Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

di2 getest via shimano

zweef
Forum-lid
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 jul 2009 14:05
Locatie: Swoll

zweef 23 sep 2009 01:16

devoorzitter schreef:
Niet dat ik ook maar overweeg het aan te schaffen, het is naar mijn mening leuk spul voor de pro's, al kan ik me voorstellen dat die nachtmerries krijgen van een kapotte servomotor op het verkeerde moment.
zou de kans niet net zo groot zijn dat een kabeltje breekt?
Bedoel een elektriciteitskabeltje van het systeem of een stalen kabel van een gewone derailleur? Een samengestelde stalen kabel zal namelijk vrijwel nooit zomaar breken.
You should see me go downhill...

devoorzitter
Forum-lid
Berichten: 231
Lid geworden op: 19 nov 2008 14:24

devoorzitter 23 sep 2009 02:12

Ik bedoel de stalen kabel. Ik moet zeggen dat ik het van anderen inderdaad nooit heb gehoord, maar bij mij is die een keer geknapt.
Pinarello FP5: Record, Zonda. Pinarello Treviso: Veloce, Easton Vista SL

zweef
Forum-lid
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 jul 2009 14:05
Locatie: Swoll

zweef 23 sep 2009 11:06

Aan een complex elektromechanisch schakelsysteem kan veel meer stuk dan aan een relatief eenvoudig mechanisch systeem, zoveel meer componenten, elektronica die defect of ontregeld kan raken, problemen met de voeding, defecte sensors etc. Waar bij een gewone derailleur ook het een en ander stuk kan gaan komen er nog meer mogelijke problemen bij. Dat is natuurlijk voor een groot deel te ondervangen door het allemaal goed (door) te ontwikkelen, maar feit blijft dat er meer stuk kan gaan, en dus stuk zal gaan.

Grote vraag is dan ook, wegen de voordelen (voorzover ik nu kan bekijken is het vooral het schakelen van de voorderailleur een echte plus) op tegen de nadelen (hoge kosten, storingsgevoeliger). Ik denk uiteindelijk niet. Het is naar mijn mening namelijk een oplossing voor een niet bestaand probleem.
You should see me go downhill...

aristos
Forum-lid
Berichten: 576
Lid geworden op: 13 apr 2009 12:09

aristos 23 sep 2009 11:10

Naar mijn mening is dit de toekomst. Mijn vader bezit een Volvo Amazon uit 69 waarin ook alles mechanisch is. Een topauto, maar toch rijden we tegenwoordig auto in halve computers. Dit zal ook gaan gebeuren met het fietsen. Iedereen moet alleen er even aan wennen.

De prijs van dit systeem moet alleen flink naar beneden, maar dat is alleen een kwestie van tijd.
Canyon Aeroad 9.0 | Canyon Grand Canyon AL 29'er 7.9 | Principia 700 Limited Edition Number 05

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5911
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 23 sep 2009 13:21

Aristos schreef:Naar mijn mening is dit de toekomst. Mijn vader bezit een Volvo Amazon uit 69 waarin ook alles mechanisch is. Een topauto, maar toch rijden we tegenwoordig auto in halve computers. Dit zal ook gaan gebeuren met het fietsen. Iedereen moet alleen er even aan wennen.

De prijs van dit systeem moet alleen flink naar beneden, maar dat is alleen een kwestie van tijd.


Vergelijk de prijs van die oude amazone eens met de high-tech auto's van tegenwoordig.:D;)

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1779
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 23 sep 2009 13:34

Vergelijk je salaris eens met dat van 1969......:p

bmiller
Forum-lid
Berichten: 752
Lid geworden op: 25 mar 2008 11:47

bmiller 23 sep 2009 13:44

Ik denk dat dI2 niet zo snel in prijs zal zakken als gedacht. Aangezien Shimano bij alle andere groepen vanaf 01-01-10 de prijzen van alle groepen met 20% zal verhogen.

Bij de JJC heb ik ook mensen zien rijden met de dI2 en gevraagd naar hun bevindingen. Zij zeiden dat het super reed. Hoop dat je volgend jaar je ook weer kan inschrijven. Dan ga ik dat toch maar eens doen.
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.

zweef
Forum-lid
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 jul 2009 14:05
Locatie: Swoll

zweef 23 sep 2009 15:49

Aristos schreef:Naar mijn mening is dit de toekomst. Mijn vader bezit een Volvo Amazon uit 69 waarin ook alles mechanisch is. Een topauto, maar toch rijden we tegenwoordig auto in halve computers. Dit zal ook gaan gebeuren met het fietsen. Iedereen moet alleen er even aan wennen.


Dat zou zo zijn als je die vergelijking 1 op 1 zou kunnen maken, maar dat is niet zo.

De toegenomen elektronica in auto's heeft ook veel te maken met emissie eisen, bekrachtiging van stuur en remmen etc. Komt bij dat een auto door al die toestanden als elektrische ramen ook erg veel zwaarder is geworden, en een dodelijke val wanneer je het water in rijdt.

Niet elke verandering is een verbetering, al denk dat er wel een relatief kleine markt is voor deze systemen.
You should see me go downhill...

joppnl
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 mei 2009 19:45

joppnl 23 sep 2009 16:43

wacht maar af......zo meteen komen er ook nog emissie-eisen aan de berijders van de 'stalen rossen' en voor je het weet valt zo'n di2 systeem in t niet :-)
Het gaat er niet om hoe groot je tandwielen zijn.
Het gaat er om wat je er mee doet!

japeape
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 okt 2007 00:04

japeape 05 okt 2009 18:52

Hopelijk komt deze week mijn Cannondale Supersix met DI2 binnen. Zodra ik hem heb post ik mijn ervaringen.
Mvgr, Japeape

oldboy
Forum-lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 11 apr 2008 09:46

oldboy 08 okt 2009 16:37

Ik ga a.s. zaterdag een cannondale met DI2 testen bij VanHerwerden. Gewoon om te kijken of het me dusdanig overtuigt om mijn portomennee zo ver open te trekken. Indien niet dan zal de SuperRecord gemonteerd worden op mijn Litespeed Archon.

Vind de SuperRecord mooier maar, wie weet ben ik om als ik eenmaal de DI2 getest heb.

Wordt vervolgd....

zweef
Forum-lid
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 jul 2009 14:05
Locatie: Swoll

zweef 08 okt 2009 22:22

Ik zie de verslagen wel komen heren ;)
You should see me go downhill...

Plaats reactie