Geplaatst: 14 jun 2009 14:36
Volgens mij vroeg de poster alleen hoe hij een tijdritstur moets monteren op zn wegfiets en ging het niet om alle voor en nadelen van een TT ten opzichte van een wegfiets. Maargoed... ik ga maar ff mee in de discussie.
Natuurlijk: een volledige tijdritfiets is sneller op een vlak en niet al te bochtig parcours. Maar met veel draaien en keren en wat klimmetjes is een wegfiets met opzetstuur en aero wielen minstens zo snel. Bovendien benut je een tijdritfiets met specifieke houding alleen volledig als je regelmatig traint op deze fiets.
Verder zitten junioren over het algemeen in de groei en heeft een oude fiets een kortere bovenbuis en meer "drop" dan hun wegfiets.
Bovendien kun je een -35 graden verstelbare stuurpen van ritchey monteren of nog beter: een Look ergostem. Op deze manier zit je nog dieper, korter en wordt je houding veel beter geschikt voor een TT. Daarna monteer je je stuurtje, schuif je je zadel verder naar voren en je fiets is al veel beter geschikt voor tijdritten. Als je zou willen kun je zelfs je oude shifters op de base bar monteren, maar TT shifters zijn wel idd wat fijner.
Natuurlijk: een volledige tijdritfiets is sneller op een vlak en niet al te bochtig parcours. Maar met veel draaien en keren en wat klimmetjes is een wegfiets met opzetstuur en aero wielen minstens zo snel. Bovendien benut je een tijdritfiets met specifieke houding alleen volledig als je regelmatig traint op deze fiets.
Verder zitten junioren over het algemeen in de groei en heeft een oude fiets een kortere bovenbuis en meer "drop" dan hun wegfiets.
Bovendien kun je een -35 graden verstelbare stuurpen van ritchey monteren of nog beter: een Look ergostem. Op deze manier zit je nog dieper, korter en wordt je houding veel beter geschikt voor een TT. Daarna monteer je je stuurtje, schuif je je zadel verder naar voren en je fiets is al veel beter geschikt voor tijdritten. Als je zou willen kun je zelfs je oude shifters op de base bar monteren, maar TT shifters zijn wel idd wat fijner.