Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Gazelle Champion Mondial project

rvane
Forum-lid

rvane 22 aug 2009 15:59

topictitel aangepast
Bianchi 1885, Centaur compact, Campagnolo Scirocco

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 22 aug 2009 16:20

Die cranks zal je er met een cranktrekker af moeten halen.
Een kleine poelietrekker is ook mogelijk.

ciclista
Forum-lid

ciclista 22 aug 2009 16:21

dan zul je toch een crancktrekker moeten gebruken
Afbeelding

rubenio
Forum-lid

rubenio 22 aug 2009 16:40

Wederom een mooie gazelle erbij op het forum.
Fijn dat het chroomwerk op zowel de voorvork als de liggende achtervorken nog in goede staat verkeerd. Wat betreft de roest zit je vooral met het probleem hoe de plekjes als ze weer schoon zijn een kleurtje te geven, ik hoop dat iemand hier een oplossing voor weet want ik zit met een zelfde soort probleem. Overigens ben ik ook wel benieuwd waarom er bij de punten waar de framebuizen de lugs ingaan bij veel oude frames "gemarkeerd" is met een lijntje in een andere kleur.

rvane
Forum-lid

rvane 23 aug 2009 00:15

Had ik kunnen weten natuurlijk. Even zo'n cranktrekker gekocht vanmiddag en ze zijn eraf inmiddels.

@rubenio: chroomwerk is weinig mis mee inderdaad, maar de roestplekken zijn toch best wel veel en soms aardig groot. Wie heeft ideeën om dit op te knappen?

Verder nog een vraag: De aluminium delen (stuur, stuurpen, cranks) zijn vrij dof geworden. Hoe krijg ik deze weer mooi schoon / netjes?

En dan nog een vraag: Aan de rand van het brackethuis aan de linkerkant (zie foto boven) zit ook de nodige roestvorming. Ik wil eigenlijk het bracket verwijderen, om alles goed schoon te maken. Zou het kunnen dat ik door de roest vervolgens het bracket er niet meer goed in krijg? Dan laat ik het liever zitten namelijk.
Om het bracket los te maken heb ik waarschijnlijk weer een aparte tool nodig? Met zo'n haak?
Nou ja, mijn gereedschaps collectie wordt weer mooi uitgebreid in elk geval.

frigo
Forum-lid

frigo 23 aug 2009 01:01

bracket zou ik er gewoon uithalen en dan de pot schoonmaken met een roestverwijderings-spray. En vervolgens even overal lekker nieuw vet in :D

Oppervlakkige roestplekken kun je vaak verwijderen met een polijstpasta, bijvoorbeeld Commandant. Werkte bij mij succesvol bij de opbouw van de gratis RIH (voor topic, zie zoekfunctie). Daarna in de autowax om de lak weer te laten glanzen.
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!

rvane
Forum-lid

rvane 26 aug 2009 17:17

Ben druk bezig met het verzamelen van onderdelen. Ook druk met het schoonmaken van de onderdelen welke hergebruikt worden. Wil eigenlijk een vruin zadel en een bruin stuurlint, lijkt me mooi.
Zadel: Vind het zadel wat er nu op zit wel mooi, is een Cinelli Unicanitor. Maar het ziet er niet meer uit. Heeft iemande ervaring met het opnieuw (laten) bekleden van een fietszadel?
Stuurlint: Het enige bruine stuurlint wat ik kan vinden is van brooks, maar vind 40 euro voor een stuurlintje te gek voor op een low budget fietsje.

rvane
Forum-lid

rvane 26 aug 2009 20:16

Mods, kan dit draadje al verplaatst worden naar de singlespeed afdeling?

Heb nog een vraag voor de singlespeed kenners. Er zit nu een suntour freewheel op, zie foto. Hoe maak ik hier het makkelijkst een singlespeed van? Kan iemand me trouwens vertellen hoe ik de tandwielen hier van af krijg?

[img=http://www.rvanesch.nl/wp-content/galle ... medium.jpg]

Even een hele andere vraag: hoe meet ik de steek van een crank?

Bedankt alvast voor de input.

ciclista
Forum-lid

ciclista 26 aug 2009 22:36

met een pion afnemer, lenen?

Afbeelding

rvane
Forum-lid

rvane 26 aug 2009 23:15

@ciclista: bedankt voor het aanbod! Je woont niet echtbij me om de hoek (Putten), maar ik hou het in gedachten. Kun je me ook vertellen hoe ik de tandwielen van het freewheel af krijg? Ik dacht dat het zou lukken met twee kettingzwepen, maar dit lukt niet. Of zitten de tandwielen nou zo knettervast dat ik ze niet los krijg?

ciclista
Forum-lid

ciclista 27 aug 2009 00:17

Van zo'n type pion kun je over het algemeen de tandwieltjes niet loshalen. Suntour had overigens wel een model waarbij dat kon. Gewoon een los single speed freewheel kopen.

rvane
Forum-lid

rvane 27 aug 2009 09:08

Ok, dank voor de info. Heb onderstaand freewheel in gedachten, dit is een 20 tands. Mijn voorblad is 42 en heb dus die 20 wel nodig, wil met de kar gaan fietsen. Past zo'n freewheel altijd op mijn naaf, of heb je hier ook weer verschillen in?
En hoe krijg ik de juiste kettinglijn, deze is eigenlijk niet te beïnvloeden op deze manier?

[img=http://www.m-gineering.nl/esjot.jpg]

Plaats reactie