Pagina 2 van 2

Geplaatst: 19 okt 2009 23:41
door amclassic-fan
@Rein, je bent op de gemiddelde Nederlandse parcoursen gewoon trager met een fully. Waarom denk je dat al die wedstrijdrijders op HT's rijden? Zuid-Limburg is het enige stukje Nederland waarvoor ik zou overwegen of het voordeel heeft. Als iedereen eens met z'n banden op de juiste spanning zou gaan rijden ervaren ze al zoveel meer comfort. Bijvoorbeeld Peerke rijdt met 3 bar in z'n 2,4" banden. Tja dan heb je de achtervering wel nodig om de ergste klappen nog weg te filteren.

@Peerke1, ik kreeg van het weekend nog de opmerking "cross nazi's" van een vriend te horen (wat als grapje bedoeld was, voordat er mensen in de boom klimmen). De aanleiding was dat we hem verrot aan het rijden waren en hij op z'n HT (ondanks de Fast Fred's) het eigenlijk niet bij kon houden. Maar of dit nu reden is om iedereen aan de CX te krijgen?

Geplaatst: 20 okt 2009 00:35
door tiest
Amclassic-fan schreef:
In Nederland is een fully compleet nutteloos voor iedereen die sportief wil fietsen. Ik kan me in de toertochten overal zonder enige probleem met de CX redden, met een HT gaat het al helemaal makkelijk. Als je meer comfort wilt dan een CX (wat idd nog al eens tot gestuiter leidt) dan zou ik een HT nemen met 2,4 inch brede banden met lekker lage druk.

Een fully zou ik zelf pas aan denken voor in het buitenland waar ze wel rotsen en drops hebben.

Een fully is als 30 mm tubes op 5 bar om je carbon wielsetje van 1200 gram ;)


Oneensch!
Met een cx kun je prima wegkomen in nl mits je het gestuiter voor lief neemt en een goede techniek hebt.
Voor een ht hetzelfde verhaal. Met een sportieve fully als een epic of scalpel en vooral die eerste heb je op sommige parcoursen in nl echt wel voordeel tegenover een cx of ht. De kleine oneffenheden die worden weggefilterd zorgen ervoor dat je makkelijker door kunt trappen. Lang niet overal is een fully sneller btw.

Ander nadeel van een fully is dat je er lui van word. De vering filtert alle oneffenheden weg en ook je stuurfoutjes worden gecorrigeerd waardoor je wat lakser word .

Geplaatst: 20 okt 2009 08:13
door whocares
Ik heb een fully . Ik ben begonnen met een geheel ongeveerde fiets . Tijdens tochten kreeg ik na +/- 15 km al last van mijn rug . Toen overgestapt naar een voorgeveerde fiets en kreeg toen na 20-25 km pas last. Toen in 2000 Giant met hun fully's ( xTc DS 1-3 ) kwamen , maar een DS 3 aangeschaft en kon toen vrijwel alle tochten rugpijn vrij uitrijden.
Ik zeg altijd : kijk en luister naar jezelf en iedereen is toch verschillend in diverse dingen .

Geplaatst: 20 okt 2009 08:20
door reinr
met cyclocrosser op het eigen thuisparcours lelystad was ik de 1e 3 kwartier net zo snel als op mijn scalpel, daarna echter te moe om snelheid te houden polsen en nek echt alles was brak aan het raken
het parcours is geen gemiddeld crossparcours in de hondsrugclassic zou ik goed met een cyclocrosser hebben kunnen rijden
voor de toertochten waar ik normaal aan deelneem en dik 2 uur moet rijden ben ik heel blij met achtervering daarbij zijn cyclocrosswedstrijden toch maar een uur?
nou je voor de toeschouwer en topicstarter een leuke discussie

Geplaatst: 20 okt 2009 16:28
door wasbeer2006

Code: Selecteer alles

'In Nederland is een fully compleet nutteloos voor iedereen die sportief wil fietsen' 
Dat vind ik een nogal een uitspraak en ik zal ook zeggen waarom:

Op bv een baan als schoorl, loonse druunse duinen heb je veel hobbels kuiltjes, draaien keren, klimmetje van 5 meter dalen, remmen. Je rug word hier behoorlijk belast. Een fully is hier zeker over meerdere ronden gewoon sneller!
de afwisseling is zo groot staan zitten remmen keren. Na een uurtje of 3 krijg ik altijd behoorlijke last van mijn onderrug.

In ben al veel in de alpen en ardennen geweests (op mijn hartail, ik heb ook niet anders) en daar mis ik het minder, alhoewel ik ook wel weet dat je met een fully echt wel sneller daalt. Maar ook na ruim 5 uur heb ik nog geen last van mijn rug omdat het veel constanter is. In bv al de ardennen ga je niet op een grote blad een klim op maar schakel je in een lichte versnelling die je langer vol kan houden. Op de NL banen niet zodat je belastig veel hoger is.

ik twijfelde twee jaar geleden ook hartail of fully, nu ga ik volgend jaar weer wat kiezen en twijfel weer. Met de onderdelen die ik wil word een fully wat prijzig, maar wellicht als er voor mij fijne fully's zijn, die redelijk te betalen zijn, dat ik het wel ga doen.......

Geplaatst: 20 okt 2009 19:59
door amclassic-fan
Met die opmerking gooide ik doel bewust de knuppel wel een beetje in het hoenderhok. Natuurlijk is een HT comfortabeler dan een CX en een fully comfortabeler dan een HT. Alleen tussen de fully en de CX zit 3-3,5 kg gewichts verschil als je even veel aan de fiets uitgeeft en dat geeft veel verschil.
Daarnaast is een crossfiets veel direct door het ontbreken van vering. In het geval van wortels of stenen is dat een nadeel omdat je uit het zadel moet komen en als nog op z'n minst enigsinds door elkaar gerammeld wordt. Echter bij het uitkomen van een bocht of klimmetjes die je op de macht kunt rijden is het een groot voordeel.

Ik heb zelf op toertochtjes echt geen last van het gebrek aan comfort. Ik heb nooit last van m'n rug, m'n armen oid. De mtb cyclo in Apeldoorn heb ik vorig jaar onder slechte omstandigheden (sneeuw die volledig begon te smelten, maar de bodem was daaronder nog wel hard) op m'n CX gereden. Ik koos toen voor de CX omdat ik daar veel mee gereden had en op m'n mtb al een paar maanden niet. Achteraf denk ik dat het weining had gemaakt, op m'n mtb was ik op bepaalde stukjes sneller geweest (wel kunnen remmen voor scherpe bochten in de single tracks bijvoorbeeld), op de rechte stukken was ik met de CX in het voordeel.

Maar voor dit soort werk op de veluwe moet ik echt niet denken aan een fully. Dan zou ik als ik dan toch meer comfort willen hebben gewoon met 2,4 inch RR's gaan rijden op lage druk.

Geplaatst: 20 okt 2009 20:07
door baron062
Een fully is voor luie fietsers!:D

Ik rij ook al weer enige tijd op een AllMountain setup, dus 130mm veerweg achter, en 120mm voor, en het grootste voordeel is: Je hoeft niet uit te wijken voor wortels, stenen etc. De vering slikt bijna alles!

Dit heeft een groot nadeel: je zit veel statischer op je fiets, daar je met een crossfiets of HT veel meer moet bewegen om snel beneden te komen. Hierdoor is het fietsen ansich wat saaier....