Ja treurige berichten.
Zal vanavond toch anders op het zadel zitten. Veel sterkte aan de nabestaanden.
Ik rijd vaak van Scheveningen->Katwijk->Noorwijk->Zandvoort en terug. Nu kom ik niet heel vaak grotere groepen tegen. Met een groepje fietsen ligt de snelheid vaak ook wat hoger met een kortere reactiesnelheid tot gevolg. Hardop communiceren kan lastige situaties voorkomen.
Dodelijk ongeval
Ja, wij kwamen 1 á 2 minuten na het ongeval aanrijden met de vereniging, en het zag er zeker niet prettig uit. Ook vanuit mijn kant condoleances aan alle naasten.
Dit duinpad is idd niet geschikt voor de grote groepen en vele wielrenners die er vaak rijden op zondagen. Het bestuur van onze vereniging heeft n.a.v. de grote gevaren op dit pad in het algemeen, besloten om niet meer deze route te fietsen. Ik denk dat dit zeer terecht is aangezien de risico's veel te groot zijn. Wat niet wil zeggen dat op elk ander willekeurig fietspad geen risico's gelopen worden.
Dit duinpad is idd niet geschikt voor de grote groepen en vele wielrenners die er vaak rijden op zondagen. Het bestuur van onze vereniging heeft n.a.v. de grote gevaren op dit pad in het algemeen, besloten om niet meer deze route te fietsen. Ik denk dat dit zeer terecht is aangezien de risico's veel te groot zijn. Wat niet wil zeggen dat op elk ander willekeurig fietspad geen risico's gelopen worden.
dit bericht komt onvoorstelbaar hard aan
de gedachte gaan uit naar zijn familie en verder nabestaande
Maar wordt het niet eens tijd dat de NTFU het gaat regelen dat we net als in Belgie
in groepen van min. 15 personen op de weg mogen fietsen met begeleiding van een volgauto
ik zal op hun site dit kenbaar maken.
de gedachte gaan uit naar zijn familie en verder nabestaande
Maar wordt het niet eens tijd dat de NTFU het gaat regelen dat we net als in Belgie
in groepen van min. 15 personen op de weg mogen fietsen met begeleiding van een volgauto
ik zal op hun site dit kenbaar maken.
Follow the Leader
- jorisbressers
- Forum-lid
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 07 jul 2008 14:01
Treurige berichten allemaal. Je moet in het huidige verkeer altijd goed opletten. Zeker als je in grote groepen rijdt, op veel plaatsen kan dit gewoon niet.
Scott Addict 15 / Ultegra Di2
leo peters schreef:Maar wordt het niet eens tijd dat de NTFU het gaat regelen dat we net als in Belgie in groepen van min. 15 personen op de weg mogen fietsen met begeleiding van een volgauto, ik zal op hun site dit kenbaar maken.
Ik wist niet dat in Belgie een dergelijke regeling bestond, maar het is zeker een goed idee om ook in Nederland in te voeren. Het aanbevelen waard, zou ik zo zeggen.
Joe2007 schreef: Zal vanavond toch anders op het zadel zitten.
Ik moest er gisteren tijdens mijn rondje ook vaak aan denken. Ik maak het regelmatig mee dat ik door groen rijd en bijna aangereden word door een auto die daar helemaal niet rectdoor mag. Meestal let ik erop omdat ik weet dat ze er vaak rechtdoor rijden maar ik ben bang voor die ene keer dat ik het vergeet...
Gelukkig rijden ze er niet heel hard omdat ze weten dat ze daar niet mogen rijden, alleen vergeten ze dan dat het fietspad in 2 richtingen is en ik kom altijd uit de voor hun "verkeerde" richting.
Gisteravond heerlijk gefietst, wel een straf windje op de heenweg. Maar je verbaast je erover hoe sommige mensen deelnemen aan het verkeer en lekker alleen met zichzelf bezig zijn.
Enkele voorbeelden van gisteravond:
1.
