Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

sneller materiaal

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9220
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 aug 2009 19:14

Dit is denk ik de volgorde van effect

3. Een opzet stuur (met stip, kan ook nog eens comfortabeler zijn)
1. Hoge velgen ipv lage velgen
6. Banden met een lagere rolweerstand
2. Een smaller stuur (heeft natuurlijk geen zin als je al een ligstuur hebt)
5. Een aerodynamische zadelpen
4. Een compact cranckstel ipv een triple (smaller dus aerodynamischer) (effect zou dan vooral moeten komen van het feit dat je benen dichter bij elkaar staan)

Voor alle aerodynamische (dat schrijf je dus zo jaapieo ;-) ) verbeteringen geldt dat ze pas echt gaan tellen bij hoge snelheden.
(Voor de natuurkundeliefhebbers:
omdat Vermogen_kwijt_aan_luchtwrijving = snelheid^3)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 29 aug 2009 00:26

53x11 schreef:Dit is denk ik de volgorde van effect

3. Een opzet stuur (met stip, kan ook nog eens comfortabeler zijn)
1. Hoge velgen ipv lage velgen
6. Banden met een lagere rolweerstand
2. Een smaller stuur (heeft natuurlijk geen zin als je al een ligstuur hebt)
5. Een aerodynamische zadelpen
4. Een compact cranckstel ipv een triple (smaller dus aerodynamischer) (effect zou dan vooral moeten komen van het feit dat je benen dichter bij elkaar staan)

Voor alle aerodynamische (dat schrijf je dus zo jaapieo ;-) ) verbeteringen geldt dat ze pas echt gaan tellen bij hoge snelheden.
(Voor de natuurkundeliefhebbers:
omdat Vermogen_kwijt_aan_luchtwrijving = snelheid^3)


-Is een compact nou wezenlijk smaller als een normaal dubbel crankste!?
-Zoveel maakt een tripletje nu ook niet uit, wellicht iets in gewicht..
-Een smallere trapas is sneller, Obree reed op zijn vehikel met een wasmachinelager zijn werelduurrecord naar huis en zonder ligstuur!
-Niet elke houding met een ligstuur is sneller, mss comfortabeler.
Wil je snel of wil je volgens de UCI richtlijnen een tijdritfiets hebben?

De grote vraag is wat je precies wilt.., dat is nog niet verteld?
En het belangrijkste, de juiste fietshouding (lees efficiente). Al eens een SRM meter geprobeerd!

MtB
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 30 aug 2009 18:55

Deze maand stond in een duits blad dat de tourrijder die normaal met snelheden van 34/35 rijdt (dus niet gemiddelde snelheid) bij de overstap naar een echte tijdritfiets kan verwachten dat op dezelfde weg met dezelfde inspanning dan heel vaak de 4 voorop staat.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat hoge wielen en minder spacers onder de stuurpen een dus goede lage en gestrekte zit al een aantal km/u uitmaakt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 aug 2009 19:18

Als de gemiddelde toerfietser zich als een prof op de fiets laat zetten gaat 't ook al een stuk harder. 't zal alleen niet zo lang duren, omdat nek en rugklachten snel op zullen spelen.

Een toerfietser op een tijdritfiets zetten voor een toertocht van zoveel uur lijkt mij een vrij absurd idee.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 30 aug 2009 21:58

Dat van die tijdritfiets stond dan ook in een DUITS blad..... daar staat ook nog steeds in dat Schwalbe Ultremo R "Zuverlassige Reifen" zijn!
Afbeelding

Plaats reactie