Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Fiets voor mijn vrouw

demonsternaar
Forum-lid

demonsternaar 28 jul 2009 20:59

gewoon lekker zelf uit laten zoeken, en goed laten op meten.
anders als het niet goed is ( je weet hoe vrouwen kunnen zijn) ben je nog duur uit
en gewoon lekker een nieuwe kopen dat zal ze vast wel waard zijn.
en qua maat denk ik aan een 48 cm frame anders krijg je zoon fiets waar het zadel op het frame licht met een stuurpen van en kind:)
To be Old and Wise You must first be Young and Stupid

race-newbee
Forum-lid

race-newbee 29 jul 2009 11:10

wel opvallend hoeveel mannen reageren... kleur en dat soort zaken gewoon via een vriendin achterhalen
je fietst wat...

bibske
Forum-lid

bibske 29 jul 2009 13:25

race-newbee schreef:kleur en dat soort zaken gewoon via een vriendin achterhalen

Daar ben ik het dus niet mee eens, bij fietsen ligt mooi of lelijk vaak echt in de details.
Ik zou verder ook opletten dat je het haar niet "door de strot duwt". Het is niet omdat jij racefietsen leuk vindt, dat zij het dan leuk vindt om mee te gaan. Als je daarentegen heel zeker weet dat ze enthousiast mee zal gaan fietsen moet je haar met een smoes meenemen naar een fietsenzaak en even in de gaten houden waar haar ogen van gaan blinken :) Als ze meteen naar het strakke topmodelletje loopt, vergeet dan alsjeblieft die bloemetjesdingen...

flores
Forum-lid

Gebruikersavatar flores 29 jul 2009 13:28

race-newbee schreef:wel opvallend hoeveel mannen reageren... kleur en dat soort zaken gewoon via een vriendin achterhalen

Weet niet hoor maar waarschijnlijk(hopelijk) weet Ab de smaak van zijn vrouw wel...
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

-divo-
Forum-lid

-divo- 29 jul 2009 17:04

ab schreef:Ik denk dat opmeten zwaar wordt overgewaardeerd. Volgens mij is een meting er alleen maar voor om twijfel omtrent de positie weg te nemen. Iemand die er blijkbaar verstand van heeft zet je in een bepaalde positie en jij gaat er van uit dat dat goed is. Als jij denkt dat het goed is is het ook gewoon goed. Het heeft met (zelf)vertrouwen te maken.

Ik zal het proberen uit te leggen Ab . . .
Hoevaak zie jij hier foto's van fietsen met spacertorens of andere indicaties dat fietsen niet echt de passende geometrie heeft? Juist, retevaak.

Als je een kort lichaam hebt heb je relatief gezien minder buigingsmogelijkheden over het gehele lichaam. Een korte romp maakt dat je niet erg diep kunt zitten. Een wat langer persoon heeft in de rug en armen relatief gezien een iets grotere mogelijkheid wat te spelen met de zit.

Een fiets die net te groot is, net te lang of net te diep fietst niet lekker. We hebben het hier over individuele verschillen en voorkeuren. Het ene vrouwtje van 1.61 is atletisch gebouwd en het andere vrouwtje van dezelfde lengte is een meer gezet en gedrongen iemand. Die zitten zeer waarschijnlijk niet op dezelfde manier op de fiets. Maar nee hier nu ineens gaat men uit van one-size-fits-all. Ik vind het gewoon adsurd dat men hier van een totale lichaamslengte als enige parameter wil uitgaan. Zeer vreemd dat sommigen dat dan ook ondersteunen.

Een meting is gewoon een indicatie maar tijdens een meting komen er dingen naar boven waar je rekening mee kunt houden. Zo kom je richting een juiste geometrie én maat. Je kunt ook gewoon zelf meten je moet alleen de maten juist kunnen vertalen. Daarnaast kun je fietsen uitproberen en zo kijken welke de meest geschikte zit oplevert. Er is dus meer dan aleen een fm-fietsmeting mogelijk om tot de juiste fiets te komen.

Als iemand van 1.61 hier schrijft dat ze een fiets heeft maat 52 en een ander schrijft dat ze een maat 50 heeft en weer en ander schijnt goed te zitten op een 47. Welke maat ga jij dan kopen? Veel fietsfabrikanten hanteren sowieso al verschillende maten onder bijv maat 50. Bij het ene merk komt dat anders uit dan bij het andere merk. Als je vrouwtje net tussen twee maten invalt is het dus een goede zaak nog eens extra naar de geometrie te kijken.

Natuurlijk heb je altijd een kans dat als je zomaar een fiets koopt voor 1.61 het goed kan uitpakken. Die keus is geheel aan jou.

Maar wat is er nu belangrijker?
- dat jij je vrouw een fiets kado geeft waar jij tevreden over bent
- dat je vrouw een fiets kado krijgt waar zij tevreden over is

;)

flores
Forum-lid

Gebruikersavatar flores 29 jul 2009 17:18

@Divo; kan ik in meegaan. Alleen wanneer je een fiets op het oog hebt waarbij ze de maten S/M/L hanteren met bijbehorende lengte-indicatie kan er toch ook niet heel veel mis gaan. Misschien met evt kleine aanpassingen.
En het leuke van ab is dat hij zo lief is om het als verrassing te brengen.
Daar kan ik ook in meegaan.

-divo-
Forum-lid

-divo- 29 jul 2009 17:44

Flores schreef:@Divo; kan ik in meegaan. Alleen wanneer je een fiets op het oog hebt waarbij ze de maten S/M/L hanteren met bijbehorende lengte-indicatie kan er toch ook niet heel veel mis gaan. Misschien met evt kleine aanpassingen.
En het leuke van ab is dat hij zo lief is om het als verrassing te brengen.
Daar kan ik ook in meegaan.

Tuurlijk wel want wie zegt dat die verschillende framematen wel een juiste fiets oplevert? Misschien is in dit voorbeeld de M kwa bovenbuis echt te lang en S kwa balhoofd echt te laag. Geheel afhankelijk permerk/uitvoering. Misschien levert het fictieve fietsmerk in dit voorbeeld helemaal geen goede fiets op. Het is dan ook een marketing verhaaltje dat beperkte frammaten S/M/L altijd voor iedereen een juiste fiets oplevert. Deze beperkte maten (in combinatie met sloping bovenbuis) zijn er alleen om zo te bezuinigen op productie kosten.

Maar als we bijv naar de Trek damesfietsen geometrie/maten kijken zien we daar een ruime keus. Maar ja welke ga je nu kopen met alleen de input: lengte 1.61 cm ??

Afbeelding

flores
Forum-lid

Gebruikersavatar flores 29 jul 2009 17:49

s'nachts in haar slaap stiekum de maten opmeten? Wel oppassen bij het meten van de bb. Niet te hard aandrukken anders krijg je een mep;)

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 jul 2009 19:47

@Divo, zo moeilijk is dat niet. Ik neem aan dat hij z'n vrouw toch wel een beetje kent en dus dat 't inschatten naar de verhouding lengte benen - totaal wel moet lukken. De goede maat stuur uitzoeken is ook een koud kunstje, daar heb je echt geen meetlint bij nodig.

Van bovenstaande rijtje zou ik de 50 cm kiezen. Van de 47 is balhoofdbuis wel heel erg kort, gezien 't de 1e fiets van z'n vrouw is is dat ongewenst. Als je de vorkbuis niet te ver afzaagd dan zie ik niet in hoe dit mis kan gaan. Stuurpen en zadelpen zijn altijd nog goedkoop te veranderen mocht dat nodig zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie