Grappig, altijd gedacht dat dit een broodje Aap was. Heb in al die jaren nog nooit de spanning eraf gehaald, en de auto heeft toch ook echt wel vaak genoeg in de brandende zuid-franse en italiaanse zon gestaan.nikkib schreef:@daniel1975: vanwege een klapband van de racefiets in de auto omdat de auto in de zon stond en de boel dus op spanning stond en te heet werd. .
Ervaring anti lek vloeistof in binnenband
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40116
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Less is bore
Hoi,
Hierdoor zou je biba minder snel gaan druk verliezen.
Ciao,
Dat stamt uit de tijd dat iedereen met tubes en bijhorende latex bibas reed. De redenering was/is dat je het latex niet langer dan strikt noodzakelijk in opgerokken toestand wou/wil houden dan strikt noodzakelijk.eelcoz schreef:Er schijnen ook mensen te zijn die hun banden leeg laten lopen na iedere rit. Ik vraag me ook af of daar (wetenschappelijke) argumenten voor zijn te bedenken.daniel1975 schreef:Een praktische vraag: Waarom zou je de bandjes trouwens leeg laten lopen voor vervoer?
Hierdoor zou je biba minder snel gaan druk verliezen.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Hoi,
Sealant die preventief wordt ingebracht stolt door de aanwezige lucht na een zestal maanden en heeft zich aan de binnenband gehecht. Gebeurt dat niet dan heb je er zoveel ingebracht dat de aanwezig ammoniak (een verdunner voor latex) nog steeds niet is vervlogen.
Een sealant verhindert het lekrijden overigens niet.
Ciao,
Groet,lammertb schreef:Hallo,
Wie heeft ervaring in het gebruik van een anti lek vloeistof in binnenbanden van een fiets?
Op de verpakking staat dat je na 3-6 maanden het middel weer moet inbrengen, maar na de binnenband te hebben laten leeglopen (na 1 jaar) zit het vloeibare witte middel er nog gewoon in en lijkt de samenstelling nog dezelfde als in de flacon.
Is het dan wel nodig om bij te vullen? Anders lukt het op een gegeven moment niet meer omdat er gewoonweg teveel inzit, of moet alles er eerst uit voordat je er nieuwe in moet doen?
Hartelijk dank voor een reactie/advies.
Lammert
Sealant die preventief wordt ingebracht stolt door de aanwezige lucht na een zestal maanden en heeft zich aan de binnenband gehecht. Gebeurt dat niet dan heb je er zoveel ingebracht dat de aanwezig ammoniak (een verdunner voor latex) nog steeds niet is vervlogen.
Een sealant verhindert het lekrijden overigens niet.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Hi,
Ciao,
Ooit gehoord over het uitzetten van gassen bij temperatuursstijging? Of rij jij in een frigobox rond?daniel1975 schreef:Grappig, altijd gedacht dat dit een broodje Aap was. Heb in al die jaren nog nooit de spanning eraf gehaald, en de auto heeft toch ook echt wel vaak genoeg in de brandende zuid-franse en italiaanse zon gestaan.nikkib schreef:@daniel1975: vanwege een klapband van de racefiets in de auto omdat de auto in de zon stond en de boel dus op spanning stond en te heet werd. .
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40116
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
LOL, meer dan jij denkt.
Maar de vraag is of iemand uit kan rekenen wat de daadwerkelijke toename van de spanning is als je van 25gr naar bijv 50gr gaat.
Maar de vraag is of iemand uit kan rekenen wat de daadwerkelijke toename van de spanning is als je van 25gr naar bijv 50gr gaat.
Less is bore
.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 21 nov 2011 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Grappig, ik heb dit ook eens gehad. Het gekke was, er lagen twee fietsen achterin met verschillende banden. Van de fiets met Continental 4000s waren de voor- en achterbad geklapt en met de fiets met Schwalbes Ultremo R1 was niets aan de hand.daniel1975 schreef:Grappig, altijd gedacht dat dit een broodje Aap was. Heb in al die jaren nog nooit de spanning eraf gehaald, en de auto heeft toch ook echt wel vaak genoeg in de brandende zuid-franse en italiaanse zon gestaan.nikkib schreef:@daniel1975: vanwege een klapband van de racefiets in de auto omdat de auto in de zon stond en de boel dus op spanning stond en te heet werd. .
'I have too many bikes', said no cyclist ever.
Grofweg 1 psi (0,07 bar) per 10 graden temp. verschil.daniel1975 schreef:LOL, meer dan jij denkt.
Maar de vraag is of iemand uit kan rekenen wat de daadwerkelijke toename van de spanning is als je van 25gr naar bijv 50gr gaat.
Dus van 25 naar 50 zou net 0,2 bar verschil geven.
Maar dit gaat alleen om luchttemperatuur. Als je bandje ook nog in de zon ligt, word hij nog warmer en kan het drukverschil nog wat groter worden.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40116
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Dus toch een broodje Aap? Van 8 naar 10 bar vraagt dus om 250gr temperatuursverhoging.
Als jouw berekening klopt kan die band toch nooit klappen?
Als jouw berekening klopt kan die band toch nooit klappen?
Less is bore
@daniel1975: het gaat dus niet alleen om de luchttemperatuur.arepol schreef:daniel1975 schreef:LOL, meer dan jij denkt.
Maar dit gaat alleen om luchttemperatuur. Als je bandje ook nog in de zon ligt, word hij nog warmer en kan het drukverschil nog wat groter worden.
"Parijs is nog ver. Er kan nog veel gebeuren."
Je hebt natuurlijk de andere factoren: hoeveel druk zat er in de band, wat is de maximale druk die de band/velg/velglint e.d. aan kunnen, zitten er ergens scherpe randjes (ventielgat?) ligt het velglint wel netjes...
De drukverhoging kan dan, hoe klein ook, wel het laatste 'zetje' geven.
edit: Mijn advies: ga met witte bandjes rijden, dat scheelt wat betreft temperatuurstijging
De drukverhoging kan dan, hoe klein ook, wel het laatste 'zetje' geven.
edit: Mijn advies: ga met witte bandjes rijden, dat scheelt wat betreft temperatuurstijging
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40116
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Op zich wel interessant: treed er drukverhoging op als je de band indrukt? Oftwel, wat gebeurt er als je bijv hard over een verkeersdrempel rijdt? Ben nu wel heel nieuwagierig.
Less is bore