Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

wegwielen aanpassen naar baanwielen

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 30 okt 2009 16:54

@Turbo66: Als die converter/fixeerder geen optie is, lijkt het me schier onmogelijk. Ik ga niet over je budget, maar ik zou 'gewoon' een ander achterwiel kopen als je je Miche niet hip genoeg vindt. In combi met zo'n lightweight voorwiel is een disk een goede keuze denk ik. (Niet noodzakelijk een lightweight disk, die kostuh soo d duur ;))

turbo66
Forum-lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 06 jul 2006 11:46

turbo66 30 okt 2009 19:36

[quote="Corniel"]@Turbo66: Als die converter/fixeerder geen optie is, lijkt het me schier onmogelijk. Ik ga niet over je budget, maar ik zou 'gewoon' een ander achterwiel kopen als je je Miche niet hip genoeg vindt. In combi met zo'n lightweight voorwiel is een disk een goede keuze denk ik. (Niet noodzakelijk een lightweight disk, die kostuh soo d duur ;))[/quote]

Budget is idd. het probleem:( maar ja er moet altijd wat te wensen blijven....

De optie met de converter/fixeerder ben ik nog aan het bekijken.
Ben op zoek naar een detail van een DT -Swiss naaf.
Het zal natuurlijk super gaaf zijn als het met die converter zou lukken!:D

turbo66
Forum-lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 06 jul 2006 11:46

turbo66 31 okt 2009 10:33

[quote="gianttcradvanced"]dit vind ik eigenlijk wel heel interessant, ik wil zelf ook gaan beginnen met op de baan te rijden. Als ik mijn fast forward f5 wielen ook op de baan zou kunnen gebruiken zou dit wel gaaf zijn. maar weet iemand of er ook een ombouwkit voor dt swiss 240s naven bestaat?

edit:
ik vond dit:
http://www.amazon.com/dp/B002SR051C/ref ... B002SR051C
weet iemand of dit zou werken?[/quote]

Dit gaat ook niet lukken, is wel singel speed maar niet "fixed"
Hier een foto van een DT 240 singelspped naaf. De adaptor zoals in de bovenomschreven link zal wel bestaan uit de speciale body en spacers.
[img=http://img691.imageshack.us/img691/2185/davessrear.jpg]

stynomite
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 09 jan 2009 21:38

stynomite 31 okt 2009 11:44

volgens mij zit er in je hub twee draaiende ringen die op elkaar ingrijpen als je trapt en langs elkaar schieten als je dat niet doet. Ik verwacht dat als je die aan elkaar vast zet je een fixed krijgt, niet geprobeerd :-).

Ik heb even gezocht, maar kon niet een vervangende ring vinden, of praktijk verhalen. Ik vond wel een reserve setje ringen;
DT Swiss part number: HWDXXX00N2884S


Big... yeah, big bada boom.

turbo66
Forum-lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 06 jul 2006 11:46

turbo66 02 nov 2009 13:29

Gisteren bikemotion bezocht en op de stand geweest bij Dt Swiss en Lightweight en het probleem besproken.

Volgens een techneut bij Lightweight moet het mogelijk zijn met de convertor kit een fixed singelspeed te maken maar ik kreeg de indruk dat hij het niet 100%zeker wist.

Bij Dt Swiss heb ik ook geen overtuigend antwoord gekregen maar wel een contactpersoon die ik een mail mag sturen dus wordt vervolgd.....

skimons
Forum-lid
Berichten: 2424
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 03 nov 2009 00:03

wat voor naaf zit er eigenlijk in je LW achterwiel? een DT of weet je dat niet zeker??
persoonlijk zou ik Andy van LW een mailtje sturen of je vraag op het carbonsports-forum stellen.

nog een item: als je een smallere inbouwbreedte hebt, staat je wiel niet meer in het midden als je alleen aan de rechterkant lengte weghaalt. zowel links als rechts zul je ca 10 mm moeten weghalen (van 130 naar 110).

wel een leuk project, ben benieuwd of t lukt.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 03 nov 2009 00:35

[quote="Turbo66"][quote="gianttcradvanced"]
http://www.amazon.com/dp/B002SR051C/ref ... B002SR051C
weet iemand of dit zou werken?[/quote]

Dit gaat ook niet lukken, is wel singel speed maar niet "fixed"
De adaptor zoals in de bovenomschreven link zal wel bestaan uit de speciale body en spacers.
[/quote]

Nope, die adapter kit is alleen een setje om de naaf als 'bolt on' (dus met inbusbouten) ipv een snelspanner te monteren.

Zit geen body bij dus.
Een gewone DT240s naar SS ombouwen kan ook niet, want het naafhuis van de DT 240s SS is breder en de body is smaller.
Voor ombouwen naar fixed heeft DT geen setjes voor zover ik weet, en een Surly Fixxer past er ook niet op volgens mij.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 03 nov 2009 00:46

Als je even een foto post van het freewheel meganisme kunnen we mischien wat verzinnen ;)
ik weet niet hoe het daarbinnen werkt maar mischien is dat wel te blokkeren o.i.d.

Jasper.
mijn Flickr

turbo66
Forum-lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 06 jul 2006 11:46

turbo66 03 nov 2009 17:34

Op de site van DT Swiss ben ik dit manual tegen gekomen.

Op pag. 11 staat een detail van mijn naaf die in mijn lightweightwiel zit (alleen binnenwerk)

Op pag. 30 staat een detail van de singelspeed naaf. Ik vraag me dus af als ik het binnenwerk uitwissel of ik er dan ben.......

Klik hier:null

floepert99
Forum-lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 10 apr 2008 02:05

floepert99 03 nov 2009 17:40

Tenzij je een 130mm naaf in je 120mm frame wilt proppen, gaat het volgens mij nooit lukken zonder de velg opnieuw te centreren en dat gaat niet met jouw wiel....
http://www.transpirinaika.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

turbo66
Forum-lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 06 jul 2006 11:46

turbo66 03 nov 2009 18:07

[quote="Floepert99"]Tenzij je een 130mm naaf in je 120mm frame wilt proppen, gaat het volgens mij nooit lukken zonder de velg opnieuw te centreren en dat gaat niet met jouw wiel....[/quote]

Dat moet volgens mij wel lukken omdat je de naaf netto +- 115 mm breed is inclusief body voor 10 speed. Als ik de body verwijder en een singelspeed body of iets dergelijks op monteer heb ik voldoende ruimte om het wiel in mijn baanframe 120 mm. te plaatsen en deze dmv. afstandsbussen uit te lijnen.

Ik geef het nog niet op :D

skimons
Forum-lid
Berichten: 2424
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 03 nov 2009 22:09

die singlespeed naaf heeft ook een vrijloop zo te zien...
positie 9 op pag 11 is nl identiek aan pos 10 op pag 30
dit apparaat is de "ratel" / vrijloop wat de body laat draaien t.o.v de naaf.

wat je wel kunt doen, maar dan moet je wat customizen, is die ratel eruit halen, opmeten en vervangen door een bus met dezelfde binnendiameter en breedte als de ratel, maar met buitenvertanding gelijk aan de binnenvertanding van pos 5 en 10 (pag 11). hoe pos 5 aan de naafhuls zit, is mij niet duidelijk, misschien is dit erop gekrompen?? lijkt me sterk.

het is trouwens de vraag of dit sterk genoeg is en of je freewheelbody het houdt. je moet dan wel de freewheelbody van de BMX (pag 8, pos 11, P/N HWRBBX00S1552S) gebruiken, die is smaller. maar ook van alu... :(

Plaats reactie