Wattage op Tacx Flow
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Absolute wattages zijn eigenlijk helemaal niet interessant; wat wel belangrijk is, is dat de meting constant is. Dus als hij 20% te veel aangeeft dan is dat niet erg als hij altijd 20% teveel aangeeft. Dat op zich zit bij de flow wel redelijk goed denk ik, in ieder geval ruimschoots goed genoeg om er een vermogens gebaseerd traininsprogramma mee te volgen. Tenminste als je weet hoe dat in elkaar zit. Al met al is het doel van trainen je max vermogen gedurende een bepaalde tijd te verhogen. Als je in werkelijkheid 100w kan trappen en je gaat naar 120w dan maak het niets uit als de flow je een meetwaarde geeft van 300watt aan het begin en 360 aan het einde, je bent er toch gewoon 20% op vooruit gegaan.
Als je nauwkeurigheid wil om te vergelijken met tijden en snelheden op de weg dan zit je bij de flow zowiezo verkeerd. Je moet bijvoorbeeld bergaf vermogen trappen op vooruit te komen.
Als je naast op de Flow ook op de weg met vermogen traint dan is het m.i. belangrijk dat je voor beide afzonderlijk je FTP bepaald en ook op basis van de juiste FTP je TSS bepaald.
Als je nauwkeurigheid wil om te vergelijken met tijden en snelheden op de weg dan zit je bij de flow zowiezo verkeerd. Je moet bijvoorbeeld bergaf vermogen trappen op vooruit te komen.
Als je naast op de Flow ook op de weg met vermogen traint dan is het m.i. belangrijk dat je voor beide afzonderlijk je FTP bepaald en ook op basis van de juiste FTP je TSS bepaald.
@ Ericpeters
Wat jij aangeeft is ook het geen ik op dit moment doe. Ik doe zo af en toe een zelfde programma en vergelijk deze dan met elkaar. Ik kijk dan bijvoorbeeld of dat ik bij bepaalde wattages een lagere hartslag haal. Of ik doe een zelfde training waarbij ik alle wattages met bijvoorbeeld +20 heb verhoogd en vervolgens kijk hoe hoog mijn hartslag was. Op deze manier kan ikredelijk zien of dat ik progressie maak of niet.
Wat ik me alleen afvroeg… hoe kun je nu het beste checken of dat de meting nog steeds constant en dus te vergelijken is? Ik zorg nu dat ik altijd mijn gewicht invoer, de bandenspanning gelijk is en dat ik eerst kalibreer (na 2 min inrijden). Door de relatie tussen km/h en wattage te checken kan ik vervolgens zien of dat de metingen vergelijkbaar zijn.
Is dit een goede manier of zie ik iets over het hoofd?
Wat jij aangeeft is ook het geen ik op dit moment doe. Ik doe zo af en toe een zelfde programma en vergelijk deze dan met elkaar. Ik kijk dan bijvoorbeeld of dat ik bij bepaalde wattages een lagere hartslag haal. Of ik doe een zelfde training waarbij ik alle wattages met bijvoorbeeld +20 heb verhoogd en vervolgens kijk hoe hoog mijn hartslag was. Op deze manier kan ikredelijk zien of dat ik progressie maak of niet.
Wat ik me alleen afvroeg… hoe kun je nu het beste checken of dat de meting nog steeds constant en dus te vergelijken is? Ik zorg nu dat ik altijd mijn gewicht invoer, de bandenspanning gelijk is en dat ik eerst kalibreer (na 2 min inrijden). Door de relatie tussen km/h en wattage te checken kan ik vervolgens zien of dat de metingen vergelijkbaar zijn.
Is dit een goede manier of zie ik iets over het hoofd?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40031
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Volgens mij hechten jullie teveel waarde aan die vermogensbenadering vd tacx. Het is een grove indicatie, niet meer en niet minder. Als je echt iets met vermogen wilt doen moet je aan de powertap oid.
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48
In het topic zie ik iemand staan met een gemiddeld vermogen over iets van 20 uur van 253W. Ik mag hopen dat hij een prof contract heeft.
Maar het maakt niet zoveel uit als je meetvaut altijd hetzelfde is.
Maar het maakt niet zoveel uit als je meetvaut altijd hetzelfde is.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Op zich niet zo moeilijk, 40 sessies van 30 minuten @ 253 W zonder warming upstillekracht schreef:In het topic zie ik iemand staan met een gemiddeld vermogen over iets van 20 uur van 253W. Ik mag hopen dat hij een prof contract heeft.
Maar het maakt niet zoveel uit als je meetvaut altijd hetzelfde is.
What makes the boat go faster?
-
- Forum-lid
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48
Tsja...da's natuurlijk ook een methode. Lijkt mij trainingstechnisch niet zo slim.
Ik zit trouwens meer in jouw vermogenszone.
Ik zit trouwens meer in jouw vermogenszone.
Ook even je gewicht erbij betrekken dan. Of je nou 85 of 60 kg weegt, scheelt nogal.lunitic schreef:Als ik de laatste posts zo lees dan klopt het wattage van de tacx flow voor geen meter want 250W is vrij makkelijk weg te trappen. Tenminste op mijn tacx.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Ach voor een matige fietstoerist zit ik op dit moment op een FTP van ca 250 Watt bij 66kg. 10% meer op 250W is al redelijk killing bij 10 minuten. (ps 250W is gevalideerd met Powertap en computrainer, dus echte wattjes .)litespeed schreef:Ook even je gewicht erbij betrekken dan. Of je nou 85 of 60 kg weegt, scheelt nogal.lunitic schreef:Als ik de laatste posts zo lees dan klopt het wattage van de tacx flow voor geen meter want 250W is vrij makkelijk weg te trappen. Tenminste op mijn tacx.
What makes the boat go faster?
Ik weeg 80kg.
Zojuist gelijk wat testjes gedaan op de tacx. Eerst de tacx gecalibreerd bij een gewicht van 80kg. Op 200W en 250 gefietst en gekeken welke snelheid daar bij hoorde. Vervolgens de tacx gecalibreerd bij een gewicht van 70kg en weer naar de snelheden gekeken bij 200W en 250W. Je zou toch denken dat die dan ook moeten verschillen maar dit is dus niet het geval.
Zojuist gelijk wat testjes gedaan op de tacx. Eerst de tacx gecalibreerd bij een gewicht van 80kg. Op 200W en 250 gefietst en gekeken welke snelheid daar bij hoorde. Vervolgens de tacx gecalibreerd bij een gewicht van 70kg en weer naar de snelheden gekeken bij 200W en 250W. Je zou toch denken dat die dan ook moeten verschillen maar dit is dus niet het geval.