Pagina 2 van 4
Re: Ervaring anti lek vloeistof in binnenband
Geplaatst: 16 aug 2011 16:22
door daniel1975
nikkib schreef:@daniel1975: vanwege een klapband van de racefiets in de auto omdat de auto in de zon stond en de boel dus op spanning stond en te heet werd. .
Grappig, altijd gedacht dat dit een broodje Aap was. Heb in al die jaren nog nooit de spanning eraf gehaald, en de auto heeft toch ook echt wel vaak genoeg in de brandende zuid-franse en italiaanse zon gestaan.
Re: Ervaring anti lek vloeistof in binnenband
Geplaatst: 16 aug 2011 23:28
door fdegrove
Hoi,
eelcoz schreef:daniel1975 schreef:Een praktische vraag: Waarom zou je de bandjes trouwens leeg laten lopen voor vervoer?
Er schijnen ook mensen te zijn die hun banden leeg laten lopen na iedere rit. Ik vraag me ook af of daar (wetenschappelijke) argumenten voor zijn te bedenken.
Dat stamt uit de tijd dat iedereen met tubes en bijhorende latex bibas reed. De redenering was/is dat je het latex niet langer dan strikt noodzakelijk in opgerokken toestand wou/wil houden dan strikt noodzakelijk.
Hierdoor zou je biba minder snel gaan druk verliezen.
Ciao,
Re: Ervaring anti lek vloeistof in binnenband
Geplaatst: 16 aug 2011 23:38
door fdegrove
Hoi,
lammertb schreef:Hallo,
Wie heeft ervaring in het gebruik van een anti lek vloeistof in binnenbanden van een fiets?
Op de verpakking staat dat je na 3-6 maanden het middel weer moet inbrengen, maar na de binnenband te hebben laten leeglopen (na 1 jaar) zit het vloeibare witte middel er nog gewoon in en lijkt de samenstelling nog dezelfde als in de flacon.
Is het dan wel nodig om bij te vullen? Anders lukt het op een gegeven moment niet meer omdat er gewoonweg teveel inzit, of moet alles er eerst uit voordat je er nieuwe in moet doen?
Hartelijk dank voor een reactie/advies.
Lammert
Groet,
Sealant die preventief wordt ingebracht stolt door de aanwezige lucht na een zestal maanden en heeft zich aan de binnenband gehecht. Gebeurt dat niet dan heb je er zoveel ingebracht dat de aanwezig ammoniak (een verdunner voor latex) nog steeds niet is vervlogen.
Een sealant verhindert het lekrijden overigens niet.
Ciao,
Re: Ervaring anti lek vloeistof in binnenband
Geplaatst: 16 aug 2011 23:45
door fdegrove
Hi,
daniel1975 schreef:nikkib schreef:@daniel1975: vanwege een klapband van de racefiets in de auto omdat de auto in de zon stond en de boel dus op spanning stond en te heet werd. .
Grappig, altijd gedacht dat dit een broodje Aap was. Heb in al die jaren nog nooit de spanning eraf gehaald, en de auto heeft toch ook echt wel vaak genoeg in de brandende zuid-franse en italiaanse zon gestaan.
Ooit gehoord over het uitzetten van gassen bij temperatuursstijging? Of rij jij in een frigobox rond?
Ciao,
Re: Ervaring anti lek vloeistof in binnenband
Geplaatst: 17 aug 2011 07:32
door daniel1975
LOL, meer dan jij denkt.
Maar de vraag is of iemand uit kan rekenen wat de daadwerkelijke toename van de spanning is als je van 25gr naar bijv 50gr gaat.
Re: Ervaring anti lek vloeistof in binnenband
Geplaatst: 17 aug 2011 08:08
door eelcoz
.
Re: Ervaring anti lek vloeistof in binnenband
Geplaatst: 17 aug 2011 11:29
door spook
daniel1975 schreef:nikkib schreef:@daniel1975: vanwege een klapband van de racefiets in de auto omdat de auto in de zon stond en de boel dus op spanning stond en te heet werd. .
Grappig, altijd gedacht dat dit een broodje Aap was. Heb in al die jaren nog nooit de spanning eraf gehaald, en de auto heeft toch ook echt wel vaak genoeg in de brandende zuid-franse en italiaanse zon gestaan.
Grappig, ik heb dit ook eens gehad. Het gekke was, er lagen twee fietsen achterin met verschillende banden. Van de fiets met Continental 4000s waren de voor- en achterbad geklapt en met de fiets met Schwalbes Ultremo R1 was niets aan de hand.
Re: Ervaring anti lek vloeistof in binnenband
Geplaatst: 17 aug 2011 12:10
door arepol
daniel1975 schreef:LOL, meer dan jij denkt.
Maar de vraag is of iemand uit kan rekenen wat de daadwerkelijke toename van de spanning is als je van 25gr naar bijv 50gr gaat.
Grofweg 1 psi (0,07 bar) per 10 graden temp. verschil.
Dus van 25 naar 50 zou net 0,2 bar verschil geven.
Maar dit gaat alleen om luchttemperatuur. Als je bandje ook nog in de zon ligt, word hij nog warmer en kan het drukverschil nog wat groter worden.
Re: Ervaring anti lek vloeistof in binnenband
Geplaatst: 17 aug 2011 12:24
door daniel1975
Dus toch een broodje Aap? Van 8 naar 10 bar vraagt dus om 250gr temperatuursverhoging.
Als jouw berekening klopt kan die band toch nooit klappen?
Re: Ervaring anti lek vloeistof in binnenband
Geplaatst: 17 aug 2011 12:27
door nikkib
arepol schreef:daniel1975 schreef:LOL, meer dan jij denkt.
Maar dit gaat alleen om luchttemperatuur. Als je bandje ook nog in de zon ligt, word hij nog warmer en kan het drukverschil nog wat groter worden.
@daniel1975: het gaat dus niet alleen om de luchttemperatuur.
Re: Ervaring anti lek vloeistof in binnenband
Geplaatst: 17 aug 2011 12:28
door arepol
Je hebt natuurlijk de andere factoren: hoeveel druk zat er in de band, wat is de maximale druk die de band/velg/velglint e.d. aan kunnen, zitten er ergens scherpe randjes (ventielgat?) ligt het velglint wel netjes...
De drukverhoging kan dan, hoe klein ook, wel het laatste 'zetje' geven.
edit: Mijn advies: ga met witte bandjes rijden, dat scheelt wat betreft temperatuurstijging
Re: Ervaring anti lek vloeistof in binnenband
Geplaatst: 17 aug 2011 12:56
door daniel1975
Op zich wel interessant: treed er drukverhoging op als je de band indrukt? Oftwel, wat gebeurt er als je bijv hard over een verkeersdrempel rijdt? Ben nu wel heel nieuwagierig.