Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Chocomelk ipv energiedrank

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 21 aug 2009 13:51

rubenio schreef: Eitwitten zorgen toch alleen voor spiergroei/herstel i.p.v. energie? Dit verklaart niet waarom het ene groepje het langer volhield.

Het protocol was: fietsen --> drankje --> 4 uur later weer fietsen.

Als je na de eerste keer fietsen beter herstelt (glycogeenvoorraden) fiets je de 2e keer langer ;)
race-newbee schreef:De TVM eierkoeken zijn ook veel gegeten, maar dan kom ik weer terug bij: geen vet het is een soort kapselbeslag met zeer weinig vet. Als je het van een volkorenmeel maakt is het helemaal goed voor je.
Gezonder voor je darmen enzo, maar vezels vertragen de opname van koolhydraten dus als je snel wilt herstellen kun je ze beter niet nemen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

casran
Forum-lid HC

casran 21 aug 2009 13:51

race-newbee schreef:Ja... is al een tijdje bekend Zoek maar op peptopro, is een verkleind eenvoudig op te nemen eiwit van dsm. Je kan eiwitten ook tijdens het sporten in nemen alleen is het effect dan minder. Weet alleen niet 100% zeker of de eiwitten uit chocolademelk eenvoudig opnemen. Staat me bij dat ook Vit C nodig is voor versnelde opnemen....

Nadeel van melk algemeen is dat het niet zuur genoeg is voor snelle passage van de maagwand, iets wat al die drankjes en yoghurt wel heeft....

Het eten van dit soort producten is bij bodybuilders gebruikelijk, alleen schieten zij een beetje door met hun wei-eiwitten shakes, dan heb je het over opbouw en niet over herstel..

lactose niet goed voor een sporter... die is nieuw, tijdens het sporten kan ik me er iets bij voorstellen. Darmen rustighouden en niet laten werken, dan moet je er geen suikers heen sturen.

Had je je laatste paragraaf eerst gezet, dan had ik me niet moeten vermoeien verder voedingsadvies van jou te lezen.
2 seconden Google en ik vond een begrijpbaar artikeltje voor jou: http://users.telenet.be/myprojects/gezo ... ctose.html

Het toevoegen van eiwitten aan sportdranken voor opname tijdens de sportinspanning is een nieuw opkomende trend en wordt in de US veel gebruikt. Het nut ervan is gecontesteerd. Maar commercieel is het een hit, en zo heeft ook de voedingsproducent die mij sponsert zo'n extra voedingsdrank ontwikkeld... of het echt veel beter is betwijfel ik.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

race-newbee
Forum-lid

race-newbee 21 aug 2009 14:23

Ik google niet alles, kon me alleen niet voor de geest halen waarom. Was ook niet besproken tijdens me opleiding. Maar als ik het artikel even snel lees komt dit gewoon voort uit het toch lactose intollerant zijn, wat de mens van nature is als het over melk van de koe gaat...

Mis alleen de koppeling waarom het niet goed zij zijn voor sporters...

Het enige wat ik weet is dat de opbouw van suiker het doel bepaald; eenvoudig is snel en kort complex is langzamer en voor duur.... lactose valt een beetje tussen beiden in...

De vezels werden genomen voor de langere duur, deze energie komt pas in de dikkedarm vrij.
je fietst wat...

danoontje
Forum-lid

danoontje 21 aug 2009 14:26

Vriend van me heeft laatst een sportmedische keuring laten doen. Kreeg ook het advies mee meteen na inspanning chocolademelk te drinken in het kader van herstel.
Anima Sana In Corpore Sano.

aristos
Forum-lid

aristos 21 aug 2009 14:50

Maar wat is dan het verschil tussen chocolademelk, gewone melk en yogho-yogho?
Canyon Aeroad 9.0 | Canyon Grand Canyon AL 29'er 7.9 | Principia 700 Limited Edition Number 05

casran
Forum-lid HC

casran 21 aug 2009 15:36

race-newbee schreef:Ik google niet alles, kon me alleen niet voor de geest halen waarom. Was ook niet besproken tijdens me opleiding. Maar als ik het artikel even snel lees komt dit gewoon voort uit het toch lactose intollerant zijn, wat de mens van nature is als het over melk van de koe gaat...

Mis alleen de koppeling waarom het niet goed zij zijn voor sporters...

Het verband met sporters is dat het in principe de rest van de bevolking niet zo veel kan bommen dat alle melkzuivel die commercieel zo wordt aangeprezen eigenlijk niet zo heel goed is, daar waar een sporter er wél hoort op te letten. In chocomelk zit dus te veel lactose om dit aan sporters (ergo aan anderen ook hoor, maar de sporter is nét dat ietsje meer met voeding bezig... zou moeten toch!) aan te raden. Daarom neem je veel beter recupdranken zonder lactose.

