Wielkeuze: hoog carbon?
Erg goed, naven lopen als een zonnetje, ze zijn lekker stijf en ze passen uitstekend bij m'n fiets. Alleen het freewheel klinkt als een oud wijf, een lullig rateltje
Foto van de set in m'n fiets staat op pagina 319 van het 'foto van je fiets'-topic.
Foto van de set in m'n fiets staat op pagina 319 van het 'foto van je fiets'-topic.
Eenvoud kenmerkt het ware.
Ik heb erg lang niet op dit soort topics gereageerd, maar nu toch maar eens wel, wel een risico op een flame-war of een welles-nietes, maar dat zij dan zo.
Er is ondertussen al erg veel onzin voorbij gekomen over carbon clinchers, ontploffende wielen, hoog profiel niet in de bergen etc etc.. Ik rij nu voor het derde seizoen met carbon clinchers, 60mm hoog. Afgelopen seizoen en het jaar daarvoor, nog een weekje alpen mee gedaan, rondom Alpe d'HuZes, dus ook daar meerdere keren op 1 dag mee naar beneden gekomen, en ik ben geen voorzichtige daler, verder die week: Croix de Fer (85.6 km/h in de afdaling), Les deux alpes, Glandon, Col dÓrnon en dat allemaal zonder problemen, en mijn remvlak is nog lang niet aan gort. Dus al die spookverhalen mogen ondertussen wel de bak in.
Ja, er wordt wel eens over ontploffende banden gesproken, maar of dat aan de carbon velg te wijten is, ik heb er geen enkel geval van kunnen vinden, behalve in een paar topics her en der in de vorm van horen en zeggen. Verder weet ik nog van vroeger dat onze ploegleider ook vertelde dat we niet slepend moesten remmen in een afdaling omdat je dan meer kans liep op een klapband (dat was in een tijd dat er nog geen carbon wielen beschikbaar waren). Joop Zoetemelk verteld het zelfs in een videootje over klimmen, hij raad toeristen aan de druk in de banden iets te verlagen voor de afdaling, dat is zonder dat er wordt gesproken over carbon of alu.
Het remgedrag, ja, dat is minder dan alu, maar er wordt nooit uitgedrukt hoeveel minder, persoonlijk zeg ik dat het marginaal minder is maar daar staat tegenover dat ik niet vaak voluit rem en dan al helemaal niet met alle macht de remgrepen dichtknijp, met andere woorden, als je een noodstop moet maken kan dat ook echt wel met carbon. Remgedrag in de regen, de heren in het grote jongens peloton gebruiken bij een regenkoers wel normale remblokken omdat die veel harder aangrijpen en dus met regen een prima oplossing bieden, bij droog weer wil je liever geen gewone blokken maar wil je liever dat je blokken zich opofferen ipv je velg, ik vind het zelf niet nodig om blokken te wisselen met regen omdat er meer dan voldoende remkracht voorhanden is.
Gewichten vergelijken van een hoog profiel velg, dat heb ik nooit helemaal begrepen en al helemaal niet als je voor clinchers gaat, echte weightweenies rijden met tubes, daar komt bij dat je dan ook zou moeten kijken of de velg of de naaf zwaarder is, bij een zwaardere naaf is de invloed amper te merken, daar zijn al andere topics over volgeschreven, bij een zwaardere velg merk je wel dat je die massa op gang moet trekken. Wil je gewicht besparen, ga dan voor een laag profiel tube, carbon tube van 22 mm hoog bijvoorbeeld.
Ik denk dat voor de gemiddelde rijder hier op het forum dat gewicht minder belangrijk is, ten eerste omdat men al niet heel veel in de bergen rijd, en ten tweede, omdat die gewichtsbesparing je misschien een voordeel van een paar seconden tot een minuut op een klim kan opleveren (voor een prof een eeuwigheid).
Windgevoeligheid, ik rij het hele seizoen door met deze wielen, ik ben met 82 Kg geen vlieggewicht en dat zal zeker meehelpen dat ik er minder last van heb. Ja, 3 of 4 weken geleden hadden we zo'n stormachtige zondag, dat was voor mij dan ook een dag dat ik binnen bleef en niet ben gaan fietsen. Misschien als nieuweling met een <55 Kg gewicht dat het niet zo heel verstandig is om met hoog profiel en flinke wind te gaan rijden (Nikki Terpstra afgelopen week tijden de 3 daagse, maar dat ging om een disc, nog een iets ander oppervlak)
Er is ondertussen al erg veel onzin voorbij gekomen over carbon clinchers, ontploffende wielen, hoog profiel niet in de bergen etc etc.. Ik rij nu voor het derde seizoen met carbon clinchers, 60mm hoog. Afgelopen seizoen en het jaar daarvoor, nog een weekje alpen mee gedaan, rondom Alpe d'HuZes, dus ook daar meerdere keren op 1 dag mee naar beneden gekomen, en ik ben geen voorzichtige daler, verder die week: Croix de Fer (85.6 km/h in de afdaling), Les deux alpes, Glandon, Col dÓrnon en dat allemaal zonder problemen, en mijn remvlak is nog lang niet aan gort. Dus al die spookverhalen mogen ondertussen wel de bak in.
