Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Aangereden door dronken idioot - TIPS graag

foosho
Forum-lid

foosho 27 apr 2009 14:05

[quote="53x11"]Ik weet dat rancune niet de beste raadgever is. Momenteel ben ik gewoon nog steeds heel erg pissig.[/quote]
Kun je hem niet aanklagen? Zulke idioten horen gewoon niet op de weg, 't is dus van landsbelang dit dan niet te laten ;)

Succes ermee!

janvr
Forum-lid

janvr 27 apr 2009 14:24

Wat in ieder geval moet gebeuren, is dat je de automobilist aansprakelijk stelt voor alle gevolgen van de aanrijding. Het liefst schriftelijk (aangetekend) en via je (rechtsbijstand)verzekering. Of je W.A. verzekering iets voor je kan betekenen, is afhankelijk van hun bereidwilligheid. Zij dekken in principe alleen jouw aansprakelijkheid. Dus als je bv een voetganger ondersteboven rijdt. Het is daarom altijd aan te raden een goede rechtsbijstandverzekering te nemen. Succes.

roro27
Forum-lid

roro27 27 apr 2009 18:04

lekker verhaal zeg! Succes

In het PV dat in België is opgemaakt neem ik aan dat je met naam e.d. genoemd ben. Neem contact op met de lokale politie (welke het P-V heeft opgemaakt) en geef aan dat je je middels "burgerlijke partijstelling" (thanx Casran) wil laten voegen bij een eventuele strafzaak. Zorg dat ze je op de hoogte houden van het verloop van de (aanloop) strafzaak.

Ik neem aan dat je ook gegevens hebt van de verzekeringsmij van de veroorzaker. Stel de maatschappij aansprakelijk. (hoe zij het verder regelen met hun verzekerde is niet jou probleem). Brief sturen met alle relevante informatie.

Je kan ook via civielrechtelijke weg de veroorzaaker persoonlijk aansprakelijk stellen zoals in NL geldt o.g.v. onrechtmatige daad (volgens mij ongeveer dezelfde term in B). Nadeel indien hij geen aansprakelijkheid erkent zal je naar de rechter in B moeten stappen.

M.i. zal een verzoek aan je eigen aansprakelijkheidsverzekering niet veel uithalen, omdat jij de niet de veroorzaker bent.

Laat rancuneuse gevoelens achterwege. Hoe moeilijk het ook is. Probeer je verstand erbij te houden. Dit maakt de zakelijke afhandeling gemakkelijker.

Mocht je geen rechtsbijstand verzekeing heben/ vrijblijvend info willen hebben dan kan je je ook eens richten tot bv studentenrechtswinkel (ff googlen in A'dam). Zitten vast wel studenten tussen om dit uit te zoeken wat mogelijk is.

Succes iig.
Een dag niet gefietst is als een dag niet gelachen.
Maar ik kan het niet bij het juiste eind hebben.
Blog Cyclingro

waterman
Forum-lid

waterman 27 apr 2009 21:40

Trieste zaak zoiets. Je krijgt alleen je dagwaarde van de fiets, en eventuele andere materieele
schade die vergoed kan worden.

Ik ben frontaal van de fiets gereden vorig jaar, en het duurde 7 maanden eer ik de schade vergoed had.
De tegenpartij werkte niet graag mee kennelijk (Ik wilde ze al voor de rechtbank halen).

Een rechtsbijstand verzekering handelt de zaak verder af. Gegevens tegenpartij, kopie politie rapport, en eventueel
(zoals bij mij het geval was) van het ziekenhuis hebben ze nodig.

Er kan niets tegen "poging tot doodslag" gedaan worden, en dat is het ook niet. De automobilist die dronken was
krijgt buiten de schuld van aanrijding, een boete of rij ontzegging volgens de alcoholwet
los staande van jouw zaak.