Ik rijd op het fietspad met voor me een fietser in het midden van het fietspad. Ik vraag me af, wat gaat-ie doen?
Gaat-ie zo naar rechts en kan ik er links voorbij of blijft-ie in het midden rijden?
Dus wat doe ik, ik neem geen risico en rem af. Op dat moment steekt de fietser zijn hand uit en gaat naar links en besluit ik hem rechts te passeren. Roept-ie me na: je ziet toch dat ik naar LINKS ga. Ik fiets door maar vroeg me werkelijk af wat deze weggebruiker me nu duidelijk probeerde te maken!?!?!?!?!
2.
Fietser op damesfiets met koffer tussen zadel en stuur. Ik wil hem links inhalen maar dan komt-ie ineens naar links, want meneer wilde linksaf. Maar i.v.m. de koffer kon deze meneer geen richting aangeven omdat hij handen en voeten tekort kwam om fatsoenlijk te kunnen fietsen. Laat staan richting aangeven en op de omgeving letten.
3.
Bijna klemgereden door een auto op een wegversmalling.
En dit allemaal ondanks het feit dat ik toch wel extra voorzichtig op de fiets zat i.v.m. bovenstaande twee trieste berichten.
Enkele voorbeelden van gisteravond:
1.
Ik rijd op het fietspad met voor me een fietser in het midden van het fietspad. Ik vraag me af, wat gaat-ie doen?
Gaat-ie zo naar rechts en kan ik er links voorbij of blijft-ie in het midden rijden?
Dus wat doe ik, ik neem geen risico en rem af. Op dat moment steekt de fietser zijn hand uit en gaat naar links en besluit ik hem rechts te passeren. Roept-ie me na: je ziet toch dat ik naar LINKS ga. Ik fiets door maar vroeg me werkelijk af wat deze weggebruiker me nu duidelijk probeerde te maken!?!?!?!?!
2.
Fietser op damesfiets met koffer tussen zadel en stuur. Ik wil hem links inhalen maar dan komt-ie ineens naar links, want meneer wilde linksaf. Maar i.v.m. de koffer kon deze meneer geen richting aangeven omdat hij handen en voeten tekort kwam om fatsoenlijk te kunnen fietsen. Laat staan richting aangeven en op de omgeving letten.
3.
Bijna klemgereden door een auto op een wegversmalling.
En dit allemaal ondanks het feit dat ik toch wel extra voorzichtig op de fiets zat i.v.m. bovenstaande twee trieste berichten.
tja. dat zie je inderdaad wel vaker. mensen die geen handen uitsteken. zo maar links / rechts afslaan. niet even omkijken bij het inhalen van een andere fietser.
(en dan wordt vaak de racefietser aangezien als asociaal).
je kan nog zo verdedigend rijden, dan nog kan een mede weggebruiker een ongeluk veroorzaken.
en de keren dat je er wat van zegt, dan krijg je opmerkingen terug als: "wie denk je wel dat je bent", "je kan zelf toch ook uit kijken". "heb je zelf geen remmen op je fiets".
dat soort mensen zouden eens moeten lezen/indenken wat er kan gebeuren !
Desalniettemin, het is heel erg wat er gebeurt is.
en wens de nabestaande heel veel sterkte toe.
(en dan wordt vaak de racefietser aangezien als asociaal).
je kan nog zo verdedigend rijden, dan nog kan een mede weggebruiker een ongeluk veroorzaken.
en de keren dat je er wat van zegt, dan krijg je opmerkingen terug als: "wie denk je wel dat je bent", "je kan zelf toch ook uit kijken". "heb je zelf geen remmen op je fiets".
dat soort mensen zouden eens moeten lezen/indenken wat er kan gebeuren !
Desalniettemin, het is heel erg wat er gebeurt is.
en wens de nabestaande heel veel sterkte toe.
