork gestapt...ik stond verbaasd hoeveel verschil dat beetje vering nog maakte in de verende vork, ging zoveel makkelijker over obstakels.
Dus nee, je hebt geen verende vork nodig, maar ja, als ze bestaan en het levert je een hoop voordelen op, waarom dan niet? Aan de andere kant, als de TS tevreden is op de manier waarop hij op een ongeveerde fiets reed, dan moet je het gewoon doen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1790
- Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22
KukeleKupers schreef:patmaessen schreef:Heb het zelf 3 maanden gedaan en was blij dat ik weer een mtb had met een heerlijke fox voorvork. Als je naar Limburg toe wilt komen dan is een hardtail met geveerde voorvork wel een must ja. We hebben mooie vlakke bospaadjes maar ook flink ruige weggetjes ertussen waar het met een vaste voorvork niet meer te rijden valt (eigen ervaring).
Patmaessen, dat jij moeite hebt met het rijden met starre vork wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt. Jij hebt het 3 maanden geprobeerd, ik rijd al 13 jaar op MTB's zonder vering. Ik kan wel in Gulpen rijden zonder vering.
Daarnaast geeft de topicstarter aan dat 'ie nu een gare verende vork heeft.
In dat geval is een mooie starre vork ten alle tijden een verbetering.
Met vering is het makkelijker en veiliger. Zonder vering is het leuk en spannend.
Ieder zo z'n ding.
Oja, voor de prijs van een onderhoudsbeurt van een Fox heb je al een starre vork.
Ieder zijn ding maar ik denk dat je wel een van de weinige bent die toertochten rijdt met antiek materiaal. Dat je daarbij ook nog onveiliger voor spannend aanziet zegt meer over jouw beleving dan over mijn rijkunsten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 15 sep 2007 00:33
tuurlijk, je kunt ook zonder remmen rijden, ook in ZL. ook zonder fietsbel
voor mij is de verende voorvork echter net zo verplicht als een paar remmen.
bij een afdaling kan ik me toch niet inhouden, er moet dan snelheid gemaakt worden en dan is de verende voorvork voor mij een veiligheidsverhogende factor, net zoals remmen of een fietshelm.
om te weten of het voor m werkt zou TS eigenlijk de toertocht in gulpen mee moeten doen. ik ben benieuwd naar zijn bevinden achteraf.
voor mij is de verende voorvork echter net zo verplicht als een paar remmen.
bij een afdaling kan ik me toch niet inhouden, er moet dan snelheid gemaakt worden en dan is de verende voorvork voor mij een veiligheidsverhogende factor, net zoals remmen of een fietshelm.
om te weten of het voor m werkt zou TS eigenlijk de toertocht in gulpen mee moeten doen. ik ben benieuwd naar zijn bevinden achteraf.
-
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15
patmaessen schreef:Ieder zijn ding maar ik denk dat je wel een van de weinige bent die toertochten rijdt met antiek materiaal. Dat je daarbij ook nog onveiliger voor spannend aanziet zegt meer over jouw beleving dan over mijn rijkunsten.
Ik rijd nooit toertochten, en mijn huidige starre vork is moderner dan jouw vork (en dan weet ik nog niet eens welke vork jij hebt).
Als je voor veiligheid gaat, waarom dan alleen maar een verende voorvork?
Pak dan een tour-fully met +/- 130 veerweg, heerlijk comfortabel en stukken veiliger dan een hardtail.
Ik ben ook zo'n onveilige starrevorkrijder (niet antiek wel carbon, ik heb zelfs nog van die aftandse v-brakes) en wil niks anders. Lekker basic, onderhoudsvrij, en met brede banden op lage spanning rijdt het echt wel lekker! Ik heb er ook mee in de alpen (Oetztal), het Schwarzwald en overal in NL mee gereden zonder een centje pijn. Ieder zijn ding inderdaad.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1790
- Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22
KukeleKupers schreef:patmaessen schreef:Ieder zijn ding maar ik denk dat je wel een van de weinige bent die toertochten rijdt met antiek materiaal. Dat je daarbij ook nog onveiliger voor spannend aanziet zegt meer over jouw beleving dan over mijn rijkunsten.
