Pagina 2 van 3

Geplaatst: 03 okt 2009 12:45
door smoothz

Geplaatst: 03 okt 2009 13:08
door zweef
lennart schreef:het meest zijn rotondes, met open stukken weiland en zo, ik zie de auto's al van verre., ik heb voorrang, ga toch al van het gas, denk die heeft mij wel gezien, en toch rijden ze lekker door. dan denk ik ik moet beter opvallen.

Het is als het licht is. (tot nu toe fiets ik nog in het licht.'
reflectie kan altijd meer. de helft van mijn fiest is al jaren 80 roze... reflectoren op diverse plekken (mammut lucido tx1 als basis verlichting)

tot nu toe trouwens niet echt veel progressie geboekt, wit en zwart is blijkbaar de meest voorkomende kleur..
dat wisten we al natuurlijk beetje kleur erin dat gaat wel.


Probleem als fietser is je kleine frontale oppervlak, je gaat als het ware op in de achtergrond. Motorrijders hebben daar ook last van, en het is daar de oorzaak van naar schatting 80% van de ongevallen. En die hebben een nog veel grotere snelheid.

Realiseer je dat mensen "scannen", en dat ze dus soms wel naar je kijken, maar dat dat nog niet wil zeggen dat ze je ook hebben gezien. Inmiddels heb ik de "lege" blik leren herkennen die aangeeft dat een automobilist wel kijkt, maar je niet daadwerkelijk ziet.

Felle kleurtjes helpen daar nauwelijks bij, weer vanwege dat kleine frontale oppervlak. Ik denk inderdaad dat een zwaailicht op je hoofd enig soelaas zal bieden. Komt gezien het voorgaande nog bij dat die felle kleurtjes je een vals gevoel van veiligheid kunnen geven

En je ook realiseren dat er niet zoets bestaat als voorrang "hebben". Voorrang geven is een plicht, maar er bestaat geen recht om het te krijgen. Helaas is met de veranderde aansprakelijkheidsrisico elke fietser er zo'n beetje van overtuigd geraakt dat ze alleen maar rechten hebben, en geen plichten. Niet zo slim als je een der kwetsbaarste verkeersdeelnemers bent.

Geplaatst: 03 okt 2009 14:34
door andromeda
+1

Het geeft bij mij hetzelfde gevoel als voetgangers die zich soms werkelijk op een zebrapad storten, natuurlijk heb je voorrang en heb je helemaal gelijk maar wat heb je daaraan als je op de motorkap ligt?

Geplaatst: 06 okt 2009 11:51
door martijn_a
Probeer ook je frontale vlak te vergroten door bijvoorbeeld lichten aan de zijkanten van je stuur te bevestigen.

Geplaatst: 07 okt 2009 10:10
door campasuper
Ik heb veel opvallend gekleurde kleding, puur uit veiligheid.
Er worden opmerkingen gemaakt dat dit niet zou helpen.
Mijn ervaring is dat dit wel werkt.
Ik zou de kleuren groen, grijs, zwart, bruin, blauw vermijden, vooral de donkere tinten hiervan.
Geel en rood evt. in combinatie met wit werken bij mij prima.

Geplaatst: 07 okt 2009 10:31
door rob74
Ik rijd regelmatig met een politie motorjack (zonder politie logos dan) door de file. Zelfs met dit knalgele jack wordt ik lang niet altijd gezien.
[img=http://www.damenleathers.nl/producten/l ... %20jkt.jpg]
Ik wordt iets vaker gezien dan met een gewoon jack. Maar mijn ervaring is dat oplvallende kleding geen garantie is om gezien te worden. Automobilisten moeten namelijk wel oplettend kijken. Als ze dat niet doen, is helaas alle opvallende kleding voor niets aangetrokken.

Geplaatst: 07 okt 2009 10:35
door corniel
Er is onderzoek gedaan na het verband tussen de kleur van auto's en het aantal gelukken dat er mee plaatsvindt. Lichte auto's maken minder brokken. Iets soortgelijks geldt logischerwijze voor wielrenners die lichte(re) opvallende kleding dragen.

Wat betreft het anticiperen: ga er net zo lang van uit dat je niet gezien wordt, tot het tegendeel bewezen is.

Geplaatst: 07 okt 2009 13:53
door -divo-
Corniel schreef:Er is onderzoek gedaan na het verband tussen de kleur van auto's en het aantal gelukken dat er mee plaatsvindt. Lichte auto's maken minder brokken. Iets soortgelijks geldt logischerwijze voor wielrenners die lichte(re) opvallende kleding dragen.

Wat betreft het anticiperen: ga er net zo lang van uit dat je niet gezien wordt, tot het tegendeel bewezen is.


Lichtgrijs anders niet hoor. Signaal kleuren vallen het meeste op en een combi is nog beter.

Voor de TS:
Spuit als experiment je huidige helm eens fluor geel of signaal groen of oranje rood.

Geplaatst: 07 okt 2009 14:00
door foosho
Corniel schreef:Er is onderzoek gedaan na het verband tussen de kleur van auto's en het aantal gelukken dat er mee plaatsvindt. Lichte auto's maken minder brokken. Iets soortgelijks geldt logischerwijze voor wielrenners die lichte(re) opvallende kleding dragen.

Of: mensen die van lichte auto's houden zijn iha voorzichtiger :) (of was het een 'echt' onderzoek? ;)).
't Resultaat geloof ik zonder onderzoek al natuurlijk.. of zouden mensen in lichte auto's roekelozer rijden... hmmmm... (geintje divo)


Als ik wielren kleding koop moet het opvallend zijn, momenteel rood met wit (en er zitten wat reflectiestukken in), helm en shirt. Broek heb ik wel zwart, een witte broek wordt mij te (zichtbaar) vies :)


Overigens, het zal vast een hot-debate zijn hier, maar je helm behandelen met verf of weet ik wat wordt sterk afgeraden door de helmfabrikanten.

Geplaatst: 07 okt 2009 15:26
door provo
Geen helm,

Maar een fel led lichtje op ooghoogte van de chaffeurs.

Geplaatst: 07 okt 2009 15:41
door wurst
Zo een vlaggetje die je bij ligfietsers vaak ziet wil ook wel helpen!
[img=http://www.mammoet.nl/store/catalog/ima ... oranje.jpg]

Op een serieuzere noot:
De catlike whisper plus geeft qua vormgeving en kleurstelling wel een opvallende verschijning in regenboog kleur of wit oranje (euskaltel). Maar om nou te zeggen dat ik geloof in het verschil tov een zwarte...
[img=http://www.sintrabike.com/images/upload ... r-plus.jpg]
[img=http://www.velodromeshop.org.uk/images/ ... ry/146.jpg]

Geplaatst: 07 okt 2009 15:49
door rob74
Foosho schreef:....Overigens, het zal vast een hot-debate zijn hier, maar je helm behandelen met verf of weet ik wat wordt sterk afgeraden door de helmfabrikanten.

Ik denk dat wel meevalt. Er zijn bepaalde verfstoffen die de helm kunnen aantasten en een fabrikant neemt dan liever het zekere voor het onzekere. Dus mag hiet niet van de fabrikant om zichzelf in te dekken.

Volgens mij zijn er ook helmmutsen voor over je helm die je tegen de regen beschermen. Als je hier van zo'n knalgeel exemplaar kan vinden, ben je denk ik al een stuk geholpen.