Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Krachttraining

c40campy
Forum-lid

c40campy 21 okt 2009 21:38

Voor diegenen die denken dat ze beter gaan klimmen van krachttraining, Armstrong die met 450W / 80 rpm de berg op rijdt, heeft een gemiddelde kracht op elk been van ongeveer 32kg. Piek kracht is misschien het dubbele? Wie kan nou geen 64kg per been aan?
De gemiddelde toerfietser haalt misschien 300W, dus de krachten zijn nog veel lager.

Kracht is niet de beperkende factor in een sport als fietsen. De enige reden waarom wielrenners aan krachttraining doen is omdat anderen het ook doen. En je wilt je niet schuldig voelen dat je te weining doet.
Om iets anders te doen in de winter dan alleen maar fietsen: prima idee.
Om er sneller van te worden: onzin.

waterman
Forum-lid

waterman 21 okt 2009 23:17

[quote="c40campy"]Voor diegenen die denken dat ze beter gaan klimmen van krachttraining, Armstrong die met 450W / 80 rpm de berg op rijdt, heeft een gemiddelde kracht op elk been van ongeveer 32kg. Piek kracht is misschien het dubbele? Wie kan nou geen 64kg per been aan?
De gemiddelde toerfietser haalt misschien 300W, dus de krachten zijn nog veel lager.

Kracht is niet de beperkende factor in een sport als fietsen. De enige reden waarom wielrenners aan krachttraining doen is omdat anderen het ook doen. En je wilt je niet schuldig voelen dat je te weining doet.
[/quote]

Ik begrijp je punt wel, maar het gaat om meer dan alleen klimmen. Tegenwoordig
is men een "totaal sporter", dus men ondersteund alle aspecten die bij je sporttak
voornaam zijn. Daarbij komen dan ook specifieke krachtoefeningen die je bv.
de rug versterken, stabiliteit enz.
Top schaatsers doen ook krachtoefeningen, werken met halters om die redenen.
Vroeger werd dat niet gedaan, je schaatste of fietste o.a, thats it meer was er niet
nodig aan trainen. Nu ligt dat anders.
Sneller word je er denk ik ook niet van, ben ik mee eens.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 22 okt 2009 10:16

[quote="Waterman"][quote="c40campy"]Voor diegenen die denken dat ze beter gaan klimmen van krachttraining, Armstrong die met 450W / 80 rpm de berg op rijdt, heeft een gemiddelde kracht op elk been van ongeveer 32kg. Piek kracht is misschien het dubbele? Wie kan nou geen 64kg per been aan?

[/quote]

is men een "totaal sporter", dus men ondersteund alle aspecten die bij je sporttak
Vroeger werd dat niet gedaan, je schaatste of fietste o.a, thats it meer was er niet
Sneller word je er denk ik ook niet van, ben ik mee eens. [/quote]

als je kracht traint en je daardoor een tandje achteraan minder kunt trappen en op voorwaarde dat je je souplesse behoudt ga je volgens mij toch sneller? Don't shoot me if i'm wrong, please!
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

moustache
Forum-lid

moustache 22 okt 2009 10:18

[quote="c40campy"]Voor diegenen die denken dat ze beter gaan klimmen van krachttraining, Armstrong die met 450W / 80 rpm de berg op rijdt, heeft een gemiddelde kracht op elk been van ongeveer 32kg. Piek kracht is misschien het dubbele? Wie kan nou geen 64kg per been aan?

[/quote]

Dit klinkt als goedpraten van je eigen gebrek aan sportschoolbezoeken.
Volgens mij heeft menig onderzoek wel aangetoond dat het wel degelijk nut heeft.

jorisb
Forum-lid

jorisb 22 okt 2009 14:29

Toch doet Armstrong ook veel aan krachttraining. Heb wel eens filmpjes gezien van in de winter met een trainingskamp van US postal, zaten die jongens toch echt in de fitness zaal.

