Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Houding op de fiets

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 05 apr 2011 13:11

Robbebopper schreef:
fromberg schreef:Een holle rug (vraag van thunder-road) heb ik ook, eerder nogal plat. Heb ook na nekklachten een smaller stuur genomen (van 44 naar 42 cm) en een 10 cm stuurpen ipv 12 cm. Klachten die ik had waren daarna zo goed als over. Pijntjes horen bij het fietsen en als je je erop gericht blijft voel je ze ook des te meer.

Nou, dan doe ik toch iets verkeerd. Ik heb zelden last van "pijntjes". En er bij voorbaat al van uit gaan dat ze erbij horen, vind ik wat overdreven.

Dat vind ik best bijzonder, vooral ook omdat je in je avatar in een tijdrithouding op de fiets zit. Heb je dan nooit last van je rug, nek of armen?

In ieder geval heb ik ook af en toe pijntjes, maar die gaan altijd weer over.

mtv
Forum-lid

mtv 06 apr 2011 19:51

Los van de houding: ik zou de snelspanner voor even anders zetten (omhoog langs de vork) voor je de weg op gaat. Better safe than sorry. Succes.

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 06 apr 2011 21:23

Vermeulen schreef:
Robbebopper schreef:
fromberg schreef:Een holle rug (vraag van thunder-road) heb ik ook, eerder nogal plat. Heb ook na nekklachten een smaller stuur genomen (van 44 naar 42 cm) en een 10 cm stuurpen ipv 12 cm. Klachten die ik had waren daarna zo goed als over. Pijntjes horen bij het fietsen en als je je erop gericht blijft voel je ze ook des te meer.

Nou, dan doe ik toch iets verkeerd. Ik heb zelden last van "pijntjes". En er bij voorbaat al van uit gaan dat ze erbij horen, vind ik wat overdreven.

Dat vind ik best bijzonder, vooral ook omdat je in je avatar in een tijdrithouding op de fiets zit. Heb je dan nooit last van je rug, nek of armen?

In ieder geval heb ik ook af en toe pijntjes, maar die gaan altijd weer over.

Geen klachten. Dus waarschijnlijk heb ik daar wel geluk mee.

bertrams
Forum-lid

bertrams 07 apr 2011 00:37

Nogmaals bedankt voor alle reacties ! Hier nog een keer met wielerkleding. Of dit echt mijn houding is tijdens het fietsen weet ik natuurlijk niet. Misschien inderdaad op een tacx laten zien beter. Voelde me ook wel een beetje pipo ... te klooien met de zelfontspanner en dan binnen 10 sec. op de fiets gaan zitten :)

Ik had zelf al een beetje het gevoel dat het zadel misschien iets hoger moet, maar dan kom ik niet meer met mijn tenen op de grond ... lijkt me ook niet de bedoeling toch ?

[img=http://home.lijbrandt.nl/bertramsteringa/125.JPG]

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 apr 2011 01:53

Je zadel moet iig niet hoger, het staat eerder te hoog dan te laag.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jummeltje
Forum-lid

jummeltje 07 apr 2011 02:05

Dan mag er wel een spacertje tussen uit. Zadel praktisch even hoog als stuur is meestal niet de bedoeling
Dik? Ja. Gek? Ja. Stroopwafel? Ja.

campasuper
Forum-lid

campasuper 07 apr 2011 09:09

Als ik het zou mogen zeggen: Zadel een halve cm lager ( evt later nog een halve cm ) en een cm naar achteren.
Spacer(s) bovenop de stuurpen zodat je stuurhoogte zakt en wellicht testen met een stuurpen die een cm mss twee korter is.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

gt56
Forum-lid

gt56 07 apr 2011 09:25

campa=super schreef:Als ik het zou mogen zeggen: Zadel een halve cm lager ( evt later nog een halve cm ) en een cm naar achteren.
Spacer(s) bovenop de stuurpen zodat je stuurhoogte zakt en wellicht testen met een stuurpen die een cm mss twee korter is.

Ik sluit mij aan, of eerder, het zadel meteen 1 cm lager en evt later een halve cm omhoog.

Zadelhoogte (midden trapas - bovenkant zadel (gemeten langs de zitbuis)) al gecheckt tegen de 0,885 x binnenbeenlengte regel ?

wezenloze
Forum-lid

wezenloze 07 apr 2011 11:03

Volgens mij zit het allemaal wel aardig goed, de afstelveranderingen zoals genoemd zijn zo persoonlijk... Volgens mij moet je gewoon gaan rijden en wennen aan de wielrenhouding dan nemen de pijntjes zo af.

bertrams
Forum-lid

bertrams 07 apr 2011 22:25

Ik wil wel eens gaan testen met een kortere stuurpen en dan spacers er tussenuit en zadel iets lager. Ik ben niet zo'n techneut, maar die spacers er tussen uit halen is dat lastig ? Anders ga ik wel ff naar de plaatselijke racefietsenboer ;)
Owja stuurpen korter heeft wel als nadeel dat het wat onrustiger stuurt toch ?

em
Forum-lid

em 07 apr 2011 22:44

Spacers eruit is niet lastig: Stuurpen losdraaien, topcap losdraaien, stuurpen van de vork, spacers die je eraf wilt hebben eraf halen, stuurpen er weer op, spacers die je eraf hebt gehaald boven de stuurpen schuiven, topcap vastdraaien (vast genoeg dat je geen speling hebt, los genoeg dat je soepel kan sturen), stuurpen vastzetten.

Welke maat stuurpen heb je nu? 11 of 12 cm is de ideale maat. Kleiner dan 10 cm zou ik niet doen, de fiets zal dan inderdaad ietsjes nerveuzer sturen en daarnaast staat het minder mooi.

Nog iets, een fietsmeting is leuk, maar is slechts een richtlijn. Kleine variaties zijn altijd mogelijk en vooral afhankelijk van persoonlijke voorkeur.

robiris
Forum-lid

robiris 11 apr 2011 13:35

Je kunt mss ook even naar je plaatselijke FM gaan en voor ongeveer €10,= jezelf laten meten. Je krijgt dan een rapport met de nodige maten en afstellingen. Meestal zijn de afstellingen wel met een paar cm speling maar ja ieder heeft ook een beetje z'n eigen voorkeur. Ga op pad met een setje inbussleutels en wijzig onderweg nog iets. Je fiets kan precies op maat zijn afgesteld maar als je dan niet lekker zit schiet je er natuurlijk ook niets mee op. Ik heb nu 5 weken een andere fiets en had precies de instellingen overgenomen van m'n oude fiets, maar omdat de geometrie weer iets anders is is er toch al het nodige versteld.
Als wielrennen makkelijk was, zou het wel voetbal heten

Plaats reactie