Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Bochtentechniek

lancer
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 07 jul 2005 19:13

lancer 29 mar 2011 22:13

Hier zie je hoe Cancelara deze techniek toepast, beetje meer achterop het zadel gaan zitten en schouders naar buiten drukken. Hier kun je nog wat van leren!

http://www.youtube.com/watch?v=RxXqQqAc2pA

bram21
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 19 dec 2010 21:15
Locatie: willemsoord

bram21 29 mar 2011 22:25

ik denk dat hij dat ook doet om de rotsen te ontwijken, op 4:12 hangt hij wel mee in de bocht, blijft niet te min formidabel
Climb like an Oreamnos, descend like an Accipiter

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6117
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 29 mar 2011 22:35

Leuk stukje. Ook wel herkenbaar.

Even wat commentaar. Ik heb een motor en ik kan goed dalen op de fiets. Het maakt niet uit in welk voertuig ik naar beneden rij (fiets, auto of motor), ik ben doorgaans toch rapper dan de rest. Waarom? Veel techniek en een beetje lef.

De skibocht (met een V in het lichaam) gebruik je bij lage snelheden in krappe langzame bochten. Waarom? Je hebt zo veel controle over de (motor)fiets en je kan goed smijten met je fiets.

Bij hogere snelheden en dus snelle bochten werkt de skibocht techniek niet. Je hebt teveel middelpunt vliegende kracht die je moet compenseren door meer te hangen. Probeer bij de klassieke bocht houding je ogen horizontaal te houden. Zo kun je beter kijken. KIJKEN IS NAMELIJK HEEL ERG BELANGRIJK. Ik schrijf dit graag met koeienletters op. Dat is het eerste wat je motorrijder leert. Kijken waar je naar toe wil en niet waar je niet naar toe wil.

Tip:
Wil je beter leren dalen? Haal je motorrijbewijs!
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 mar 2011 22:40

Dat uithangen van de knie is gewoon iets persoonlijks, sommige renners doen het wel andere niet. Je knie niet uithangen is natuurlijk iets aerodynamischer.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 29 mar 2011 22:48

lancer schreef:Hier zie je hoe Cancelara deze techniek toepast, beetje meer achterop het zadel gaan zitten en schouders naar buiten drukken. Hier kun je nog wat van leren!

http://www.youtube.com/watch?v=RxXqQqAc2pA


Cancelara doet idd precies het zelfde als hierboven is beschreven.
Kunnen we zeker wat van leren!!
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 mar 2011 23:07

Cancellara doet het lang niet in alle bochten, in de laatste bochten waar de snelheid hoger is blijft hij gewoon in lijn met z'n fiets. Daarnaast doet hij het heel veul minder sterk dan zoals de TS het voor doet. Die techniek is misschien leuk voor een s-bocht in een criterium of een hele scherpe haarspeldbocht, maar voor de meeste bochten kan je beter gewoon op je fiets blijven zitten zonder fratsen uit te halen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

heuzen
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 mar 2011 18:06

heuzen 29 mar 2011 23:40

Wat een prachtig filmpje van Cancelara. Wat een gemak en elegantie! Of het door de goed gekozen muziek komt, zo is dalen een kunst om te doen en een genot om te zien.
Prachtig al die reacties. Ben benieuwd tot welk inzicht het uiteindelijk leidt. Voorlopig ga ik eerst weer eens de praktijk opzoeken:)
TheoH

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 29 mar 2011 23:56

Bochten rijden doe je met je gewicht, niet door de andere kant op te leunen..
Je wilt om snel een bocht te rijden zo lang mogelijk trappen in be bocht, door die zogenaamde ski methode druk je je fiets platter waardoor je eerder moet stoppen met trappen.
Een motorrijder doet hetzelfde, die hangt naar binnen en niet naar buiten, door naar binnen te hangen kun je de motor rechter houden waardoor je harder door de bocht kunt, zou hij tegen gaan hangen dan druk je je motor platter en kun je minder snel door de bocht, bovendien verlies je op die manier een groot deel van je grip.
Gevolg? Juistem... je vliegt onderuit.

Mij niet gezien.
TENZIJ je een paaltje in een bocht moet ontwijken, maar dat hoeft enkel in koers, ik hoop dat je niet als een malle door de bochten knalt in je trainingen/tourtochten waar je te maken hebt met overige weggebruikers!
mijn Flickr

aristos
Forum-lid
Berichten: 576
Lid geworden op: 13 apr 2009 12:09

aristos 30 mar 2011 00:04

Even over Cancellara. Hij maakt om precies te zijn 5 seconden goed in die afdaling. Niets ten nadele van Fabian (ik ben een grote fan van hem), maar alles in het perspectief plaatsten...
Canyon Aeroad 9.0 | Canyon Grand Canyon AL 29'er 7.9 | Principia 700 Limited Edition Number 05

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 30 mar 2011 00:49

Deze techniek wordt door meerdere profs uitgevoerd o.a. door Lance Armstrong.

Zie deze citaat uit Lance Armstrongs Trainingsprgramma:

De techniek waar Lance en andere profwielrenners de voorkeur aan geven , is de fiets en niet het lichaam te laten overhellen. U kunt een bocht het snelst nemen door duwend met uw handen de fiets over te laten hellen en uw lichaam zo verticaal mogelijk te houden. De buitenste elleboog moet gebogen zijn en de elleboog aan de binnenkant blijft recht. De binnenste knie is gebogen en de voet staat in de hoogste stand. De buitenste knie is gestrekt en de voet staat in de laagste stand. Probeer na een bocht uw fiets zo snel mogelijk recht te trekken; zo kunt u zo veel mogelijk snelheid behouden.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

allard
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 11 jan 2005 13:04

allard 30 mar 2011 01:47

jaapieo schreef:Bochten rijden doe je met je gewicht, niet door de andere kant op te leunen..
Je wilt om snel een bocht te rijden zo lang mogelijk trappen in be bocht, door die zogenaamde ski methode druk je je fiets platter waardoor je eerder moet stoppen met trappen.
Het hangt er maar helemaal vanaf wat voor een bocht je het over hebt. Hele snelle, relatief flauwe bochten die je kan doortrappen moet je gewoon doortrappen en blijven zitten. Als doortrappen echter lastig wordt ivm de hellingshoek, kan je deze methode gebruiken.

Een motorrijder doet hetzelfde, die hangt naar binnen en niet naar buiten, door naar binnen te hangen kun je de motor rechter houden waardoor je harder door de bocht kunt, zou hij tegen gaan hangen dan druk je je motor platter en kun je minder snel door de bocht, bovendien verlies je op die manier een groot deel van je grip.
Gevolg? Juistem... je vliegt onderuit.
Hier heb je de klok horen luiden, maar je weet nog niet precies waar die klepel is.
Op de motor moet je inderdaad het apparaat zo recht mogelijk houden, en er zelf naast hangen. Dit komt omdat de motor in verhouding tot de berijder zwaar is, dus zelf veel druk op de banden kan geven(dus grip).
Een fiets is in verhouding tot de berijder erg licht, dus als je die rechtop houdt, en zelf naar binnen leunt, verlies je je druk, en glij je eerder weg dan als je de fiets naar binnen kantelt en zelf naar buiten gaat.

En dan heb ik het nog niet gehad over invloed van de verschillen in bandjes die gebruikt worden op een fiets en een motor.

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 30 mar 2011 10:05

Als ik mij goed herinner maakte Cancellara meer goed dan 5 seconden. Hij had een lekke band en dat duurde best wel lang naar mijn beleving.

Off-topic: zin in de Tour!
fietsen, da\'s mijn verzetje!

Plaats reactie