Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Comfort gezocht

abacus
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 08 jun 2007 00:38

abacus 02 mei 2009 16:45

body schreef:

Zo goed is die Cannondale maar
;)



Ik geloof je meteen, maar ik betwijfel of de TS na drie maanden zijn fiets al weer wil inruilen.

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 02 mei 2009 17:01

Iemand die claimt dat druk in banden niets met comfort van doen heeft zou ik sowieso niet serieus nemen.

Hoe hoger de druk in banden hoe meer de fiets springt op oneffenheden.
Te hoge druk kan leiden tot een bijna continue springerig gedrag.
Het één en ander is afhankelijk van de fiets en de gebruikte banden als ook het wegdek en het gewicht van de fietser.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4389
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 02 mei 2009 17:05

-Divo- schreef:Iemand die claimt dat druk in banden niets met comfort van doen heeft zou ik sowieso niet serieus nemen.

Bedankt voor het geven van de serieuze stempel.

Toch mag ik uit eigen ervaring spreken. Jammer dat je gelijk zo moet reageren maar goed dat zegt al weer iets over de persoon zelf


;)
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 02 mei 2009 17:40

Mijn beste probeer je mij nu een stempel te geven?

Ten tweede:
Enige zorgvuldigheid bij quoten is wel gewenst. Wat er in de quote hierboven staat is voor de helft echt niet mijn tekst.

Verder:
Je schrijft dat bandenspanning weinig van doen heeft met comfort. Je schrijft niet dat dat je individuele persoonlijke ervaring is maar je uit het als een explicite stelling.

Sorry, maar je bent toch echt geheel zelf verantwoordelijk voor deze uitspraak.
Temeer omdat bandenspanning in de praktijk wel degelijk een rol speelt in het comfort verhaal.

misternochain
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 08 dec 2008 16:33

misternochain 02 mei 2009 20:42

Scepticus schreef:Andere wielen zou ik niet doen, aero wielen met weinig spaken zijn vertically juist more compliant dan wielen met platte velgen en veel spaken.
Ja echt. Leesvoeder.

Hmm interessante link. Er moeten zowieso andere wielen in, deze zijn namelijk maar in bruikleen, dus daarom ook dat ik wat aan het uitkijken ben naar wat of hoe.

Mij eens laten opmeten moet ik zowieso ook nog eens doen, ik zit er niet 100% op heb al zowat alles geprobeerd qua hoogte, lengte stuurpennen, zadel tov braquet, ...
Stevens SLC Team Ultegra SL

ikweetutnietmeer
Forum-lid
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 sep 2007 00:33

ikweetutnietmeer 02 mei 2009 23:21

Stillekracht schreef:Stalen frame :-)


+1
ik weeg zelf 63 kg en rijd een stalen pinarello en een carbon scott cr1.
de stalen is veel comfortabeler, wellicht niet zo stijf maar dat compenseert het kleinere frame weer. na met de scott gereden te hebben ben ik veel vermoeider door het gestuiter.
de maatvoering op beide fietsen is exact gelijk dus is er geen sprake van een verkeerde zit op de ene of de ander.
staal, gewoon es proberen....

eric69
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 21 aug 2008 19:45

eric69 02 mei 2009 23:37

Wil je echt een stuk comfort erbij hebben, dan kan ik je uit eigen ervaring vertellen, stap over op tubes (veloflex criterium of carbon). Voor mij ging er toen een wereld open.
Ik reed op dat moment een principia ellipse sx in maatje 53, en dit frame staat toch wel bekend als het niet meest comfortabele....
Tubes (van de goede soort) zijn gewoon een genot, maar goed iedereen heeft zo zijn voorkeur.
In ieder geval misschien het overwegen waard....
Succes ermee!

misternochain
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 08 dec 2008 16:33

misternochain 02 mei 2009 23:47

eric69 schreef:Wil je echt een stuk comfort erbij hebben, dan kan ik je uit eigen ervaring vertellen, stap over op tubes (veloflex criterium of carbon). Voor mij ging er toen een wereld open.
Ik reed op dat moment een principia ellipse sx in maatje 53, en dit frame staat toch wel bekend als het niet meest comfortabele....
Tubes (van de goede soort) zijn gewoon een genot, maar goed iedereen heeft zo zijn voorkeur.
In ieder geval misschien het overwegen waard....
Succes ermee!