Wat wel via rechtsbijstand verhaalt kan worden is de zogenoemde "emotionele schade" en verder de kosten
(bij letsel) beperktheid van levensgenot (laat ik het zo even formuleren) tijdens de duur van
herstel. Mantelzorg bijvoorbeeld, kan dan ook gedeclareerd worden.

Gelukkig dat er verder niemand ernstig gewond is geraakt, dus je zou met je verzekering het buiten de materieele schade
ook over de emotionele schade kunnen hebben, dat wel. Een goede rechtsbijstand kan veel voor je betekenen.

TIP! ga toch naar je huisarts ook al denk je er is niets aan de hand. Mochten zich namelijk na verloop van
tijd toch lichamelijke klachten voordoen, ben je te laat en kun je niets daarop claimen!

reason
Forum-lid

reason 27 apr 2009 22:45

[quote="Waterman"]
TIP! ga toch naar je huisarts ook al denk je er is niets aan de hand. Mochten zich namelijk na verloop van
tijd toch lichamelijke klachten voordoen, ben je te laat en kun je niets daarop claimen![/quote]

Wel eens nagedacht hoe het is als je als hulpverlener hiervoor "misbruikt" wordt? Zeker in dit geval, zonder lichamelijke klachten.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 28 apr 2009 00:51

[quote="reason"]
Wel eens nagedacht hoe het is als je als hulpverlener hiervoor "misbruikt" wordt? Zeker in dit geval, zonder lichamelijke klachten.[/quote]

Ik mag toch hopen dat jij geen arts bent. Zou toch wel heel triest zijn als je niet iemand preventief zou willen onderzoeken na een ongeval. Behalve financiele consequenties kan een te late diagnose ook behoorlijke lichamelijke gevolgen hebben...

@Waterman: hou ik in mijn achterhoofd. Heb sinds de crash hoofd- en nekpijn, maar maak me er vooralsnog geen zorgen over. Hopelijk binnen een paar dagen over
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

geertjan5
Forum-lid

Gebruikersavatar geertjan5 28 apr 2009 01:10

ik zou zowiezo even langs de dokter gaan. Al denk je naa misschien is het naar een paar dagen wel over.. het kan ook erger worden he. of er kan nog wat bij komen? wie weet?
Ik ben een keer flink mishandeld tijdens een avondje weg.. En ben toen na de fysio gegaan maar als ik het kon terug draaien dan was ik toch naar de dokter gegaan.

En als je die vent ziet zal ik hem tot de laatste de laatste cent die jij van hem krijgt van hem afnemen. (al zit er een krasje op je remhoef zal ik meteen een gelijkwaardige(als je nu bijv. ultegra hebt dan ook een ultegra halen) zowiezo geen DA want dan kan je de pizang worden om het zo maar te zeggen. Je uitganspunt: Ik ben vanochtend niet zo weggegaan als dat ik weer thuis ben gekomen.
Geloof me het word echt een lange weg. Vooral ook omdat jij in nederland woont en het ongeval in belgie heeft plaatsgevonden met een belgische verweerder.

Hou ons op de hoogte. En heel veel sterkte met je herstel en de procedure.
Ongelofelijk verhaal hij moet levens lang krijgen!

Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht heeft al verloren.

-divo-
Forum-lid

-divo- 28 apr 2009 01:20

Ik zou eerst maar eens informeren bij het Juridisch Loket welke wegen je het best kunt bewandelen hierin. Zo is de kans tot een succesvolle aanpak direct al een stuk groter.

http://www.hetjl.nl/hetjl/

erjeetje
Forum-lid

erjeetje 28 apr 2009 01:25

[quote="reason"][quote="Waterman"]
tijd toch lichamelijke klachten voordoen, ben je te laat en kun je niets daarop claimen![/quote]

Wel eens nagedacht hoe het is als je als hulpverlener hiervoor "misbruikt" wordt? Zeker in dit geval, zonder lichamelijke klachten.[/quote]

Nou ik ben in oktober omver gereden door een auto en kreeg nu via mijn rechtsbijstandsverzekering te horen dat ik klachtenvrij zou zijn omdat ik 3 maanden geen fysio/huisarts/ziekenhuis bezocht heb. Dit in verband met afwikkelen van eindbedrag dat ik van de WA verzekering van de tegenpartij zal krijgen. Nu heb ik dus met hun contact opgenomen: Ik ben niet klachtenvrij, maar dit is niet behandelbaar (schouder kan niet meer in alle richtingen 100% draaien/belasten door inwendig littekenweefsel), maar nu moet ik dus van de WA verzekering langs mijn fysio/huisarts om dit te bevestigen.