En afgelopen winter een indrukwekkend macho filmpje gezien van Lance die zijn body showde terwijl hij in de weer was met allerlei gewichten.

moustache
Forum-lid

moustache 22 okt 2009 18:02

Mijn vraag waar ik nog steeds mee loop... doe ik dit (zie mijn lijstje) 2x of 3x in de week?
Ik doe het nu op ma, do en za. Maar is bijv. di en za niet voldoende?

(en iedereen die met de opmerking "het hoeft helemaal niet" komt, die lach ik uit)

jorisb
Forum-lid

jorisb 22 okt 2009 18:07

Dat is een interessante vraag. Stond er niet iets over krachttraining in de laatste Fiets en heeft Adrie van Diemen daar niets over gezegd? In ieder geval over de vorm van training en het aantal herhalingen. Maar heeft hij ook niet iets gezegd over het aantal trainingen per week? Zal eens kijken of ik dat binnenkort op kan zoeken (Fiets ligt nu bij mijn ouders)

moustache
Forum-lid

moustache 22 okt 2009 18:11

"De laatste Fiets"? Ahha, daar moet ik nog aan beginnen. Ga meteen vanavond kijken.

jorisb
Forum-lid

jorisb 22 okt 2009 18:15

de laatste ehhh die van oktober bedoel ik in ieder geval voor alle duidelijkheid...stond bij de ingezonden vragen.

waterman
Forum-lid

waterman 22 okt 2009 20:04

[quote="fiedoo"][quote="Waterman"][quote="c40campy"]Voor diegenen die denken dat ze beter gaan klimmen van krachttraining, Armstrong die met 450W / 80 rpm de berg op rijdt, heeft een gemiddelde kracht op elk been van ongeveer 32kg. Piek kracht is misschien het dubbele? Wie kan nou geen 64kg per been aan?

[/quote]

Sneller word je er denk ik ook niet van, ben ik mee eens. [/quote]

als je kracht traint en je daardoor een tandje achteraan minder kunt trappen en op voorwaarde dat je je souplesse behoudt ga je volgens mij toch sneller? Don't shoot me if i'm wrong, please!

[/quote]

dan zou je gelijkwaardige oefeningen aan je "fiets beweging" (weet er geen
betere naam voor) moeten doen.
Je gebruikt immers bepaalde spieren op een bepaalde manier.

bleek
Forum-lid

bleek 22 okt 2009 22:11

[quote="Moustache"]Mijn vraag waar ik nog steeds mee loop... doe ik dit (zie mijn lijstje) 2x of 3x in de week?

(en iedereen die met de opmerking "het hoeft helemaal niet" komt, die lach ik uit)[/quote]

2x per week is voldoende geloof ik.

Al vind ik je lijstje oefeningen niet zo bijster mooi. O.a. erg weinig stabilisatie.

Fiets je ook 30min uit na je pompen? Zie ook de opmerking van Waterman.

moustache
Forum-lid

moustache 22 okt 2009 22:34

[quote="Bleek"][quote="Moustache"]Mijn vraag waar ik nog steeds mee loop... doe ik dit (zie mijn lijstje) 2x of 3x in de week?

(en iedereen die met de opmerking "het hoeft helemaal niet" komt, die lach ik uit)[/quote]

2x per week is voldoende geloof ik.

Al vind ik je lijstje oefeningen niet zo bijster mooi. O.a. erg weinig stabilisatie.

Fiets je ook 30min uit na je pompen? Zie ook de opmerking van Waterman.
[/quote]

Geef eens wat aanvullingen dan. Ik sta open voor suggesties.
Ben het op zich met je eens. Stabiliteit haal ik alleen uit mijn squat en side step lunch. (die laatste staat niet in dat lijstje)

Pompen is een groot woord. Ik voel me niet opgeblazen na een workout (door de vele herhalingen) en fiets daarom ook niet uit. Vraag me nog steeds af wat het nut hiervan is.

Plaats reactie