Pagina 2 van 2
Geplaatst: 18 nov 2009 12:43
door 21st-century
Andre1947 schreef:Als ervaren racefietser net begonnen met Mtb'n. Wat me opvalt, zijn die grote stappen waarmee je achter schakelt. Niks tandje bij of af, maar grote stappen gauw thuis. Komt bij dat ik op binnenblad voor en groot tandwiel achter (klein verzet) mezelf voortdurend onderuit trap bij steil klimmen.
Iemand ervaring met het monteren van zeg een setje tandwielen achter, vergelijkbaar met raceverzet, zeg 13-28? Overwegingen om het niet te doen en vooral het waarom zeer welkom.
Ik ben zelf ook pas begonnen met mountainbiken en na de eerste veld/bos tochtjes had ik hetzelfde gevoel wat het verzet betreft. Grote stappen, tandje bij te zwaar, tandje terug te licht. Ik dacht zelf ook gelijk misschien toch een andere cassette steken maar ben er intussen achter gekomen dat dit zeker niet nodig is. Gewoon even wennen en ik moet zeggen er ligt nu steeds meer modder en dan zijn die grotere stappen inderdaad erg prettig. Met een racecassette zou je veel te veel moeten schakelen in de modder of op een lastig technisch parcour. Als het parcour erg hard is dan is het misschien het overwegen waard.
Geplaatst: 18 nov 2009 13:55
door stampertje
Jorisb schreef:@Stampertje
Voor heb je toch meestal 42-32-22? Dan zou je dus 22-23 kunnen schakelen, of heb je een dubbel op je mountainbike?
Ah goeie vraag... de tanden voor ben ik inderdaad niet zo zeker van. Ik kan thuis wel eens tellen. Is wel gewoon een triple.
Geplaatst: 18 nov 2009 14:38
door amclassic-fan
Ik snap dat hele probleem van te veel schakelen totaal niet. Of ik nu 1 of 2 tandjes tegelijk schakel, dat 2e kransje kost nauwlijks meer tijd. Op een crossfiets rijdt er ook niemand met een grotere cassette dan 12-25, ik rij zelf zelfs gewoon met 12-23. Als je ziet dat je terug moet schakelen kan ik met 1 keer schakelen 3 tanden lichter rijden.
En tegen het suf schakelen kan je hetzelfde argument gebruiken als waarom de grotere stapjes niet erg zijn: Je kan ook best een klimmetje oprijden met een groter verzet.
Geplaatst: 18 nov 2009 17:21
door pim3
Tja, ik zou als ik jou was mijn huidige cassette oprijden. Wen eerst eens aan een mountainbike en bijbehorende verzetten voordat je na enkele ritjes zegt dat de verzetten je niet goed liggen. Ik snap wel dat als je in het vlakkere deel van Nederland woont mountainbiken enigszins op boswielrennen gaat lijken (niet denigrerend bedoeld, ieder zijn ding), en dat je daarom liever een cassette met geleidelijkere stapjes hebt. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat jij een boswielrenner bent.
Een klimmetje oprijden met een groter verzet doe je 25 keer, maar als je daarna nog eens 25 van die klimmetjes op een te groot verzet op moet... Ik zie persoonlijk niet zo zeer het nadeel in minder snel schakelen, maar meer in het tijdsverlies wat je iedere keer hebt als je van het buitenblad af moet voor het minste of geringste.
En crossen is wat anders dan mountainbiken.
Geplaatst: 19 nov 2009 11:31
door ponsteen
Ik zou aan je eerste ervaringen hiermee niet al te grote conclusies verbinden: Het zal op een gegeven moment wennen. Dan blijven natuurlijk de sprongen wat groter dan je gewend bent, maar het is niet meer zo irritant. Ik zou trouwens ook een 12-28 cassette monteren. Die 32 of zelfs 34 is zware overkill in Nederland en wijde omgeving.
Geplaatst: 19 nov 2009 19:11
door tati
ponsteen schreef: Die 32 of zelfs 34 is zware overkill in Nederland en wijde omgeving.
Ik weet in groesbeek in mijn trainingsrondje steilere klimmen te vinden dan ik afgelopen weekeind in la roche heb gehad. Daar ben ik toch heel blij met mijn 32 tands.
Maar hier op het forum zitten natuurlijk allemaal profs die gruwelijk veel watt wegtrappen. En gemakkelijk met een 23 tands tandwiel kunnen rijden achter.
Geplaatst: 19 nov 2009 20:35
door tdmarc
Rij zelf in NL graag met een 12-27 Ultegra. Buitenland een 12-34.
Geplaatst: 20 nov 2009 00:06
door andre1947
Fietsvrienden,
Het maakt toch nog heel wat los. Leuk om de diverse meningen te lezen. Goeie tip om eerst maar eens lekker aan die fiets te wennen en die verzetten. 't Is een leuke sport en een verrijking naast de racefiets.
Bedankt.
Geplaatst: 20 nov 2009 21:26
door motta
Voor mij ook een wegcassette 12-25 in het vlakke Vlaanderen (incl Vlaamse Ardennen). Ik heb zelfs de binnenbladen 22/32 vervangen door 26/36. Ik begrijp ook niet waarom ze nu op alle mtb's van die Himalaya verzetten monteren ... op 22 x 32 ga je echt niet meer vooruit, ook niet bergop. Op mijn eerste mountainbike (Giant Escaper van 1991) zaten de voorbladen 48/38/28 en een cassette 13 x 28 (7 speed). Als je 1 op 1 kan rijden dus 28 x 28 of 22 op 22 raak je al heel wat op. Nu kunnen ze dus 1 op 1 rijden op het middenblad : 32 x 32.
Geplaatst: 21 nov 2009 17:50
door wasbeer2006
Jorisb wrote:
@Stampertje
Voor heb je toch meestal 42-32-22? Dan zou je dus 22-23 kunnen schakelen, of heb je een dubbel op je mountainbike?
Kleine opmerking je grote blad is 44. 42 komt bijna nooit voor.
Als je last hebt van de grote stappen kan een 12 - 27 prima. De ene laatste op een mtb 11/32 is 28. En de 32 achter gebruik ik zelden ook niet in het buitenland. Vaak vind ik de 28 net wat lekkerder rijden. De 11 daarin tegen die zou ik wel missen. Zeker in bv de ardennen met sommige flauwe afdalingen.
Zelf rijd ik gewoon een 11/32. wat hier ook staat voordeel is dat je soms wel een ander RPM moet rijden en daar word je niet slechter van ook niet in et voorjaar weer op de racefiets. Op de weg mis ik met name de 13 en 15 tands. de rest maakt niet zoveel uit