Ja, er wordt wel eens over ontploffende banden gesproken, maar of dat aan de carbon velg te wijten is, ik heb er geen enkel geval van kunnen vinden, behalve in een paar topics her en der in de vorm van horen en zeggen. Verder weet ik nog van vroeger dat onze ploegleider ook vertelde dat we niet slepend moesten remmen in een afdaling omdat je dan meer kans liep op een klapband (dat was in een tijd dat er nog geen carbon wielen beschikbaar waren). Joop Zoetemelk verteld het zelfs in een videootje over klimmen, hij raad toeristen aan de druk in de banden iets te verlagen voor de afdaling, dat is zonder dat er wordt gesproken over carbon of alu.
Het remgedrag, ja, dat is minder dan alu, maar er wordt nooit uitgedrukt hoeveel minder, persoonlijk zeg ik dat het marginaal minder is maar daar staat tegenover dat ik niet vaak voluit rem en dan al helemaal niet met alle macht de remgrepen dichtknijp, met andere woorden, als je een noodstop moet maken kan dat ook echt wel met carbon. Remgedrag in de regen, de heren in het grote jongens peloton gebruiken bij een regenkoers wel normale remblokken omdat die veel harder aangrijpen en dus met regen een prima oplossing bieden, bij droog weer wil je liever geen gewone blokken maar wil je liever dat je blokken zich opofferen ipv je velg, ik vind het zelf niet nodig om blokken te wisselen met regen omdat er meer dan voldoende remkracht voorhanden is.
Gewichten vergelijken van een hoog profiel velg, dat heb ik nooit helemaal begrepen en al helemaal niet als je voor clinchers gaat, echte weightweenies rijden met tubes, daar komt bij dat je dan ook zou moeten kijken of de velg of de naaf zwaarder is, bij een zwaardere naaf is de invloed amper te merken, daar zijn al andere topics over volgeschreven, bij een zwaardere velg merk je wel dat je die massa op gang moet trekken. Wil je gewicht besparen, ga dan voor een laag profiel tube, carbon tube van 22 mm hoog bijvoorbeeld.
Ik denk dat voor de gemiddelde rijder hier op het forum dat gewicht minder belangrijk is, ten eerste omdat men al niet heel veel in de bergen rijd, en ten tweede, omdat die gewichtsbesparing je misschien een voordeel van een paar seconden tot een minuut op een klim kan opleveren (voor een prof een eeuwigheid).
Windgevoeligheid, ik rij het hele seizoen door met deze wielen, ik ben met 82 Kg geen vlieggewicht en dat zal zeker meehelpen dat ik er minder last van heb. Ja, 3 of 4 weken geleden hadden we zo'n stormachtige zondag, dat was voor mij dan ook een dag dat ik binnen bleef en niet ben gaan fietsen. Misschien als nieuweling met een <55 Kg gewicht dat het niet zo heel verstandig is om met hoog profiel en flinke wind te gaan rijden (Nikki Terpstra afgelopen week tijden de 3 daagse, maar dat ging om een disc, nog een iets ander oppervlak)
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Punt is alleen dat jij je dus wel naar beneden durft te storten en dat de meeste dat niet doen. Zolang je maar durft te dalen gaat het wel goed met carbon clinchers. Het gaat pas mis als je constant in de remmen hangt, dan wordt de velg te warm en smelt de epoxy. Resultaat > velgen afgeschreven.
Een aluminium velg kan niet smelten. Een latex binnenband kan slecht tegen warmte, dus een beetje te veel remmen en dat ding explodeerd. Een butyl band kan veel meer warmte hebben, maar uiteindelijk explodeert ook die. Als je het zover laat komen dan moet je voortaan maar gewoon in Nederland blijven, want dan kan je echt niet dalen
Een carbon clincher velg wordt warmer dan een aluminium velg omdat de meeste carbon velgen de warmte minder goed kwijt raken. Daardoor is een latex binnenband niet echt aan te bevelen bij carbon wielen.
De binnenband explodeert niet doordat de druk stijgt, foutje van Zoetemelk. Maar omdat de binnenband de warmte niet kan hebben.
Een aluminium velg kan niet smelten. Een latex binnenband kan slecht tegen warmte, dus een beetje te veel remmen en dat ding explodeerd. Een butyl band kan veel meer warmte hebben, maar uiteindelijk explodeert ook die. Als je het zover laat komen dan moet je voortaan maar gewoon in Nederland blijven, want dan kan je echt niet dalen
Een carbon clincher velg wordt warmer dan een aluminium velg omdat de meeste carbon velgen de warmte minder goed kwijt raken. Daardoor is een latex binnenband niet echt aan te bevelen bij carbon wielen.
De binnenband explodeert niet doordat de druk stijgt, foutje van Zoetemelk. Maar omdat de binnenband de warmte niet kan hebben.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Ondanks dat ik zelf kuiper fcc50 rij en daar heel tevreden over ben neig ik op dit moment gewoon een van de Cosmics sl of SLR aan te raden, weliswaar iets zwaarder maar toch probleemlozer met de alu velgrand en bij diverse reailers heel interessant geprijsd.
@AMclassicFan
Klopt, dan moet je misschien niet naar de bergen gaan als je niet kunt of durft te dalen, die warmte ontwikkeling krijg je ook als je Alpe d'Huez slepend naar beneden rijd op alu wieltjes, misschien bij carbon iets meer, maar ik heb dan ook nog steeds het idee dat mensen die carbon rijden dat niet doen als ze net beginnen met fietsen. Qua theorie ben ik het dus met je eens, toch verwacht ik niet dat de gemiddelde carbon rijder dat probleem echt ondervind, uitzonderingen daargelaten, die zouden misschien voor die paar dagen bergen een setje Khamsin's aan kunnen schaffen van minder dan 100 euro en de rest van het jaar gewoon lekker rijden.
Daarnaast vind ik het niet de moeite waard om mijn wielkeuze af te laten hangen van die paar dagen per jaar dat ik in de bergen rijd, Nederland is toch hoofdzakelijk vlak en Limburg heeft geen afdalingen die lang genoeg zijn om zoveel warmte op te bouwen volgens mij.
Klopt, dan moet je misschien niet naar de bergen gaan als je niet kunt of durft te dalen, die warmte ontwikkeling krijg je ook als je Alpe d'Huez slepend naar beneden rijd op alu wieltjes, misschien bij carbon iets meer, maar ik heb dan ook nog steeds het idee dat mensen die carbon rijden dat niet doen als ze net beginnen met fietsen. Qua theorie ben ik het dus met je eens, toch verwacht ik niet dat de gemiddelde carbon rijder dat probleem echt ondervind, uitzonderingen daargelaten, die zouden misschien voor die paar dagen bergen een setje Khamsin's aan kunnen schaffen van minder dan 100 euro en de rest van het jaar gewoon lekker rijden.
Daarnaast vind ik het niet de moeite waard om mijn wielkeuze af te laten hangen van die paar dagen per jaar dat ik in de bergen rijd, Nederland is toch hoofdzakelijk vlak en Limburg heeft geen afdalingen die lang genoeg zijn om zoveel warmte op te bouwen volgens mij.
Leuk om de ervaringen te lezen. Mijn conclusie: de wensen die ik heb aan mijn eventuele nieuwe velgen zijn niet in 1 set te verwezenlijken.
Als er in bv de tour in de bergen gereden wordt, rijdt toch ook de helft op carbon of zie k dat nu verkeerd?
Als er in bv de tour in de bergen gereden wordt, rijdt toch ook de helft op carbon of zie k dat nu verkeerd?
Over mijn fiets mogen ze lullen, zolang ze maar niet over mijn lul fietsen.
Klopt wel, maar je moet je ook bedenken dat de pro-tour ploegen zich wel de luxe kunnen veroorloven om voor allerlei omstandigheden een ideaal setje wielen ter beschikking te hebben, hoog, laag, combi van hoog en laag, disc in TT fiets etc.. en de pro-tour ploegen rijden normaal gesproken ook met tubes, niet met clicnhers, zij hoeven dan ook onderweg geen bandje te vervangen of de tubes zelf te betalen Lang leve de volgwagen
En zeker niet minder belangrijk, zij moeten wel nadenken over een paar seconden verschil als gevolg van gewichtsbesparing tijdens een klim en zullen dus wel een laag profiel kiezen. In etappes die zowel bergen als vlak hebben zie je ook een mengelmoesje van wielen, net waar de rijders denken het voordeel te kunnen halen
En zeker niet minder belangrijk, zij moeten wel nadenken over een paar seconden verschil als gevolg van gewichtsbesparing tijdens een klim en zullen dus wel een laag profiel kiezen. In etappes die zowel bergen als vlak hebben zie je ook een mengelmoesje van wielen, net waar de rijders denken het voordeel te kunnen halen
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Dinictus schreef: Als er in bv de tour in de bergen gereden wordt, rijdt toch ook de helft op carbon of zie k dat nu verkeerd?
