Te warm gekleed?
Meestal ga ik vanaf een graad of 20 met korte broek en korte mouwen. Hangt ook een beetje af van de bewolking. Of mensen nou bij een graag of 25 wel mouwtjes aandoen boeit me niet zo veel, maar ik vraag me af waar het nodig voor is. Het gaat toch broeien? Het moet tenslotte wel gezond blijven. Je hebt het dan toch niet koud?
Dat is nu juist het mooie van goed thermo materiaal, dat zorgt ervoor dat het het vocht goed afvoert waardoor je dus, zelfs als het wat warmer wordt, niet nat wordt van je eigen zweet maar een koel gevoel krijgt. Dus lange mouwen zijn dan niet eens zo gek vind ik.
Zelf heb ik een enorme hekel aan kou, en ben ik een koukleum. Dus gaat er meestal wel een windstoppertje aan, net als armstukken en been danwel kniestukken. Krijg ik het alsnog te warm, dan past alles in m'n shirt. Bij 25 graden durf ik het wel aan om kort-kort te fietsen trouwens
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Bedankt mensen!
Fijn om te lezen dat het ook wel goed is om wat warmer gekleed te zijn.
Amclassic-fan schreef:Andere mensen denken wel aan hun gewrichten en pezen. Je knieën worden ijskoud als je bij 14 graden zonder iets eroverheen gaat rijden of je moet vollebak naar je werk toe rijden, dan is 't een ander verhaal.
Fijn om te lezen dat het ook wel goed is om wat warmer gekleed te zijn.
Met die temperatuur kan het ook bijna niet anders he53x11 schreef: Bij 25 graden durf ik het wel aan om kort-kort te fietsen trouwens
- robbebopper
- Forum-lid HC
Amclassic-fan schreef:Andere mensen denken wel aan hun gewrichten en pezen. Je knieën worden ijskoud als je bij 14 graden zonder iets eroverheen gaat rijden of je moet vollebak naar je werk toe rijden, dan is 't een ander verhaal. Tot een graad of 20 met beenstukken of kniestukken aanrijden is niet idioot maar gewoon verstandig.
Natuurlijke kan je 't ook overdrijven zoals Olivier, want als het 25 graden is dan heb je 't al warm zat in een broek en een shirt. Beenstukken en een jack zijn dan echt voor de zotten.
Bij 14 graden (boven nul) wordt niets ijskoud. En je doet het nu net voorkomen of het onverstandig is om bij een temperatuur van 14 graden in een korte broek rond te rijden. Ik doe dat inmiddels al een kwart eeuw, en ik heb nog nooit last gehad van welk gewricht dan ook.
Het is echt persoonlijk. Jij bent (afgaande op eerdere posts van jou over dit onderwerp) gevoeliger voor koude omstandigheden.
Wat helemaal raar is, is dat bij jouw de grenzen tussen verstandig en zot maar vijf graden celcius uit elkaar liggen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Voel je knieën (vooraan onder je knieschijf) maar na een uurtje fietsen bij 14 graden. Als je rustig aan 't fietsen bent geweest dan is dat echt koud. Ik vind 5 graden verschil juist veel, natuurlijk spelen zaken als zon en wind ook nog een grote rol. Maar ik heb lekker de hele week met beenstukken aangefietst.
Dat is dan ook het voordeel van arm en beenstukken. Als ik met de club mee ga trainen is het 's ochtends om half 8 vaak nog wat fris, dan gaan de arm en beenstukken aan en eind van de ochtend als het warm genoeg is gaan ze uit. In mijn omgeving zie ik bijna iedereen al met korte broek rijden vanaf een graad of 15.
Als je ze dan vraagt of het niet te koud is dan zeggen ze van niet. Een paar jaar geleden reed ik ook nog zo rond (totdat ik me serieuzer ben gaan bezighouden met training en verzorging) en ik had nergens last van. Maar voel inderdaad maar eens aan je benen na een uur of anderhalf uur rijden, die zijn dan echt wel koud.
Afgelopen woensdag avond heb ik ook nog een rustige training afgewerkt met beenstukken. Dat was nog net te doen, al voelde het wel erg warm op de zonnigere stukken.
Daarbij is er ook nog verschil tussen beenstukken. Je hebt beenstukken van super roubaix materiaal, dat opgeruwde lycra aan de binnenkant en een dikkere stof, die zijn best warm. Maar je hebt ook de hele dunne lycra varianten met ene gewone gladde binnenkant, die zijn ook een stuk dunner. Dus het maakt ook nog een flink verschil wat voor soort je aantrekt, niet alle been/armstukken zijn gelijk.
Als je ze dan vraagt of het niet te koud is dan zeggen ze van niet. Een paar jaar geleden reed ik ook nog zo rond (totdat ik me serieuzer ben gaan bezighouden met training en verzorging) en ik had nergens last van. Maar voel inderdaad maar eens aan je benen na een uur of anderhalf uur rijden, die zijn dan echt wel koud.
Afgelopen woensdag avond heb ik ook nog een rustige training afgewerkt met beenstukken. Dat was nog net te doen, al voelde het wel erg warm op de zonnigere stukken.
Daarbij is er ook nog verschil tussen beenstukken. Je hebt beenstukken van super roubaix materiaal, dat opgeruwde lycra aan de binnenkant en een dikkere stof, die zijn best warm. Maar je hebt ook de hele dunne lycra varianten met ene gewone gladde binnenkant, die zijn ook een stuk dunner. Dus het maakt ook nog een flink verschil wat voor soort je aantrekt, niet alle been/armstukken zijn gelijk.