who cares schreef:stef van 't verzetje schreef:Met een triple raak je overal... Onlangs nog gelezen dat een triple het ideale systeem is voor mensen met gezond verstand. Jammer dat ik het artikel niet bijgehouden heb.
Triple oogt misschien minder mooi, maar je hebt er zoveel meer fietsplezier voor in de plaats. Zeker wanneer je regelmatig de bergen intrekt.
Meestal rijd je op je middenblad of je buitenblad, zeker wanneer het allemaal vrij vlak blijft. Dan gebruik je dat kleinste gewoon een tijdje niet. Maar 't is wel erg geruststellend te weten dat je dit altijd achter de hand hebt voor de zware momenten.
Maar wie semi-prof ambities heeft, heeft daar uiteraard geen boodschap aan. 't Is vooral een kwestie van welk type fietser je bent.
Helemaal mee eens .
Ook wordt er door vele mensen alleen gekeken naar wat ze zelf hebben en willen fietsen. Ze schrijven dan "ik kom met een compact in Nederland overal boven". Dat kan , maar niet iedereen is hetzelfde . Ik denk dat vele mensen regelmatig vloeken dat ze niet lichter konden schakelen dan wat ze als lichtste versnelling hebben.
Alles hangt af van wat de wielertoerist wil met het fietsen . Hoeveel wil ie per jaar fietsen , waar wil ie gaan fietsen , etc etc etc .
Precies. Het noemen van de eigen situatie is niet voldoende.. Ik denk dat voor vrijwel elke beginner een triple de verstandigste keuze is, van de beste argumenten tegen een triple heeft de gemiddelde beginner niet eens een idee.. Laat je in elk geval geen onzin aanpraten, in dit topic komt toch weer e.e.a voorbij.
-Met een triple heb je altijd een breder scala aan verzetten tot je beschikking dan met een compact. Je kunt wel een 11-28 cassette gaan monteren op een compact maar dat rijdt niet echt fijn met al die grote overgangen.
-Een 50/34 vinden veel mensen niet prettig. Begrijpelijk, alles op de 50 rijden is onmogelijk tenzij je Sergiy Honchar heet of uitzonderlijk veel talent hebt. En extra schakelen met een triple tov compact? Reken dan gewoon eens uit bij welke snelheid je (globaal, afhankelijk van trapfrequentie en hoe schuin de kettinglijn die je accepteert) moet schakelen tussen de 34 en de 50. Oplossing: binnenbladen wisselen (34/36/39) afhankelijk van de route. Niet heel moeilijk maar ook zeker niet echt iets voor beginners.
-Niemand zou de 13 en 12 gebruiken? Dan ben ik de uitzondering. Die gebruik ik in 95% van mijn ritten. Soms de 39-13, als het even wat harder gaat en ik niet gelijk naar het buitenblad wil schakelen (dan rijd ik al 40 km/u). Sprinten doe ik niet maar de 52-12 gebruik ik in midden Nederland regelmatig in een afdalinkje.
-Binnenblad van een triple kan wel degelijk nuttig zijn in Nederland, zeker als je graag licht trapt. Limburg staat natuurlijk bekend om z'n steile klimmetjes maar ook bij lange tochten in midden-Nederland wil je misschien de beentjes nog wel eens kunnen sparen door rustig op een licht verzet bij een klimmetje naar boven te peddelen. Let er dan voor de gein eens op hoeveel stoere mannen met een dubbel/compact je inhaalt.