Ik wil dus helemaal niet langs een hulpverlener, maar ik moet. Het is het systeem die dit veroorzaakt, niet de persoon die bij een hulpverlener langs gaat.

Om nog ontopic te blijven: Hij is al eerder genoemd, de rechtsbijstandverzekering, als je hem hebt, schakel hem in, geef door wat er gebeurd is, wat je aan info hebt (politierapport, misschien al WA verzekering tegenpartij) en vanaf dat moment gaat het voor je geregeld worden, behalve dat je veel papieren thuisgestuurd zult krijgen en in moeten vullen.

jandoedel
Forum-lid

jandoedel 28 apr 2009 01:57

Een heel vervelend verhaal. Maar gelukkig zijn jullie er nog goed van afgekomen.

Je hebt alle reden om boos te zijn. Aangereden worden door een dronken bestuurder zonder rijbewijs. Misschien heeft hij dat rijbewijs al eens moeten inleveren omdat hij eerder dronken achter het stuur zat. Maar het gaat hier om een misdrijf en de rechter zal hiervoor een passende straf geven.

De reisverzekering vergoedt de schade op basis van de dagwaarde. Ze gaat de schade niet verhalen bij de tegenpartij, waarschijnlijk omdat het meer kost dan dat het opbrengt. En dat zegt al wat over de inspanning die je moet leveren wanneer je zelf de schade rechtstreeks bij de tegenpartij wil verhalen. En uiteindelijk zal die ook niet meer betalen dan de schade op basis van de dagwaarde aangezien een verzekeringsmaatschappij geen filantropische instelling is.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 apr 2009 10:25

Dat de schade op dagwaarde vergoedt wordt is meestal geen probleem. Als je de fiets bij een FM binnen brengt om de schade vast te laten stellen zijn die wel zo vriendelijk om adviesprijzen op te schrijven. Doordat nog al wat adviesprijzen zo absurd hoog zijn blijft er na de afschrijving nog genoeg geld over om alles te vernieuwen zonder dat het jezelf geld kost.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

casran
Forum-lid HC

casran 28 apr 2009 10:58

[quote="Amclassic-fan"]Dat de schade op dagwaarde vergoedt wordt is meestal geen probleem. Als je de fiets bij een FM binnen brengt om de schade vast te laten stellen zijn die wel zo vriendelijk om adviesprijzen op te schrijven. Doordat nog al wat adviesprijzen zo absurd hoog zijn blijft er na de afschrijving nog genoeg geld over om alles te vernieuwen zonder dat het jezelf geld kost.[/quote]

Juist, dit is vaak interessant aan dat soort zaken.

[quote="kappa-man"][quote="C a s r a n"]Boa... als je dan toch agressief wil doen, doe het dan meteen: een paar rake klappen direct na de aanrijding, en naderhand de schulduitsluitingsgrond "uitlokking" (die het wilselement van het misdrijf uitsluit) inroepen; kans bestaat dat je 'r mee wegkomt en geen "slagen en verwondingen" wordt aangewreven :D
[/quote]

Just for the records:

UItlokking is een strafverminderende verschoningsgrond en zeker geen schulduitsluitingsgrond (krankzinnigheid is dit wel, maar dat moet je niet van jezelf willen zeggen)[/quote]

Owla... juist. Strafrecht zit eigenlijk al ver weg hier :D
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Plaats reactie