Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Dilemma

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 04 nov 2009 22:17

Als je je koop voor een complete fiets kunt uitstellen tot het voorjaar zou ik dat doen. Het word nu toch winter. Ik verwacht dat in het voorjaar een aantal 2010 modellen toch weer een stukje goedkoper zijn en misschien heb je tegen die tijd ook 100 euro meer gespaard. Zo kan wachten best lonend zijn. In deze tijd zou je feitelijk alleen naar overjarige modellen moeten kijken. Of misschien aan het einde van het jaar vlak voor de meesten de jaarbalans opmaken je op dat moment nog iets extra's gedaan krijgt.

;)



Andere optie >>

Koop een los frame zoals de Canyon en bouw die zelf op met de onderdelen die je echt wilt hebben.

2010 model 800 euro maar momenteel nog steeds grote maten in de outlet voor 600 euro (2008 model)
Afbeelding

daj
Forum-lid
Berichten: 712
Lid geworden op: 20 jul 2007 18:50

daj 05 nov 2009 06:02

-Divo- schreef:Als je je koop voor een complete fiets kunt uitstellen tot het voorjaar zou ik dat doen. Het word nu toch winter. Ik verwacht dat in het voorjaar een aantal 2010 modellen toch weer een stukje goedkoper zijn en misschien heb je tegen die tijd ook 100 euro meer gespaard.


Ik ken geen enkele fietsenmaker die in het voorjaar opeens goedkoper is dan in de winter; bovendien worden er in het voorjaar veel meer fietsen verkocht dan in de winter, dus als de prijzen binnen een seizoen lager zijn, dan is het wel in de winter.

Om terug ontopic te gaan: zelf ben ik meer gecharmeerd door de Cannondale, maar ik zou hem in ieder geval met 105 afmonteren. De Bulls is zeker een prima fiets met een goede prijs/kwaliteit verhouding maar mijn hart gaat er niet sneller van kloppen.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2547
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 05 nov 2009 08:58

Als je echt tochten van 300 KM gaat maken, dan betekent dat voor mij dat je serieuze plannen hebt. Mijn advies is om dan voor een afmontage met minimaal 105 te gaan. Het verschil qua prijs is de meerwaarde t.o.v. Tiagra echt meer dan waard. Het verschil tussen 105 en Ultegra is minder groot.

Als je twijfelt, maak dan eens een proefrit met verschillende afmontages, dan voel je het verschil!!!

Kies vervolgens een frame die in je budget past, maar mijn 2e advies is om te kiezen voor het frame dat je mooi vind. Ook al kost dat iets meer, even wat doorsparen levert je dan een fiets op die naar je smaak is. En neem van mij aan, die fietst altijd het beste.

Verder is het zo dat inmiddels de opruiming bij vele FM's is begonnen. Goed speurwerk levert in deze koude wintermaanden vaak een mooie aanbieding op. Verder willen veel FM's in deze rustige en koude maanden best nog wel eens wat korting geven, niet gevraagd is altijd mis.....

Succes!!
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

otje2
Forum-lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 07 jul 2009 17:24

otje2 05 nov 2009 11:25

Hoi, ik zou gaan voor een 09 model. bv een cannondale six (alu/carbon) met 105 of ultegra groep, of een los caad frame op laten bouwen.

Ik geloof dat deze fietsen nog wel ergens te krijgen zijn, vooral in die 62 maat (gok ik). Dan heb je rond de 1250/1400 euro echt een fiets waar je veel plezier van hebt.

Zowiezo zou ik voor een beter frame gaan, ik rijd nu zelf op de six en dat rijdt super! 105 is zeker goed.

Gebruikersavatar
ld001
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 04 jan 2006 14:16

Gebruikersavatar ld001 05 nov 2009 11:41

Als toerrijder in deze prijsklasse kom je rationeel gezien uit bij een Duitse fiets (aluminium met Ultegra). Maar ja het is je hobby en dan gaat het (voor mij in ieder geval) ook om het gevoel. Waar wordt je echt enthousiast en opgewonden van? Voor mij zou dat de Cannondale zijn, ook met Tiagra. Dan kun je altijd volgend jaar upgraden. Bijvoorbeeld met een tweede hands dura ace 7800 groep voor ongeveer 400 Euro.

janhaakma
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 nov 2009 17:57

janhaakma 05 nov 2009 11:59

Ik zou absoluut gaan voor de Canyon (op pagina 1) met een ultegra groepje erop. Waarom beperk je je keuze tot de Cannondale en die andere?

