Pagina 2 van 9

Geplaatst: 27 mei 2009 00:18
door scepticus
Niklas2 schreef: Is al deze discriminatie van lichte renners tov zwaardere niet veel simpeler op te lossen door het wielrennen voortaan a la judo en boksen in gewichtsklassen in te delen?


Zullen we dan meteen ook categorieën maken voor mensen met veel en mensen met weinig talent? :D

Geplaatst: 27 mei 2009 00:21
door de zwarten
Niklas2 schreef: Is al deze discriminatie van lichte renners tov zwaardere niet veel simpeler op te lossen door het wielrennen voortaan a la judo en boksen in gewichtsklassen in te delen? Dus ipv de fietsen aanpassen aan het gewicht, passen we de wedstrijden aan aan het gewicht. Krijgen we bijv een bantam WK wielrennen en het WK voor zwaargewichten -waarin Hushovd in zijn eentje uitkomt waarschijnlijk.

Bergetappes worden echter doorgaans door lichtgewichten gewonnen.....


Wielrennen is geen contactsport, dus geen gewichtsklassen. Het is een atletische discipline. Je rijdt tegen een berg, de wind, de afstand, het weer. Als jij toevallig niet op de voorste rij stond toen onze lieve heer de talenten uitdeelde, PECH! Ga dan iets anders doen dan koersen. Iedereen krijgt een dranghek met 2 wielen, en de beste (dus meest getalenteerde) wint. Dat kan een grote of een kleine zijn, een dikke of een dunne.

En bergetappes worden door lichtgewichten gewonnen omdat zij het grootste vermogen/kg lichaamsgewicht hebben.

Geplaatst: 27 mei 2009 00:21
door daftreks
Amclassic-fan schreef:Ik denk ook niet dat de grote mannen graag met een fiets van 8,5 of zelfs 9 kg gaan rijden, dat is toch compleet van de zotte? Het is voor de rest ook niet erg praktisch, als je op de grens tussen 2 categoriën zit moet je steeds van fiets wisselen...

Het probleem met die dames snap ik niet echt, die vrouwen worden helemaal niet benadeeld. Ze hebben namelijk allemaal hetzelfde probleem en van de mannen hebben ze echt geen last.

Ik schiet er zelf ook niet veel mee op, want ik weeg 67 kg, dus laat maar zitten ;)


Tuurlijk schiet je er wel wat mee op. Jij mag dan misschien geen lichtere fiets gebruiken, een deel van je concurrenten moet dan nog steeds op een zwaardere fiets gaan rijden, waardoor jij niet langer méér W/kg dan hen moet leveren om ze bij te houden...

Geplaatst: 27 mei 2009 00:24
door niklas2
Oef, ik zal mijn post nog een keer doen. Maar nu met aanwijzingen

IRONIE AAN:
Is al deze discriminatie van lichte renners tov zwaardere niet veel simpeler op te lossen door het wielrennen voortaan a la judo en boksen in gewichtsklassen in te delen?

IRONIE UIT

Geplaatst: 27 mei 2009 00:24
door daftreks
de zwarten schreef:
En bergetappes worden door lichtgewichten gewonnen omdat zij het grootste vermogen/kg lichaamsgewicht hebben.


Met de huidige regelgeving dus niet..

Geplaatst: 27 mei 2009 00:32
door scepticus
Daf treks schreef:
de zwarten schreef:
En bergetappes worden door lichtgewichten gewonnen omdat zij het grootste vermogen/kg lichaamsgewicht hebben.


Met de huidige regelgeving dus niet..


Zelfs met de huidige regelgeving kennelijk al, anders wonnen ze niet :D

Geplaatst: 27 mei 2009 00:32
door de zwarten
Niklas2 schreef:Oef, ik zal mijn post nog een keer doen. Maar nu met aanwijzingen

IRONIE AAN:
Is al deze discriminatie van lichte renners tov zwaardere niet veel simpeler op te lossen door het wielrennen voortaan a la judo en boksen in gewichtsklassen in te delen?

IRONIE UIT


:) Ik had er even over gelezen! Maar het is vooral een non-issue.
Pantani heeft niet 10 jaar geleden de recordtijd op Alpe d'Huez gevestigd omdat hij een 6.8 fiets had (die had hij dus niet). En een halve bidon weegt al meer dan de meeste fietsen in gewicht zouden toe- of afnemen. De filosofie achter de 6.8 regel is niet alleen dat fietsen onbetrouwbaar zouden worden, maar ook dat iedereen met gelijke wapens strijdt (van bij de jeugd!), zodat de sport vooral toegankelijk moet blijven voor zij die geen topmateriaal kunnen permitteren.

Bovenal mag in het wielrennen de techniek niet centraal staan. Het is voor mij de atleet die op de machine zit, die moet het doen!

Geplaatst: 27 mei 2009 00:33
door amclassic-fan
Daf treks schreef: Tuurlijk schiet je er wel wat mee op. Jij mag dan misschien geen lichtere fiets gebruiken, een deel van je concurrenten moet dan nog steeds op een zwaardere fiets gaan rijden, waardoor jij niet langer méér W/kg dan hen moet leveren om ze bij te houden...


Tja maar die kleine kabouters mogen juist met een veel te lichte fiets rijden...

Geplaatst: 27 mei 2009 00:45
door daftreks
Deze regel zegt juist dat zwaardere renners op een zwaardere fiets zouden moeten rijden, waar haal je dan vandaan dat lichte renners op een veel te lichte fiets mogen rijden? De grens staat toch echt voor iedereen op 6.8kg..
Het idee erachter is dat bij het klimmen het vermogen/kg (totale massa, dus fiets+renner) het belangrijkste criterium moet zijn. En daar zit m.i. wel wat in..

@Scepticus: dat valt dus tegen, tenzij je renners als Armstrong en Indurain echte klimmers vind..

Ben het wel met jullie eens dat het artikel wat overdreven aangezet is.. maar toch is het geen toeval dat er op Pantani in de afgelopen 10 jaar weinig pure klimmers excelleren in de grote rondes.. Huidig roze truidrager Menchov is een goed voorbeeld, maar dat doet niets af aan het feit dat hij gewoon een heel compleet atleet is..

Geplaatst: 27 mei 2009 12:16
door edwin01
Uhmmm.... wat is er niet echt aan Armstrong en Indurain als klimmers? Deze heren reden de zogenaamde "echte klimmers" regelmatig aan flarden bergop....
Maar omdat ze meer dan 65 kg wegen zijn het opeens geen echte klimmers? Da's pas discriminatie... ;-)

Geplaatst: 27 mei 2009 13:49
door daftreks
Ze kunnen uiteraard goed klimmen, anders zouden ze nooit al die GT's gewonnen hebben, maar ik zou ze niet onder de pure klimmers scharen; de lichte mannetjes met de versnelling bergop in huis, die het bergop moeten doen omdat ze in de tijdritten weggeblazen worden. Een klimmer kan het namelijk in een tijdrit niet bijbenen omdat ie simpelweg in verhouding te weinig spiermassa heeft...

Het is natuurlijk ijdele hoop om te denken dat deze regel ervoor zou kunnen zorgen dat een Rujano-achtige renner de tour kan winnen, daarvoor zijn de tijdritten gewoon te doorslaggevend. Maar ik denk wel dat de bergetappes spannender zouden kunnen worden deze regel. 2% verschil in vermogen is op dat niveau wel degelijk het verschil tussen winst en verlies..