Pagina 2 van 2
Geplaatst: 28 aug 2009 19:14
door 53x11
Dit is denk ik de volgorde van effect
3. Een opzet stuur (met stip, kan ook nog eens comfortabeler zijn)
1. Hoge velgen ipv lage velgen
6. Banden met een lagere rolweerstand
2. Een smaller stuur (heeft natuurlijk geen zin als je al een ligstuur hebt)
5. Een aerodynamische zadelpen
4. Een compact cranckstel ipv een triple (smaller dus aerodynamischer) (effect zou dan vooral moeten komen van het feit dat je benen dichter bij elkaar staan)
Voor alle aerodynamische (dat schrijf je dus zo jaapieo
) verbeteringen geldt dat ze pas echt gaan tellen bij hoge snelheden.
(Voor de natuurkundeliefhebbers:
omdat Vermogen_kwijt_aan_luchtwrijving = snelheid^3)
Geplaatst: 29 aug 2009 00:26
door mikethebike
53x11 schreef:Dit is denk ik de volgorde van effect
3. Een opzet stuur (met stip, kan ook nog eens comfortabeler zijn)
1. Hoge velgen ipv lage velgen
6. Banden met een lagere rolweerstand
2. Een smaller stuur (heeft natuurlijk geen zin als je al een ligstuur hebt)
5. Een aerodynamische zadelpen
4. Een compact cranckstel ipv een triple (smaller dus aerodynamischer) (effect zou dan vooral moeten komen van het feit dat je benen dichter bij elkaar staan)
Voor alle aerodynamische (dat schrijf je dus zo jaapieo
) verbeteringen geldt dat ze pas echt gaan tellen bij hoge snelheden.
(Voor de natuurkundeliefhebbers:
omdat Vermogen_kwijt_aan_luchtwrijving = snelheid^3)
-Is een compact nou wezenlijk smaller als een normaal dubbel crankste!?
-Zoveel maakt een tripletje nu ook niet uit, wellicht iets in gewicht..
-Een smallere trapas is sneller, Obree reed op zijn vehikel met een wasmachinelager zijn werelduurrecord naar huis en zonder ligstuur!
-Niet elke houding met een ligstuur is sneller, mss comfortabeler.
Wil je snel of wil je volgens de UCI richtlijnen een tijdritfiets hebben?
De grote vraag is wat je precies wilt.., dat is nog niet verteld?
En het belangrijkste, de juiste fietshouding (lees efficiente). Al eens een SRM meter geprobeerd!
MtB
Geplaatst: 30 aug 2009 18:55
door ericpeters
Deze maand stond in een duits blad dat de tourrijder die normaal met snelheden van 34/35 rijdt (dus niet gemiddelde snelheid) bij de overstap naar een echte tijdritfiets kan verwachten dat op dezelfde weg met dezelfde inspanning dan heel vaak de 4 voorop staat.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat hoge wielen en minder spacers onder de stuurpen een dus goede lage en gestrekte zit al een aantal km/u uitmaakt.
Geplaatst: 30 aug 2009 19:18
door amclassic-fan
Als de gemiddelde toerfietser zich als een prof op de fiets laat zetten gaat 't ook al een stuk harder. 't zal alleen niet zo lang duren, omdat nek en rugklachten snel op zullen spelen.
Een toerfietser op een tijdritfiets zetten voor een toertocht van zoveel uur lijkt mij een vrij absurd idee.
Geplaatst: 30 aug 2009 21:58
door ericpeters
Dat van die tijdritfiets stond dan ook in een DUITS blad..... daar staat ook nog steeds in dat Schwalbe Ultremo R "Zuverlassige Reifen" zijn!