Lekker uit de wind
haha mooie deze mooie taferelen zie ik al helemaal voor me .
Mij kan het niet heel veel schelen als iemand in mijn wiel gaat hangen. Als het in mijn training past dan vind ik het ook niet erg als iemand overneemt. Een praatje vind ik altijd leuk, en als ik met interval training bezig ben dan meld ik dat even zodat de ander niet raar op kijkt als ik er ineens als een idioot vandoor ga .
Ik moet wel zeggen dat het me haast nooit voor komt dat er iemand in mijn wiel hangt of dat ik bij iemand in zijn wiel kan rijden. Ik kom gewoon niet zo veel andere wielrenners tegen.
Mij kan het niet heel veel schelen als iemand in mijn wiel gaat hangen. Als het in mijn training past dan vind ik het ook niet erg als iemand overneemt. Een praatje vind ik altijd leuk, en als ik met interval training bezig ben dan meld ik dat even zodat de ander niet raar op kijkt als ik er ineens als een idioot vandoor ga .
Ik moet wel zeggen dat het me haast nooit voor komt dat er iemand in mijn wiel hangt of dat ik bij iemand in zijn wiel kan rijden. Ik kom gewoon niet zo veel andere wielrenners tegen.
Cervélo & Cannondale
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Punt één, ik kom niet vaak iemand tegen om aan te haken of iemand die in mijn wiel hangt. Daarbij maakt het mij ook niet uit of er eentje achter me hangt of niet. Puur sportief gezien is het wel OK om af en toe over te nemen vind ik, maar dat vind ik geen 'must'. Voorwaarde is wel dat de snelheid wordt vastgehouden en niet dat er eentje vóór je gaat rijden die het eigenlijk 'niet trekt'. Heb ik wel es gehad en na de derde keer overnemen zei ik hem het ook.
Het schijnt zelfs zo te zijn dat je er ook baat bij hebt als er eentje vlak achter je hangt. De theorie die hier achter zit ben ik even kwijt, maar neem het maar van me aan
Het schijnt zelfs zo te zijn dat je er ook baat bij hebt als er eentje vlak achter je hangt. De theorie die hier achter zit ben ik even kwijt, maar neem het maar van me aan
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
rene1 schreef:Het vacuum achter de voorste rijder wordt verkleind. (minder vacuum dus) en zo wordt er minder "getrokken' aan de voorste rijder.
Vacuüm?
De luchtstroming blijft tot na de tweede renner min of meer aanliggen waardoor de stroming pas na de 2e renner turbulent loslaat en een zog creëert.
Het zog, met een lagere druk (gelukkig geen vacuüm) zorgt naast de wrijvingsweerstand voor de totale voelbare aerodynamische weerstand.
Omdat het zog nu achter de 2e renner ligt heeft de renner op kop minder aerodynamische weerstand. Dat kan oplopen tot zo'n 15% maar de renners moeten wel dicht genoeg bij elkaar rijden (één fietslengte).
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
rene1 schreef:Het vacuum achter de voorste rijder wordt verkleind. (minder vacuum dus) en zo wordt er minder "getrokken' aan de voorste rijder.
Hoi,
Ik moet het even precies nakijken maar dit scheelt de voorste rijder ook iets van 15% onder de beste omstandigheden.
Het net zoeits als met zwemmers. Topzwemmers zijn nagenoeg allemaal lang en dit glijdt makkelijker door het water.
Om back on topic te gaan. Het boeit me nu echt geen ene meter of een andere wielrenner in mijn wiel blijft hangen. Het enige risico is wel dat je toch onbewust harder gaat rijden dan voorgenomen. Nu kan dat dan ook wel een beetje aangezien je 15% vermogenswinst pakt maar aangezien vermogen en snelheid zich vertalen tot de derde macht (Plucht = 0.5 r S CL v3) .........
In deze formule is r de soortelijke massa (of dichtheid) van de lucht, S is de frontale oppervlakte, CL is de luchtweerstandscoëfficiënt en v is d snelheid van de fietser tegenover de lucht.
Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
- superrose
- Forum-lid
- Berichten: 3276
- Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
- Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
- Contact
Ik fiets nog niet zo lang en tot mijn grote verbazing had ik pas ook iemand, dat voelde eigenlijk best stoer, want ik ging niet zodanig traag dat hij me inhaalde ofzo, na een tijdje nam hij het over en toen ik weer, op een gegeven moment moest ik de andere kant op, heb bedankt geroepen en heb verder gereden, ik vond het leuk, twee vreemden, dezelfde tegenwind, even samen op rijden. Het had wel z'n charme, het maakt natuurlijk wel uit dat toen ik moe werd hij voorop ging.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
Ik vind het ook best OK als iemand aanpikt; liefst heb ik dan natuurlijk dat hij na een tijdje ook eens overneemt, maar als hij niet kan doe ik er niet moeilijk over. Wèl irritant vind ik gasten die een eind in je wiel komen hangen, om dan, als het hun beurt is, plots belachelijk hard door te trekken om je toch maar niet op sleeptouw te hebben, of gewoon om te tonen dat ze het mannetje zijn...
Het ene plezier is het andere waard vind ik.
Het ene plezier is het andere waard vind ik.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
danny1407 schreef:wilco1 schreef:tot je er achter komt na enkele honderden meters dat de persoon nog aan je wiel hangt, wedden dat je jezelf dan onsterfelijk belachelijk hebt gemaakt
Als je dat ziet.....direct je fiets over een denkbeeldige eindstreep duwen (liefst met kreet) en met je hoofd omlaag uitrijden!
Of dit met je vrienden organiseren.
http://www.youtube.com/watch?v=wOur8qXvpnk
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Als iemand heel hard overneemt, laat ik hem gewoon rijden. Er is niets zo lullig voor iemand die graag samen wil rijden om plots 10 meter te pakken, om te kijken en te beseffen dat hij de rest alleen zal moeten doen. Als hij dat niet lullig vindt en gewoon wou wegrijden, dan is het maar zo.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Als ik andere renners zie vindt ik het alleen maar leuk om te kijken of we samen kunnen rijden. Het ligt er ook aan, als andere heel hard rijden dan ga ik niet overnemen. Dan rijd ik alleen maar in de weg. Je moet wel je plaats weten. Heuvel op vindt ik het moeilijkst. Ben niet echt een klimmer, maar als ik andere zie wil ik altijd weten of ik ze bij kan houden. Dat doseer ik nu meer want ik moet ook nog naar huis rijden he.
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.
Tuurlijk, ik heb er geen probleem mee dat iemand rapper rijdt dan ik, maar dan heb ik liever dat hij me ook meteen ter plaatse laat, in plaats van eerst een eindje gezellig samen op te rijden. Gedeelde lusten, gedeelde lasten, nietwaar!
@BMiller:
@BMiller:
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
Het maakt mij i.p. niet uit wat er gebeurt. Als iemand overneemt en/of een praatje wil maken, prima, kan best gezellig zijn. Wil iemand niet overnemen en blijft-ie in mijn wiel hangen, ook best. Dan ga ik er maar van uit dat-ie of het tempo nauwelijks aankan, of dat-ie lui is. En speert-ie er uit mijn wiel ineens vandoor, ook goed, veel plezier.