Pagina 2 van 3

Geplaatst: 11 mei 2009 02:35
door ericpeters
IK heb op mijn Chorus groepen altijd met Veloce cassettes gereden (wat nu Centaur is), dit jaar heb ik een Chorus cassette aangeschaft. Heb ik eigenlijk alweer spijt van, gewoon 50 euro weggegooid want het grootste verschil is de prijs. Functioneel is er zeker geen verschil, zoals Amclassic-fan schrijft: alleen het gewicht en dat is ook nog eens alleen maar op de weegschaal te zien.

Geplaatst: 11 mei 2009 09:29
door amclassic-fan
Hoe kan dat dan? De kranzen zijn van hetzelfde staal gemaakt en hebben dezelfde coating.

Geplaatst: 11 mei 2009 16:29
door steven880
Heeft een record 10sp cassette blauwe spacers?

Geplaatst: 12 mei 2009 18:32
door amclassic-fan
Nee, volgens mij zitten die alleen in Centaur cassettes. In Veloce cassettes zit een gele ring.

Ik heb nog even een foto gemaakt van 2 centaur cassettes (11-25 en 12-23), 1 cassette is van 2008, de andere is van 2009:
Afbeelding

Geplaatst: 12 mei 2009 22:37
door fdegrove
Hoi,

En de rechtse is van 2009, nee?

Enkel de Veloce kransjes hadden/hebben geen Nickel/Chroom behandeling (en dat zie je met het blote oog).
Alle hogere zijn allemaal krek hetzelfde.

Ciao, ;)

Geplaatst: 13 mei 2009 17:23
door amclassic-fan
Helemaal goed Frank, heb je bij de linker cassette een stukje van de spider gezien tussen de tandjes ofzo?

Geplaatst: 13 mei 2009 20:57
door ultimatecf
In 2008 was er van centaur geen 12-23. En er zit verschil in de sluitring.

Geplaatst: 13 mei 2009 22:16
door amclassic-fan
Daar had ik niet aangedacht. Bij de laatste 3 12-23 cassettes die ik gekocht heb kreeg ik steeds een sluitring bij vreemd genoeg. Maar wel makkelijk, kan ik er weer eens eentje kwijt raken. Bike-components levert tegenwoordig oem cassettes in mooie Duitse kranten verpakt, maar dus wel met sluitring ;)

Geplaatst: 13 mei 2009 23:42
door ld001
Met een chorus cassette kun je 20.000 km rijden lees ik. Weet iemand hoe lang je met een Record 10 speed full titanium kunt fietsen. Die van mij zit er nu 5000 km op (alleen in droog weer) en ik heb het idee dat hij wel eens versleten kan zijn, want de nieuwe ketting slaat nu en dan over. Hoe kun je trouwens zien of een cassette versleten is?

Geplaatst: 14 mei 2009 02:18
door be.rt
Even de ketting inrijden en dat overspringen zou moeten stoppen. 20000 km lijkt mij toch wat optimistisch. Mss bij exclusief gebruik in goede weersomstandigheden, door een niet te explosieve fietser.

Geplaatst: 14 mei 2009 03:29
door fdegrove
LD001 schreef:Met een chorus cassette kun je 20.000 km rijden lees ik. Weet iemand hoe lang je met een Record 10 speed full titanium kunt fietsen. Die van mij zit er nu 5000 km op (alleen in droog weer) en ik heb het idee dat hij wel eens versleten kan zijn, want de nieuwe ketting slaat nu en dan over. Hoe kun je trouwens zien of een cassette versleten is?


Hoi,

Dat is iets wat ik dus nooit meer koop.

Let wel, mits normaal (in mijn leefwereld is dat dagelijks minutieus onderhoud maar ik ben dan ook een beetje freaky) onderhoud loopt die cassette wel een 5.000 km voor de meest gebruikte kransjes.

En dan begint de ellende.

Wat ik opmerk bij die titanium kransjes is dat ze makkelijk vervormen.
Niet zozeer door slijtage maar eerder door het aanslaan van de ketting bij op of afschakelen.
Je hebt dan niet de klassieke haaientanden maar eerder een krans waarbij vervormde materie aan de zijkant uitsteekt waardoor de kettig skipt.
Ik zou/zal daar eens wat fotos van maken.

Hoe zie je dat een kransje versleten is?

Afgebogen tanden die op haaientanden lijken en, zoals je zelf al aangeeft, een skippende ketting.

Wat mij betreft is een Record cassette een mooi compromis als je je het kan veroorloven.
Beter lijkt me nog om die minimale grammenwinst elders te gaan zoeken en (gewicht besparen op slijtage onderdelen is zowiezo niet erg clever) gewoon voor een Chorus of 2008 Centaur te gaan.

Maar goed, da's enkel mijn mening, ;)

Geplaatst: 15 mei 2009 11:39
door ld001
Dank je fdegrove,

Ik ga een Chorus cassette monteren.

LD001