Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers
-
baron062
- Forum-lid
- Berichten: 1153
- Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37
baron062
30 mar 2011 21:36
Marconi schreef:baron062 schreef:Carbon IS een composiet van vezels en een matrix, vaak epoxyhars.
Het carbon zorgt voor het grootste deel van de sterkte, en neemt het meeste van de spanningen op.
Volgens mij is carbon gewoon carbon en dat zit opgesloten in die epoxyhars, dat composiet.
Je bent wat de leeftijd betreft voor fietsonderdelen die als "carbon "worden aangeduid dus afhankelijk van de levensduur van die epoxyhars/composiet.
De Carbon op zich zal wel heel lang meegaan. Ik vind het vreemd dat er meestal gesporken wordt over een Carbon frame, carbon stuur of zadelpen terwijl carbon maar een deel is van het geheel.
http://www.velofilie.nl/composieten.htm
Uit je link:
"Een composiet bestaat uit twee verschillende materialen: een matrix (moedermateriaal) en een wapening"
Carbon=wapening
Matrix=epoxy
-
fdegrove
- Forum-lid
- Berichten: 2991
- Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33
fdegrove
30 mar 2011 22:13
Hoi,
Staal en titanium vermoeien niet als het frame voldoende sterk gemaakt is. Aluminium vermoeit wel altijd (maar niet zo snel).
Alle metalen gaan over verloop van tijd vermoeien: metaalmoeheid. (niet dat je daar bij ietwat deftige fiets van wakker hoeft te liggen)
Composieten kennen geen metaalmoeheid, carbonvezel gaat in wezen eeuwig mee, enkel de hars kan verouderen door blootstelling aan U.V. straling.
Gelakte onderdelen bevatten hoedanook een UV blokker.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
aapje
- Forum-lid
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42
aapje
31 mar 2011 00:50
fdegrove schreef:Alle metalen gaan over verloop van tijd vermoeien: metaalmoeheid. (niet dat je daar bij ietwat deftige fiets van wakker hoeft te liggen)
Metalen hebben ook een zogenaamde vermoeiingsgrens. Bij een belasting onder de vermoeiingsgrens is er geen sprake van metaalmoeheid. Aluminium heeft een zo lage vermoeiingsgrens dat er eigenlijk altijd sprake is van vermoeiing. Bij staal en titanium is dat niet zo. Bij de meeste stalen en titanium fietsen ligt de normale fietsbelasting onder de vermoeiingsgrens.
Overigens kun je met staal wel ultra lichte stalen fietsen maken die wel vermoeiien. Dit is bijv in het verleden wel gedaan voor wedstrijdrijders op de baan, waarbij de frames na de wedstrijden meteen vernietigd werden om te voorkomen dat ze langdurig gebruikt gingen worden.
-
franklin
- Forum-lid
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 12 okt 2009 01:16
franklin
31 mar 2011 01:53
Gewoon laten staan in die gids, kun je je makkelijker verantwoorden dat je regelmatig een nieuwe fiets koopt.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012
-
racedoc
- Forum-lid
- Berichten: 341
- Lid geworden op: 10 nov 2008 18:04
racedoc
31 mar 2011 02:06
Dit schrijft Specialized als additional warning in hun Tech Doc voor carbon road handlebars:
QUOTE
For your safety, Specialized recommends that this product be replaced after 3 years of use.
UNQUOTE
Ik heb onlangs zo'n stuur aangeschaft, ik ben voorlopig niet van plan het stuur over 3 jaar preventief te vervangen als het normaal is gebruikt (dus geen valpartijen etc.)
-
Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
Le Grimpeur
31 mar 2011 13:16
race DOC schreef:Dit schrijft Specialized als additional warning in hun Tech Doc voor carbon road handlebars:
QUOTE
For your safety, Specialized recommends that this product be replaced after 3 years of use.
UNQUOTE...