Die rijden dan wel op Tubes: de constructie van de velg is dan veel simpeler waardoor die ten eerste lichter is dan bij clincher, ten tweede wordt de warmte ontwikkeld tijdens het remmen minder op de band overgedragen (agv kleiner raakvlak) en ten derde is de velg daar op hoogte van de remblokjes meestal veel sterker (een dikker geheel ipv 2 dunne randjes die een band op druk moeten tegenhouden.)
Mocht je de nadelen van tubes (kosten van de tube, reserve tubes meenemen) niet blocking vinden dan resten er verder alleen voordelen en dan zou mijn advies Campa Bora One zijn.
Hoi,
Als het verkeerd afloopt, en dat zal het ook, ben je op een tiende van een seconde niet alleen je vel kwijt maar ook je velgen enz.
Het is gewoon geen erg clevere combinatie met bovendien een zeer hoge risco factor.
Spookverhalen? Dat weet ik nog zo niet.
Carbonvelgen voor clinchers en afdalen aan hoge snelheid vind ik persoonlijk waanzin.
Dan moet je weten dat dit geschreven wordt door iemand die van 30m hoge rotsen de zee indook, tegen 300km over het wegdek scheurde en dat soort waaghalzerij.
Dit, die carbonclinchers onder zulke omstandigheden, zijn in mijn ogen echt wel een stap te ver.
Risico, ja maar dan wel een goed berekend risico en geen russische roulette. Zeker niet als het ook het leven van een ander in gevaar brengen kan.
Anderen aanzetten tot het nemen van risicos waarvan ze geen benul hebben is voor mij gelijk aan op zijn minst een totaal gebrek aan verantwoordelijkheid.
Sorry, maar zo zie ik het nu eenmaal.
Ciao,
Is ook best wel onzin , hoor.Er is ondertussen al erg veel onzin voorbij gekomen over carbon clinchers, ontploffende wielen, hoog profiel niet in de bergen etc etc.. Ik rij nu voor het derde seizoen met carbon clinchers, 60mm hoog. Afgelopen seizoen en het jaar daarvoor, nog een weekje alpen mee gedaan, rondom Alpe d'HuZes, dus ook daar meerdere keren op 1 dag mee naar beneden gekomen, en ik ben geen voorzichtige daler, verder die week: Croix de Fer (85.6 km/h in de afdaling), Les deux alpes, Glandon, Col dÓrnon en dat allemaal zonder problemen, en mijn remvlak is nog lang niet aan gort. Dus al die spookverhalen mogen ondertussen wel de bak in.
Als het verkeerd afloopt, en dat zal het ook, ben je op een tiende van een seconde niet alleen je vel kwijt maar ook je velgen enz.
Het is gewoon geen erg clevere combinatie met bovendien een zeer hoge risco factor.
Spookverhalen? Dat weet ik nog zo niet.
Carbonvelgen voor clinchers en afdalen aan hoge snelheid vind ik persoonlijk waanzin.
Dan moet je weten dat dit geschreven wordt door iemand die van 30m hoge rotsen de zee indook, tegen 300km over het wegdek scheurde en dat soort waaghalzerij.
Dit, die carbonclinchers onder zulke omstandigheden, zijn in mijn ogen echt wel een stap te ver.
Risico, ja maar dan wel een goed berekend risico en geen russische roulette. Zeker niet als het ook het leven van een ander in gevaar brengen kan.
Anderen aanzetten tot het nemen van risicos waarvan ze geen benul hebben is voor mij gelijk aan op zijn minst een totaal gebrek aan verantwoordelijkheid.
Sorry, maar zo zie ik het nu eenmaal.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Hoi,
De aanhoudende verhitting verhoogt de luchtdruk in een zeer elastisch matriaal wat een uitweg zoekt en of daarbij ergens gekneld raakt of je bandje uit de haak gaat drukken en dan ontploft.
De weg van de minste weerstand, weet je wel?
Dan gaat een slim mens zich wel eens vragen stellen bij carbon clinchers en een nog slimmer mens bij clinchers in het algemeen.
Het resultaat is uiteindelijk hetzelfde.
Ciao,
Het is wellicht een combinatie van beide.De binnenband explodeert niet doordat de druk stijgt, foutje van Zoetemelk. Maar omdat de binnenband de warmte niet kan hebben.
De aanhoudende verhitting verhoogt de luchtdruk in een zeer elastisch matriaal wat een uitweg zoekt en of daarbij ergens gekneld raakt of je bandje uit de haak gaat drukken en dan ontploft.
De weg van de minste weerstand, weet je wel?
Dan gaat een slim mens zich wel eens vragen stellen bij carbon clinchers en een nog slimmer mens bij clinchers in het algemeen.
Het resultaat is uiteindelijk hetzelfde.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...