Het onderzoek om met energiedranken (ipv recupdranken) te vergelijken vind ik nogal onzinnig.
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

dc
Forum-lid

dc 21 aug 2009 16:42

C a s r a n schreef: Het verband met sporters is dat het in principe de rest van de bevolking niet zo veel kan bommen dat alle melkzuivel die commercieel zo wordt aangeprezen eigenlijk niet zo heel goed is, daar waar een sporter er wél hoort op te letten.

Zoiets hoorde ik laatst ook (bron? Misschien op de radio..), dat melk producten nogal gehyped zijn in het westen, maar het staat me voor de geest dat dat vooral de vetten waren die zo slecht waren.

Ik heb gegoogled en kan niet snel iets vinden waaruit blijkt dat lactose an sich slecht is (tenzij je lactose intolerant bent). Nu geloof ik direct dat jij hiet veel meer van weet dan ik, heb jij een goede link/uitleg over het hoe en waarom?

casran
Forum-lid HC

casran 21 aug 2009 16:55

DC schreef:Zoiets hoorde ik laatst ook (bron? Misschien op de radio..), dat melk producten nogal gehyped zijn in het westen, maar het staat me voor de geest dat dat vooral de vetten waren die zo slecht waren.

Ik heb gegoogled en kan niet snel iets vinden waaruit blijkt dat lactose an sich slecht is (tenzij je lactose intolerant bent). Nu geloof ik direct dat jij hiet veel meer van weet dan ik, heb jij een goede link/uitleg over het hoe en waarom?

In de hedendaagse dieet- en voedingswinkel zal je geen of nauwelijks melk vinden, wel lactose-vrije soya-melk of rijstmelk (dit gebruik ik dan ook bij voeding voor wedstrijden, of bij musli's). De redenen zijn oa. te vinden in het artikel dat ik postte: je hoeft niet compleet lactose-intolerant te zijn, maar geen enkele volwassen mens produceert nog genoeg enzymes die instaan voor de verwerking van lactose... Er is een reden waarom bij koeien enkel de kalveren in het eerste jaar melk drinken, en naderhand dit achterwege laten; bij mensen is melkconsumptie op volwassen leeftijd ook niet nuttig (calcium haal je elders wel).

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 21 aug 2009 17:06

C a s r a n schreef:soya

Ik lees ook wel eens wat over soya, en zit er ook wel eens over te denken een deel van mijn zuivel te vervangen door soya, maar ik ben er nog niet helemaal achter hoe het nou zit met de fyto-oestrogenen in soya.
Goed/slecht? En gefermenteerde soya was beter toch?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

race-newbee
Forum-lid

race-newbee 21 aug 2009 17:19

Casran; je ziet het wel erg zwart wit, het is waar dat een mens meer zuivel binnen krijgt dan strikt noodzakelijk, maar dat geldt voor alles behalve water. Volgens mij is er een andere reden dat reformzaken geen zuivel hebben liggen; zuivel producten zijn goed te verkrijgen via het retail kanaal. iets wat voor soya producten maar beperkt geldt.

Aan het gebruik van soya kleven dezelfde bezwaren. Voor alles wat we in ons lichaam willen proppen geldt; matig gebruik of gebruik naar behoefte geeft geen problemen.

Probleem met dit soort zaken zijn dat er maar weinig onafhankelijk studies zijn welke de werking van totale producten beschrijven; het blijven altijd compromissen tussen goed en slecht.

Maar even ontopic:
Een aanvullen bezwaar kan zijn verzadiging; eiwitten en vetten geven sneller een vol gevoel terwijl je juist meer dan gebruikelijk wil innemen. Terwijl ik dit tik bedenk ik me dat de juiste verhouding van eiwit vet en suiker ook weer verslavend werkt ;)

Ach wat geldt is een beetje wetenschap en een hoop gevoel maakt een goed product...

oh ja er was nog een vraag; korte eiwitten worden sneller opgenomen, als het volledig gefermenteerd is zal je lichaam het ook niet of verminderd als allergeen herkennen
je fietst wat...

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 21 aug 2009 17:20

Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 21 aug 2009 17:21

@Scepticus: de anti-melk lobby is minstens zo fanatiek als de pro-melk lobby. Heb ooit eens een ploeggenootje gehad die nogal fanatiek anti melk was en dat de rest van de ploeg ook duidelijk probeerde te maken. Heb me er mijn hele sportende carriere vrij weinig van aangetrokken en nooit iets nadeligs gemerkt. Over Soya is ook van alles te verzinnen (zo schijnt alle soya op zijn minst sporen van genetisch gemanipuleerd soya te hebben heb ik ooit ergens opgevangen). En zo is er altijd wat...

OT: wie geeft mij nou eens de titel + journal van het chocomelk onderzoek? Zoek ik het op en plaats het hier. Beloofd...

EDIT: de links van body zijn al oud, het nieuwsbericht is van pas geleden, zal toch wel iets anders zijn dan? Voor de liefhebber de pubmed publicatie:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie