Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Ochtendpols meten?

pierre92
Forum-lid

pierre92 02 apr 2011 20:46

Belangrijker nog dan de frequentie van de ochtendpols is de variabiliteit van de hartslagen. Als je bijvoorbeeld snel en diep inademt moet je hartslag omhoog gaan. Als je vervolgens snel uitademt is de mate waarmee de hartslag een goede indicatie van je fitheid.

Soms is mijn pols laag, maar kan ik toch voelen dat ik niet hersteld ben. Er zit dan nog 'stress op het hart'. Heeft te maken met het para- of sympathische zenuwstelsel wat op dat moment de overhand voert.

Ook belangrijk is de tijd waarop je meet. In de regel is je hartslag vroeg op de morgen het laagste.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 03 apr 2011 01:56

[quote="Pierre92"]In de regel is je hartslag vroeg op de morgen het laagste. [/quote]

Ik ben geen medicus, maar ik heb het idee dat mijn hartslag juist het laagst is als ik 's avonds in bed kruip en even 5-10 min rustig lig. Dan wordt mijn hartslag heel rustig. Overigens voel ik mijn hart dan gewoon kloppen zonder mijn vinger aan een ader te leggen. Ik tel dan gedurende een minuut het aantal slagen.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

pierre92
Forum-lid

pierre92 03 apr 2011 10:34

Ik bedoel rond een uur of 5. En mijn eigen ervaring bevestigt dat ook.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

stinus
Forum-lid

stinus 03 apr 2011 11:10

Ik gebruik vaak de Android app Instant heart rate monitor, en die werkt via de camera van je telefoon en is best wel erg nauwkeurig! Heb meerdere keren deze naast mijn Suunto gehouden en weinig afwijking!

Daarbij hoe belangrijk is je laagste ochtendpols voor je? Het is toch belangrijker om te kijken of die constant is en dus als je elke ochtend je borstband zou omdoen dan maakt dat voor de trend niet uit en kan je nog steeds je ochtendpols gebruiken om te kijken hoe je er fysiek voor staat...

vantheman
Forum-lid

Gebruikersavatar vantheman 03 apr 2011 12:34

Ik wilde ook mijn ochtendpols weten en heb toen met hartslagmeter om geslapen. Ik heb mijn garmin forerunner 305 's avonds aangezet (gps uit zodat de batterij langer mee zou gaan). De volgende ochtend bij het wakker worden de forerunner uitgezet. Het leuke was dat ik via garmin connect de hartslag tijdens mijn hele slaap kon terugzien. Mijn gemiddelde hartslag tijdens mijn slaap was 50. De minimale hartslag was 42 en de maximale hartslag was 78. Zeker de eerste uren was mijn hartslag een rechte lijn, daarna flucueerde het wat meer.

advandenboogaard
Forum-lid

advandenboogaard 07 apr 2011 22:58

volgens mij niet echt belangrijk hoe je meet, als je maar altijd hetzelfde protocol aanhoudt. Pas dan kun je vergelijken en heb je wat aan je metingen.

Mijn ervaring is dat mijn pols het rustigst was nadat ik naar het toilet ben gegaan 's ochtends om vervolgens weer te gaan liggen. Na een tijdje (minuutje) was ik daar dan helemaal van 'hersteld'.
Moet wel zeggen dat het een sport werd om m zo laag mogelijk te krijgen. Op een gegeven moment kreeg ik zelf t idee dat ik mn hartslag kon sturen. Onder de 30 heb ik hem maar een keer even gezien :-)

vw
Forum-lid

vw 08 apr 2011 00:25

[quote="Vantheman"]Ik wilde ook mijn ochtendpols weten en heb toen met hartslagmeter om geslapen. Ik heb mijn garmin forerunner 305 's avonds aangezet (gps uit zodat de batterij langer mee zou gaan). De volgende ochtend bij het wakker worden de forerunner uitgezet. Het leuke was dat ik via garmin connect de hartslag tijdens mijn hele slaap kon terugzien. Mijn gemiddelde hartslag tijdens mijn slaap was 50. De minimale hartslag was 42 en de maximale hartslag was 78. Zeker de eerste uren was mijn hartslag een rechte lijn, daarna flucueerde het wat meer. [/quote]

De GPS-functie is toch wel handig om je slaapwandelroute overdag nog een keer te kunnen doen (misschien met een hogere gemiddelde snelheid).

Plaats reactie