Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

vetpercentage / gewicht

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 sep 2009 13:16

Waarom zou een sprinter als vetzak op de fiets moeten zitten?

En je weegschaal is niet op de 100 gram nauwkeurig en daarnaast is gewichtsverandering nog al logisch door de vochtbalans.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

em
Forum-lid

em 07 sep 2009 13:22

[quote="rob74"]ik heb een weegschaal met vetpercentage meting.

Daar klopt echt geen moer van. Ik weeg 72 kg en ben 1.90 m lang. Mijn vertpercentage ligt ergens rond de 10%. Maar die weegschaal geeft elke ochtend doodleuk 22% weer. [/quote]

Meestal hebben die apparaten verschillende standen voor verschillende lichaamstypes. Probeer volgende keer eens niet de standaardstand, maar eens de 'sportersstand' o.i.d.

arepol
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar arepol 07 sep 2009 13:40

[quote="EM"]

Meestal hebben die apparaten verschillende standen voor verschillende lichaamstypes. Probeer volgende keer eens niet de standaardstand, maar eens de 'sportersstand' o.i.d.[/quote]

Dat is leuk, want op de 'atletische' stand komt je vetpercentage een stuk lager uit :) (ik had 10,6% op normaal, en 5,1% op atletisch)

simic
Forum-lid

simic 08 sep 2009 16:22

[quote="Gianni1985"]Interessante discussie...

Wat mij opvalt bij het wegen van gewicht van een wielrenner is dat dit ernstig fluctueert... Ik heb bij mezelf gedurende 2 maanden mijn gewicht elke avond en ochtend opgemeten... De trainingsintensiviteit is hetzelfde geweest, maar het gewicht kon per dag (in de ochtendmeting t.ov. de dag ervoor) wel 300,400,500 of zelfs 600 gram verschillen...
....[/quote]

Wat? Woog jij je elke ochtend en avond? Dat is toch volledig irrellevant. Mooi om te weten wat gewicht scheelt s'avonds en s'morgens, maar dat is tijdverspilling en nog eens onlogisch. bij mijn weten zijn huidplooi metingen wel redelijk naukeurig voor vetpercentage.

casran
Forum-lid HC

casran 08 sep 2009 17:07

@ simic: het is wel degelijk interessant om je verschillende malen te wegen, heel specifiek dan. Deze zomer heb ik me een aantal keer vlak voor en vlak na een duurtraining gewogen. Zondag deed ik het WK Powerman (lange afstandsduatlon, 7u competitie) en was ik zeer benieuwd naar mijn gewichtsverlies over zo'n wedstrijd: daaruit kan ik immers leren of ik goed met voeding ben omgegaan, of ik tekort kom voor Ironmans ed.
Overigens verliest een gemiddelde atleet op een Ironman gemakkelijk tot 3kg lichaamsgewicht. Het is uiteraard de bedoeling dit met een goed voedingsplan tot een minimum te herleiden.

[quote="charite"]... vetpercentage van 10 %, tjee, dat is op Rabobank niveau als ik me goed herinner na een gesprek me A van Diemen.

Cheers,

Peter[/quote]

Met nogal papperige kerels als Graeme Brown en Nick Nuyens kan ik er mij iets bij voorstellen dat Rabo op 10% uitkomt... echt wel veel voor een profploeg hoor!!

Met CT Scan is ooit 5,4% bij mij gemeten. Ik had dat seizoen al "scherper" gestaan, maar we hebben toen toch besloten om met Fortimel ed. te beginnen werken.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

gianni1985
Forum-lid

gianni1985 08 sep 2009 19:42

@ Simic.

Uiteraard is dat 's avonds en 's morgens wegen irrelevant voor het vetpercentage, maar het heeft me wel informatie gegeven over hoe mijn lichaam reageert op welke voeding, op welk tijdstip en de vertering ervan in combinatie met de inspanning die ik de dag ervoor had verricht. Uiteraard ben ik dit niet blijven doen, het kan nogal frustrerend werken als je een bepaald gewicht nastreeft, op probeert te behouden en de weegschaal geeft een ander gewicht dan je hoopte op dat moment... Ik beperk me nu nog tot 2 momenten in de week, dat is voldoende.... Je moet je ook niet laten leiden door een bepaald gewicht in het behalen van je doelstelling (afhankelijk van het niveau je fiets dan), maar door de mate waarin jij je als sporter sterk voelt om je sport op het voor jou hoogst haalbare niveau te beoefenen... Laag vetpercentage en gewicht zijn daarin meegenomen, maar je gevoel is belangrijker...

Plaats reactie