Alles over vakanties op én met de fiets

Oproep voor goed gedrag

eelcoz

eelcoz 01 apr 2011 11:12

@bontempi056: Goede analyse. Zelf denk ik ook dat een van de belangrijkste oorzaken is dat een bepaalde groep mensen een toertocht niet beschouwt als een dagje lekker fietsen, maar gewoon als een dagje zo hard mogelijk rammen op de pedalen. De 'rare' tussenvorm cyclo draagt ook bij aan dit probleem, volgens mij.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 apr 2011 11:13

Ach dit spelletje van de Belgische gemeentes in de grensstreek is al een aantal jaren bezig. Voor een Belgische organisatie is het geen probleem en wordt er gewoon een vergunning afgegeven.

En ja natuurlijk is 20.000 man veel te veel. Ik snap er de lol niet van, maar goed ik ben dan ook geen toerfietser.
Wat we met een gedragscode moeten snap ik niet. Iedereen weet prima hoe dat je je fatsoenlijk moet gedragen. Diegene die zich nu nergens wat van aantrekken doen dat ook niet met een gedragscode.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

amateurke
Forum-lid

amateurke 01 apr 2011 13:06

Juist die grote hoeveelheid fietsers is het probleem. Daarom is het ook goed dat "de kleintjes" als KBK, Grenslandsklassieker etc de deelnemersaantallen maximeren. Anders kunnen zij in de toekomst ook naar hun vergunningen fluiten.

Op zich heeft de topicstarter natuurlijk helemaal gelijk. Het probleem is dat de hufters die je ermee wil bereiken niet onder de indruk zulen zijn van de actie.
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

ever
Forum-lid

Gebruikersavatar ever 01 apr 2011 14:12

[quote="Amclassic-fan"]En ja natuurlijk is 20.000 man veel te veel. Ik snap er de lol niet van, maar goed ik ben dan ook geen toerfietser. [/quote]

Ik ben wel toerfietser maar ik vind 20.000 man ook veel te veel. Doe zelf nooit aan AGR of Limburgs Mooiste mee. In de rij wachten om de Keutenberg op te mogen rijden is aan mij niet besteed. En dat heeft volgens mij niets te maken met het feit of je wel of niet toerfietser bent.

brownie
Forum-lid

brownie 01 apr 2011 14:34

Hoewel ik het volledig eens ben met de TS en ik ook vind dat iedereen zich gewoon aan de regels moet houden, vind ik een deel van de reactie van de burgemeester nogal overtrokken en sensatie zoekend. Hij geeft aan problemen te hebben met het ontbreken van een id, omdat dat moet van de domme politie? Wat is dat nou voor uitspraak? Als mensen geen id bij zich hebben, dan slinger je ze toch gewoon op de bon? Daar is ook de politie voor. Schijnbaar is daar op gecontroleerd, anders weet hij niet dat er mensen zijn die dat niet bij zich hebben.

Het advies van de organisatie om de auto in de garage te zetten vind ik ook niet zo vreemd. Het is een advies, hoeft niet opgevolgd te worden, maar kan een hoop schade en ellende voorkomen (voor de bewoners). Dan vind ik niet dat je dat advies moet misbruiken om een beslissing te nemen.

Echter, dit alles doet niet af aan het feit dat er veel horken op de weg zitten, die zich inderdaad niks aan trekken van overige verkeergebruikers.

werkpaard
Forum-lid

werkpaard 03 apr 2011 01:37

Dat de burgemeester opkomt voor de belangen van zijn burgers valt niets over te zeggen. Maar ook ik heb mijn twijfels over zijn betoog. Bij ieder mega evenement is er een klein percentage deelnemers die zich niet kunnen gedragen en dit wordt naar mijn mening sterk uitvergroot. En waar is de politie inzet voor nodig, om ID kaarten te controleren? Zou 5 tot 7000 Euro kosten?
I.p.v. tegenwerken zou hij ook kunnen kiezen voor samenwerking met de organisatie, en de bewoners betrekken bij het evenement. Vrijwilligers van plaatselijke (sport)verenigingen op diverse taken laten inzetten tegen een geldelijke vergoeding voor de clubkas zoals in Limburg gebeurt. De lokale horeca er in betrekken. Kortom samenwerking zal meer begrip opbrengen bij de burgers van de Voerstreek en de geringe overlast wordt hierbij op de koop toe genomen.
Maar ja of ze dit inzien?

tilion
Forum-lid

tilion 03 apr 2011 02:08

[quote="Amclassic-fan"]Ach dit spelletje van de Belgische gemeentes in de grensstreek is al een aantal jaren bezig. Voor een Belgische organisatie is het geen probleem en wordt er gewoon een vergunning afgegeven.