Ik rijd nooit toertochten, en mijn huidige starre vork is moderner dan jouw vork
(en dan weet ik nog niet eens welke vork jij hebt).
Ben benieuwd wat dat dan wel mag zijn?
Als je voor veiligheid gaat, waarom dan alleen maar een verende voorvork?
Pak dan een tour-fully met +/- 130 veerweg, heerlijk comfortabel en stukken veiliger dan een hardtail.
Als je voor spannend gaat, waarom dan remmen erop? Is net zo'n opmerking wat kant nog wal raakt.
patmaessen schreef: Als je voor spannend gaat, waarom dan remmen erop? Is net zo'n opmerking wat kant nog wal raakt.
Je geeft hier dus zelf al aan dat wat leuk, spannend etc is subjectief is. Je stellige bewering dat een vaste vork niet kan en onveilig is en dat een hardtail met vering wel bruikbaar is raakt in die zin dus net zo goed kant noch wal.
De voor en nadelen van de genoemde soorten fietsen zijn wel zo'n beetje bekend en ieder moet zelf maar bepalen in hoeverre die op hem/haar van toepassing en een afweging maken.
Bedenk wel dat nog niet eens zo heel lang geleden iedereen op stalen starre fietsen reed met canti-remmen. En toen waren er ook Trans-Alp's en downhill wedstrijden. in dat licht is de noozaak van moderne veersytemen m.i. erg relatief.
't Hangt van eea af..
1. Wat is het snelste?
- In een vlak, simpel bos zal het niet veel schelen, in een stevige afdaling met sprongetjes, wortels, stenen, is een hardtail met vering (of fully) bij gelijke skills sneller.
2. Comfortabelste?
- Hoe meer vering hoe comfortabeler.
3. Skills?
- Hoe meer vering, hoe minder skills je nodig hebt.
4. Veiligste?
- Met een HT met vering (of fully) dender je anders een afdaling af dan op een starre fiets (sneller, lomper) en ook alles naar eigen kunnen, dus niet vergelijkbaar.
5. Leukste?
- Tsja.. ieder voor zich
Als geld geen probleem is, zou ik gewoon een HT met vering met remote lockout kopen, dan kun je het keer op keer zelf beslissen . Wel even opletten, niet altijd vindt een vork dat leuk , zal een beetje van het systeem afhangen denk ik, weet daar niet echt het fijne van.
1. Wat is het snelste?
- In een vlak, simpel bos zal het niet veel schelen, in een stevige afdaling met sprongetjes, wortels, stenen, is een hardtail met vering (of fully) bij gelijke skills sneller.
2. Comfortabelste?
- Hoe meer vering hoe comfortabeler.
3. Skills?
- Hoe meer vering, hoe minder skills je nodig hebt.
4. Veiligste?
- Met een HT met vering (of fully) dender je anders een afdaling af dan op een starre fiets (sneller, lomper) en ook alles naar eigen kunnen, dus niet vergelijkbaar.
5. Leukste?
- Tsja.. ieder voor zich
Als geld geen probleem is, zou ik gewoon een HT met vering met remote lockout kopen, dan kun je het keer op keer zelf beslissen . Wel even opletten, niet altijd vindt een vork dat leuk , zal een beetje van het systeem afhangen denk ik, weet daar niet echt het fijne van.
-
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15
patmaessen schreef:Ben benieuwd wat dat dan wel mag zijn?
Als je uitspraken doet over starre vorken ga ik er vanuit dat je weet wat er te krijgen is..
zie deze link
patmaessen schreef:Als je voor spannend gaat, waarom dan remmen erop? Is net zo'n opmerking wat kant nog wal raakt.