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 05 nov 2009 13:36

daj schreef:
-Divo- schreef:Als je je koop voor een complete fiets kunt uitstellen tot het voorjaar zou ik dat doen. Het word nu toch winter. Ik verwacht dat in het voorjaar een aantal 2010 modellen toch weer een stukje goedkoper zijn en misschien heb je tegen die tijd ook 100 euro meer gespaard.


Ik ken geen enkele fietsenmaker die in het voorjaar opeens goedkoper is dan in de winter; bovendien worden er in het voorjaar veel meer fietsen verkocht dan in de winter, dus als de prijzen binnen een seizoen lager zijn, dan is het wel in de winter.


Nou daar heb ik een heel andere visie over. Frames en groepen die net uit zijn en nog nauwelijks op de markt zijn de prijzen vaak richting adviesprijs. Als frames en ander materiaal een paar maanden op de markt zijn dan kun je ze meestal wel een voor stukje goedkoper aanschaffen, natuurlijk helemaal ook afhankelijk van de aanbieder. Vaak vind je het product ook bij meer aanbieders en dat betekent ook meer concurrentie en zo ook lagere prijzen.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5871
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 05 nov 2009 16:06

Wat ik nu niet begrijp is dat als de TS vraagt om een keuze uit twee, er dan diverse mensen menen dat ze hem een plezier doen door nog meer fietsen voor te stellen.
Het is al moeilijk zat om een goede eerste fiets te zoeken.
De voorgestelde fietsen zijn geen slechte fietsen dus daar hoeven we ons geen zorgen over te maken.
Zat er wel een slechte tussen dan mag je er iets van zeggen maar dit is echt de TS op het verkeerde been zetten.

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 05 nov 2009 16:27

Allebei de fietsen zullen ongetwijfeld goed zijn en zoals eerder aangegeven met een degelijke wielset. Kies je voor de ene dan weet je toch niet hoe die andere zal rijden.
Wat mij betreft kan het aanschouwen van je "stilstaande" fiets daarom ook een belangrijke issue zijn. Volg je gevoel...
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 05 nov 2009 16:38

Theo V schreef:Wat ik nu niet begrijp is dat als de TS vraagt om een keuze uit twee, er dan diverse mensen menen dat ze hem een plezier doen door nog meer fietsen voor te stellen.
Het is al moeilijk zat om een goede eerste fiets te zoeken.
De voorgestelde fietsen zijn geen slechte fietsen dus daar hoeven we ons geen zorgen over te maken.
Zat er wel een slechte tussen dan mag je er iets van zeggen maar dit is echt de TS op het verkeerde been zetten.

berzan schreef: Is Cannondale nu echt goed ? of onnodig duur ? Is een Bulls frame nu echt veel minder (made in verwegistan) of is dat ook kwaliteit ?

Ik lees graag jullie adviezen


Ik zie nogal wat aarzeling bij de TS zodoende denk ik dat behalve wat hij nu in z'n hoofd heeft hij ook ook gebaat is bij andere mogelijkheden die misschien uiteindelijk een betere keus voor 'm zijn. Ik leg liever de nadruk op de beste keus dan te blijven steken in beperkingen tot 2 keuzes. Zeker omdat ik de genoemde fietsen zelf persoonlijk niet de meest spannende vind en de nadruk in zijn vraag ligt op de meeste waar voor z'n geld bij een low budget bike.

Attent maken op de mogelijkheid van andere keuzes die misschien over het hoofd worden gezien, kan best een waardevol advies zijn.

mikerv
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 feb 2009 12:35

mikerv 05 nov 2009 19:52

Hoi Berzan,

Ik heb onlangs een soortgelijk dilemma gehad. Ik heb voor duitse degelijkheid gekozen. Voor mij (195cm, 107 kg) was een stevig en stijf frame, met goede wielen. Ik had voor mezelf gesteld dat ik Ultegra afmontage wilde hebben. Na het lezen van diverse tests ben ik bij RedBull Pro SL 3000 uitgekomen; deze kwam overal als uitstekend uit de test (in Duitse bladen) en krijgt heel veel positieve referenties op dit forum.

Voor mij persoonlijk: ik zou kiezen voor de betere afmontage, mits het frame me zou bevallen (geometrie, voldoende stijf); de Bulls. Maar ja, een Cannondale.....

Mijn advies: denk eerst heel goed na, en volg dan je gevoel!!!
Succes!!

Gebruikersavatar
eruumpol
Forum-lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 07 aug 2006 11:55

Gebruikersavatar eruumpol 05 nov 2009 22:28

Inderdaad.............Minimaal 105 nemen en een goede set wielen! Draaiende delen zijn het meest belangrijk.
Cannondale Systemsix Ultegra Di2
Kona Private Jake

Plaats reactie