Dit soort waarschuwingen dien je volgens mij te interpreteren als 'disclaimer voor het geval dat...'
De industrie hanteert i.v.m. het toegenomen risico op claims steeds vaker dergelijke waarschuwingen. Als je bijv. de montagehandleidingen van Campagnolo producten bekijkt, durf je bijna niets meer te monteren, laat staan er mee te gaan fietsen, want als je leest hoe slecht het met je af kan lopen als je ook maar iets verkeerd doet...
60 x Ventoux
-
Arjan
- Forum-lid
- Berichten: 780
- Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55
Arjan
31 mar 2011 13:51
Van de redactie van het blad FIETS die hun naam op een onderhoud special zetten had ik in ieder geval een wat genuanceerder verhaal hierover verwacht. Waarschijnlijk dus inderdaad, zoals al een keer gezegd, een oud gedateerd verhaal wat met kopiëren/plakken is overgenomen.
-
ajhoff
- Forum-lid
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54
ajhoff
31 mar 2011 15:36
race DOC schreef:Dit schrijft Specialized als additional warning in hun Tech Doc voor carbon road handlebars:
QUOTE
For your safety, Specialized recommends that this product be replaced after 3 years of use.
UNQUOTE
Dus of je nu 5.000 km of 50.000 km in drie jaar rijd --> toch vervangen. Niet echt geloofwaardig is het wel? Wel goed voor de omzet trouwens.
-
baron062
- Forum-lid
- Berichten: 1153
- Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37
baron062
31 mar 2011 16:43
ajhoff schreef:race DOC schreef:Dit schrijft Specialized als additional warning in hun Tech Doc voor carbon road handlebars:
QUOTE
For your safety, Specialized recommends that this product be replaced after 3 years of use.
UNQUOTE
Dus of je nu 5.000 km of 50.000 km in drie jaar rijd --> toch vervangen. Niet echt geloofwaardig is het wel? Wel goed voor de omzet trouwens.
Het aantal belastingswisselingen maakt niets uit. Inwerking van UV wel.
Maar goed: na 3 jaar in een donkere kelder> vervangen!
-
foosho
- Forum-lid
- Berichten: 3597
- Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32
foosho
31 mar 2011 16:49
Er zit een anti-UV laag op
't Is vooral indekking van de fabrikanten imo.
-
baron062
- Forum-lid
- Berichten: 1153
- Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37
baron062
31 mar 2011 17:15
Foosho schreef:Er zit een anti-UV laag op
't Is vooral indekking van de fabrikanten imo.
klopt, en die gaan veroudering tegen. Alleen niet voor 100% bij mijn weten....
-
bram21
- Forum-lid
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 19 dec 2010 21:15
- Locatie: willemsoord
bram21
31 mar 2011 17:23
Aapje schreef:fdegrove schreef:Alle metalen gaan over verloop van tijd vermoeien: metaalmoeheid. (niet dat je daar bij ietwat deftige fiets van wakker hoeft te liggen)
Metalen hebben ook een zogenaamde vermoeiingsgrens. Bij een belasting onder de vermoeiingsgrens is er geen sprake van metaalmoeheid. Aluminium heeft een zo lage vermoeiingsgrens dat er eigenlijk altijd sprake is van vermoeiing. Bij staal en titanium is dat niet zo. Bij de meeste stalen en titanium fietsen ligt de normale fietsbelasting onder de vermoeiingsgrens.
Overigens kun je met staal wel ultra lichte stalen fietsen maken die wel vermoeiien. Dit is bijv in het verleden wel gedaan voor wedstrijdrijders op de baan, waarbij de frames na de wedstrijden meteen vernietigd werden om te voorkomen dat ze langdurig gebruikt gingen worden.
Bedoel je met vermoeiingsgrens, vloei of breekgrens? alu heeft volgens mij geen vloeigrens namelijk.
Climb like an Oreamnos, descend like an Accipiter