Nog nooit met tubes gereden maar ik heb er al aan gedacht, maar wat als je lek rijd ...
Stevens SLC Team Ultegra SL

erikvdn
Forum-lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 15 aug 2008 21:45

erikvdn 03 mei 2009 11:01

Ik ben zelf ook lang op zoek geweest naar enig comfort. Dit was nodig omdat m`n soloist team me nogal wat oneffenheden van het wegdek doorgaf, zeg maar.

Met name m`n onderrug had het zwaar te verduren. Ik heb toen o.a. mijn oversized stuur vervangen door een standaard 25.8 mm. Ik heb hier geen enkel
verschil door ervaren.

Bandenspanning scheelde in mijn geval weldegelijk. Alleen moest ik de spanning
terugbrengen tot 5.5 - 6 bar om comfort te ervaren. Dit had dan wel weer nadelige gevolgen op de beleving van snelheid. Het kwam over alsof ik achter met een afloper fietste.

Ook met wielen geexperimenteerd. Easton ea50 hoge velgen tegenover mavic open pro. Wederom geen merkbaar verschil.

Mijn conclusie was uiteindelijk dat het mij niet gelukt is om aan een zeer stijve
wedstrijdgericht frame enig comfort toe te voegen.

Is een nogal duur lesje geworden! Maar goed.

wivo_6
Forum-lid
Berichten: 355
Lid geworden op: 11 mei 2007 22:39

wivo_6 03 mei 2009 13:04

Comfort moet je niet op je fiets zoeken maar in je sofa. Om het geheel toch nog iet of wat aangenaam te maken neem je 25'ers en kan je een beetje spelen met de bandenspanning (ik weeg 93kg en heb 7 bar achteraan en 6,5 bar vooraan).

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 03 mei 2009 15:54

Ik lees de reacties toch met verbazing. Mijn opmerking voor een stalen frame was niet voor niets geplaatst. Dan hoef je niet allerlei onderdelen te vervangen en te experimenteren om lekker te kunnen fietsen.

Ik heb 2 x Alu frame + 1 x full Carbon + 1 x Staal. Ik ken de verschillen dus goed. Wissel ook regelmatig van fiets. Maar......de meeste kilometers rij ik op staal. 1 x Alu staat inmiddels standaard gemonteerd op mijn Computrainer. Dan hoef ik er buiten niet meer op te stuiteren. De andere Alu is een Cyclocross waar ik brede banden en spatborden op heb zitten. Die stuitert dus ook niet meer en wordt alleen van stal gehaald als ik echt in de regen moet fietsen. Een nieuwe fiets is in bestelling: staal. Alu en Carbon heb ik niet meer in overweging genomen.

En een goed stalen frame is ook strak!

Het is hetzelfde als met zadels. Ik had op mijn Carbon fiets een SLR-XC. Wat een ellende. Ik kocht uiteindelijk broeken van ruim 200 Euro per stuk om er een beetje op te kunnen zitten. Er zit nu weer een Rolls :-) op. Net een fietsbroek erbij gekocht van Campagnolo: 40Euro! Zit weer prima.

Vernieuwing is niet altijd beter. Vaak pure marketing en de klanten lopen mee.

Dan is er een hoop commentaar op het gewicht. Velen onder ons zullen zelf een paar gram gewicht te veel hebben. Een fiets van een kilootje meer maakt dan ook niet meer uit. Trouwens......... we houden van fietsen, waarom dan minder gewicht om 30 sec eerder boven te komen in een beklimming? Van mij kan het nooit lang genoeg duren :-)

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 03 mei 2009 16:24

Kijk bij het zoeken naar andere banden naar de TPI waarde. T.o.v. de vrij stugge Conti GP's ga je met een 25mm breed setje Veloflex of Vittoria Evo CX (290-320 TPI) een behoorlijk verschil moeten ervaren.

Plaats reactie