En ja natuurlijk is 20.000 man veel te veel. Ik snap er de lol niet van, maar goed ik ben dan ook geen toerfietser.
Wat we met een gedragscode moeten snap ik niet. Iedereen weet prima hoe dat je je fatsoenlijk moet gedragen. Diegene die zich nu nergens wat van aantrekken doen dat ook niet met een gedragscode.[/quote]

Ik ben tijdens een versie van tilff bastogne tilff ook wel eens een alternatieve route opgestuurd omdat de organisatie geen toestemming kreeg om door spa te gaan. Dus het is niet gebonden aan nederlandse of belgische organisaties. Verder is je reactie ook niet goed doordacht. Gedragsverandering gebeurt niet zomaar. Dus als de tendens is om op dit soort dingen te gaan letten en uit te dragen. er wel degelijk iets kan veranderen. Dat zie je bij alle norm en gedragsveranderingen in een samenleving.

fizik
Forum-lid

fizik 03 apr 2011 09:51

Ik ben het helemaal met Rob eens. Waar 10.000 of zelfs 20.000 man aan het fietsen is (ik was gisteren ook in Vlaanderen), is het gewoon te druk, veel te druk. Dan komt er rotzooi (iedereen verliest wel eens wat), dan rij je soms met z'n zessen naast elkaar (je blijft namelijk ook inhalen) en blokkeer je wel eens een weg. En ja, dat is vervelend voor omwonenden die er niet van kunnen genieten. In Vlaanderen maken de omwonenden er trouwens een feestje van, heel wat anders dan bijvoorbeeld in de streek waar de AGR wordt gereden. Daar zijn heel wat meer omwonenden met een kort lontje.

Daarnaast denk ik dat we allemaal wel eens een 'hufter' zijn. Mensen zijn altijd geneigd om naar anderen te wijzen. Ik denk dat ik een redelijk beschaafde fietser ben. Ik hou echter wel van doorrijden en dat betekent dat ik wel laat weten dat ik eraan kom. Daarnaast ben ik gisteren een mueslireep, een koekverpakking en wat papieren verloren. Ik had ze echt netjes in mijn zakken gestopt. Ik maak dus ook een deel van de rotzooi. Tel dat van 20.000 man bij elkaar op en je weet dat er een grote vuilnisbelt achterblijft.

whocares
Forum-lid

whocares 03 apr 2011 10:29

Aan de RvV zal men niet snel tornen , die is in handen van Vlamingen en voert door Vlaanderen .

De toertochten vanuit Nederland door Belgische streken , die liggen al jaren onder de loep . Men heeft een argument gevonden en als ze de kans willen benutten dan gebruiken ze hem ook .

Dat de goeden lijden onder de veel minder in aantal zijnde slechten , dat zie je overal in de maatschappij. Ze zullen het toch nooit leren , maar oh wee als je aan hun ding komt dan laten ze zich wel horen .

In elk land wil men dat men de auto laat staan . "Neem toch de fiets" zegt men dan . Doen we dat , dan klaagt men dat het te druk wordt op het fietspad . Het zal nooit goed zijn wat we ook doen.

Rotzooi : Er bestaat een verschil in moedwillig of onbedoeld veroorzaken . Lege verpakkingen kun je ook gewoon weer in de rugzakjes meenemen .Bidons die overal rondvliegen heeft te maken met het soort bidonhouders dat men gemonteerd heeft . Ik kan de mijn wat verbuigen zodat ze de bidons wat vaster vasthouden . Maar velen gaan voor de bling bling en die hebben nu eenmaal het nadeel dat ze de bidon niet vasthouden .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 03 apr 2011 11:08

Gisteren dagje limburg gedaan. Wat sommigen (te veel!!) doen kan ook echt niet. Wij komen bijv met z'n 2-en van de Loorberg naar beneden, willen rechtsaf draaien richting Camerig en plots komt er om de (onoverzichtelijke!) hoek een ploeg wielrennertje-spelende fietsers aan. 3 man breed door de binnenbocht. Ik had gelukkig fors afgeremd en zat helemaal aan de binnenkant, anders hadden we toch een probleem gehad.
Zo nog wel meer capriolen gezien.
Less is bore

whocares
Forum-lid

whocares 03 apr 2011 12:47

Je bedoelt in Epe . Dat is idd een onoverzichtelijke bocht. Ach , gekken heb je altijd op de weg. Gevaar inschatten blijft altijd moeilijk , daarmee bedoel ik gevaar die je voor een ander creeërt .

[quote="Daniel1975"]Gisteren dagje limburg gedaan. Wat sommigen (te veel!!) doen kan ook echt niet. Wij komen bijv met z'n 2-en van de Loorberg naar beneden, willen rechtsaf draaien richting Camerig en plots komt er om de (onoverzichtelijke!) hoek een ploeg wielrennertje-spelende fietsers aan. 3 man breed door de binnenbocht. Ik had gelukkig fors afgeremd en zat helemaal aan de binnenkant, anders hadden we toch een probleem gehad.
Zo nog wel meer capriolen gezien. [/quote]
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 03 apr 2011 12:49

[quote="who cares"] Gevaar inschatten blijft altijd moeilijk , daarmee bedoel ik gevaar die je voor een ander creeërt .

[/quote]

Onzin IMHO: blind met je peloton de bocht om stormen is gevaarlijk. Ook voor jezelf. Dat heeft niets met inschatten te maken, maar gewoon met een stuk domheid-arrogantie-niet nadenken. Als er een auto had gereden was het foute boel geweest.
Less is bore

Plaats reactie