In weekblad elsevier (27 juni p.26) wordt een pagina aandacht besteed aan "asociale vrijetijdswielrenners", artikel met kop: "Total loss op het fietspad"
In een inzetje wordt ook bovenstaande fatale botsing beschreven, o.a. "Vanwege de regen fietsten de mannen met hun hoofd naar beneden waardoor ze elkaar niet zagen aankomen"
Belangrijkste punten artikel;
-Advocate Ficq die na aangereden te zijn de organisator van de fietstocht (Den Helder - Pijnacker) aansprakelijk gaat stellen voor de geleden schade.
-Fietsersbond denkt aan maximale snelheid en vaker op de rijbaan.
-NFTU denkt dat het een mentaliteitsprobleem is, en de oplossing zou zijn zelfregulering. -Vreemd genoeg is er wel een gedragscode voor mounatinbikers maar niet voor wielrenners.
-Conclusie: zelfregulering lijkt niet voldoende, politie moet vaker optreden.
In een inzetje wordt ook bovenstaande fatale botsing beschreven, o.a. "Vanwege de regen fietsten de mannen met hun hoofd naar beneden waardoor ze elkaar niet zagen aankomen"
Belangrijkste punten artikel;
-Advocate Ficq die na aangereden te zijn de organisator van de fietstocht (Den Helder - Pijnacker) aansprakelijk gaat stellen voor de geleden schade.
-Fietsersbond denkt aan maximale snelheid en vaker op de rijbaan.
-NFTU denkt dat het een mentaliteitsprobleem is, en de oplossing zou zijn zelfregulering. -Vreemd genoeg is er wel een gedragscode voor mounatinbikers maar niet voor wielrenners.
-Conclusie: zelfregulering lijkt niet voldoende, politie moet vaker optreden.
@vivo: liever wordt deze discussie niet in dit Topic gevoerd, maar toch even een korte reactie op de door jou genoemde conclusies:
- Advocate: lijkt me weinig kans maken. Ik hoop tenminste van niet. Als sporter aanvaard je een bepaald risico. Wonden likken en verder niet zeuren.
- Fietsersbond: max snelheid op fietspaden lijkt me niet eens zo'n gek idee. Die zouden dan gelijk met die van brommers of snorfietsen moeten liggen. Van het fietspad naar de rijbaan is in veelgevallen ook (potentieel) een stuk veiliger lijkt me. Dat vergt dan wel een mentaliteitsverandering van automobilisten, want die kunnen hier meestal weer vrij slecht tegen.
- Op de fiets merk ik eigenlijk niet zo heel veel van het mentaliteitsprobleem van mijn medefietsers. Zeker omdat ik alleen met leuke mensen fiets? Zelfregulering is altijd belangrijk. Politie kan alleen optreden als de wet wordt overtreden natuurlijk. Is het zgn. asociale fietsersgedrag nu echt zo'n groot probleem trouwens?
- Advocate: lijkt me weinig kans maken. Ik hoop tenminste van niet. Als sporter aanvaard je een bepaald risico. Wonden likken en verder niet zeuren.
- Fietsersbond: max snelheid op fietspaden lijkt me niet eens zo'n gek idee. Die zouden dan gelijk met die van brommers of snorfietsen moeten liggen. Van het fietspad naar de rijbaan is in veelgevallen ook (potentieel) een stuk veiliger lijkt me. Dat vergt dan wel een mentaliteitsverandering van automobilisten, want die kunnen hier meestal weer vrij slecht tegen.
- Op de fiets merk ik eigenlijk niet zo heel veel van het mentaliteitsprobleem van mijn medefietsers. Zeker omdat ik alleen met leuke mensen fiets? Zelfregulering is altijd belangrijk. Politie kan alleen optreden als de wet wordt overtreden natuurlijk. Is het zgn. asociale fietsersgedrag nu echt zo'n groot probleem trouwens?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Wat betreft artikel in Elsevier, graag de volgende bedenking.