Omdat je het niet overleeft zonder remmen.
Mijn opmerking was serieus bedoeld hoor.
Met welke starre vork(en) en welke banden heb je in die drie maanden eigenlijk gereden? Ik heb nou niet echt de indruk dat je het een kans hebt gegeven.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1790
- Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22
perik schreef:patmaessen schreef: Als je voor spannend gaat, waarom dan remmen erop? Is net zo'n opmerking wat kant nog wal raakt.
Je geeft hier dus zelf al aan dat wat leuk, spannend etc is subjectief is. Je stellige bewering dat een vaste vork niet kan en onveilig is en dat een hardtail met vering wel bruikbaar is raakt in die zin dus net zo goed kant noch wal.
De voor en nadelen van de genoemde soorten fietsen zijn wel zo'n beetje bekend en ieder moet zelf maar bepalen in hoeverre die op hem/haar van toepassing en een afweging maken.
Bedenk wel dat nog niet eens zo heel lang geleden iedereen op stalen starre fietsen reed met canti-remmen. En toen waren er ook Trans-Alp's en downhill wedstrijden. in dat licht is de noozaak van moderne veersytemen m.i. erg relatief.
Reageer in 1ste instantie op de TS dat ik met een vaste vork in een cyclo fiets beduidend meer moeite met sturen / rijden ondervond dan met een mtb fiets met een geveerde voorvork. Iedereen moet lekker doen wat ze leuk vinden zolang het maar fietsen is. Als dan meteen wordt geoordeeld dat ik dan niet kan sturen reageer ik ook, is een forum voor toch? PS heb nooit beweerd dat een vaste vork niet kan, maar zal wel aan mij liggen.
@ Kukelekupers (weet niet of hem goed spel, kan even niet terugkijken sorry)
Heb een red bull cyclo fiets gereden, had het gevoel dat hij ook te klein voor me was maar dat is een andere zaak. Om door de bospaadjes en heide te rijden geen probleem tot ik ATB toch in Puth wilde meerijden. 3x flink op mijn plaat en daarna 2x lek. (geen grip was toch wel mijn grootste probleem en het gestuit door de starre vork waardoor bij mij dan de controle vrij snel verdween). Heb nu weer een MTB en is voor dit werk toch een stuk geschikter. Nogmaals, een ATB met een starre vork is mijns inziens nog altijd anders rijden dan een cyclo fiets met dunne bandjes, weg wieltjes en weinig profiel.
patmaessen schreef:PS heb nooit beweerd dat een vaste vork niet kan, maar zal wel aan mij liggen.
Nou ja, je opmerkingen dat met een vaste vork niet te rijden valt, je binnen de kortste keren aan het lopen bent vatte ik zo op. Ik ben het met je eens dat iedereen moet doen wat hij wil, zolang het fietsen is
-
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15
patmaessen schreef:PS heb nooit beweerd dat een vaste vork niet kan, maar zal wel aan mij liggen.
Zo kwam het wel over :
patmaessen schreef:Als je naar Limburg toe wilt komen dan is een hardtail met geveerde voorvork wel een must ja. We hebben mooie vlakke bospaadjes maar ook flink ruige weggetjes ertussen waar het met een vaste voorvork niet meer te rijden valt (eigen ervaring).
patmaessen schreef:Nogmaals, een ATB met een starre vork is mijns inziens nog altijd anders rijden dan een cyclo fiets met dunne bandjes, weg wieltjes en weinig profiel.
Precies, en CX fiets is niet te vergelijken met een starre MTB.
Je krijgt met brede banden en goede remmen veel meer controle dan dat je in eerste instantie zou verwachten.
Het is maar net wat je wilt, en wat je lichamelijk kan hebben.
Een aantal dagen achter elkaar serieus MTB'en zonder vering ga je wel voelen.
Ik kan dat helaas niet meer, dankzij een gare knie.
Een dagje rondhobbelen in Limburg gaat gelukkig nog wel.