Het gaat zeer veel net goed op zo een fietspad (2 aan 2 rijden, maar plaats voor 3 man, en aan de andere kant komen ze ook 2 aan 2 aangereden).
Af en toe gaat het niet goed (van mensen die in de kant worden gereden tot valpartijen)
Heel af en toe (nu) gaat het helaas helemaal verkeerd.
Wat is echter de oorzaak, de gevolgen, de mogelijke maatregelen en het belang dat we aan het probleem moeten hechten?
Dit zijn simpele vragen. Nochtans lijkt er veel vooringenomenheid en vooroordelen te bestaan. Zo is ook mijn onderbuikgevoel dat een dodelijke botsing tussen twee fietsers verregaand onaanvaardbaar is. Maar hoeveel keer komt dit voor (belang van het probleem), zijn er mogelijke maatregelen te treffen (en zijn die überhaupt nodig?). Wat is de oorzaak van het ontstaan van risicosituaties?
Het eerste wat je ziet terugkeren in die discussies is het onmiskenbare vooroordeel om ongenuanceerd de schuld in de schoenen van de roekeloze, asociale wielrenners te schuiven. Is het zo simpel? Blijkbaar wel voor de NFTU, want die denkt aan een mentaliteitsprobleem. Ook politie zou vaker moeten optreden. Elsevier noemt de wielrenners 'asociaal'. Dit zou dus impliceren dat fietsgenootjes mee verantwoordelijk geweest zijn in dit dodelijk ongeval. Ik vind dit heel kort door de bocht.
Elke week sterven mensen in het verkeer, en elke dode in het verkeer is er eentje teveel. Maar verschijnt er een artikel in Elsevier voor die andere wielrenner in die topic, die voorrang van rechts had, en gegrepen is door een auto?
Waarom is de doodsoorzaak 'geschept door asociale auto' minder belangrijk in de media dan 'combinatie van slecht weer, gebrek aan concentratie, te smal fietspad en mogelijk asociale fietsers'?
Het gaat zeer veel net goed op zo een fietspad (2 aan 2 rijden, maar plaats voor 3 man, en aan de andere kant komen ze ook 2 aan 2 aangereden).
Af en toe gaat het niet goed (van mensen die in de kant worden gereden tot valpartijen)
Heel af en toe (nu) gaat het helaas helemaal verkeerd.
Wat is echter de oorzaak, de gevolgen, de mogelijke maatregelen en het belang dat we aan het probleem moeten hechten?
Dit zijn simpele vragen. Nochtans lijkt er veel vooringenomenheid en vooroordelen te bestaan. Zo is ook mijn onderbuikgevoel dat een dodelijke botsing tussen twee fietsers verregaand onaanvaardbaar is. Maar hoeveel keer komt dit voor (belang van het probleem), zijn er mogelijke maatregelen te treffen (en zijn die überhaupt nodig?). Wat is de oorzaak van het ontstaan van risicosituaties?
Het eerste wat je ziet terugkeren in die discussies is het onmiskenbare vooroordeel om ongenuanceerd de schuld in de schoenen van de roekeloze, asociale wielrenners te schuiven. Is het zo simpel? Blijkbaar wel voor de NFTU, want die denkt aan een mentaliteitsprobleem. Ook politie zou vaker moeten optreden. Elsevier noemt de wielrenners 'asociaal'. Dit zou dus impliceren dat fietsgenootjes mee verantwoordelijk geweest zijn in dit dodelijk ongeval. Ik vind dit heel kort door de bocht.
Elke week sterven mensen in het verkeer, en elke dode in het verkeer is er eentje teveel. Maar verschijnt er een artikel in Elsevier voor die andere wielrenner in die topic, die voorrang van rechts had, en gegrepen is door een auto?
Waarom is de doodsoorzaak 'geschept door asociale auto' minder belangrijk in de media dan 'combinatie van slecht weer, gebrek aan concentratie, te smal fietspad en mogelijk asociale fietsers'?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®