Pagina 2 van 3

Geplaatst: 23 apr 2009 01:39
door cesar_
Ik mag je aanraden het dan wel iets duidelijker te schrijven dan dat je nu doet, want ik snap er geen hol van.

Geplaatst: 23 apr 2009 09:56
door gerwin1977
Ik ben best wel een leek op dit gebied dus misschien is dit een rare vraag maar wat wordt er bedoeld met "voeten vegen" ?

Geplaatst: 23 apr 2009 10:21
door rene1
[quote="Gerwin1977"]Ik ben best wel een leek op dit gebied dus misschien is dit een rare vraag maar wat wordt er bedoeld met "voeten vegen" ?[/quote]

Dat is de beweging die je onderin kunt maken met je pedaal. Dus trapper laag en naar achteren vegen zoals voeten vegen. De andere momenten zijn: omhoogtrekken van het pedaal en naar beneden duwen van het pedaal.
Ga maar eens op de mat staan om het vervolgens op de fiets toe te passen.

@Cesar; Flexen=buigen (Flexoren zijn buigspieren/pezen) tegenovergesteld zijn extensoren= strekkers.
Probeer eens een schematisch tekeningetje op papier te zetten van de botten en teken er de spieren, als soort elastiekjes tussen om te visualiseren hoe een gewricht gestrekt en gebogen wordt.
De gewrichten waar het om gaat: voet-Onderbeen, Onderbeen-bovenbeen, Bovenbeen-Bekken/romp

Geplaatst: 23 apr 2009 12:04
door 53x11
[quote="Cesar_"]Ik mag je aanraden het dan wel iets duidelijker te schrijven dan dat je nu doet, want ik snap er geen hol van. [/quote]

Dan mag ik jou ook wel aanraden je vragen iets specifieker te stellen (en op een iets contructievere manier wellicht?) ;-)

@Rezne: Anders dan je zou denken zijn je hamstrings niet heel erg goed in krachtig verkorten. (Op de sportschool heb je van die hamstrings apparaten. Als je daar wel eens op gelegen hebt, dan is het je vast opgevallen hoe lastig het is dat gewicht omhoog te krijgen.) Dit komt door de vezelrichting, die bij de hamstrings redelijk dwars op de spierrichting is. Hamstrings spelen vooral een rol bij heupstrekking, als gevolg van kniestrekking. Dat komt dan weer doordat de hamstrings zowel knie als heupgewricht overspannen. Als je nu je knie strekt, dan worden automatisch je hamstrings 'strak' getrokken, waardoor deze aan je bekken gaan trekken. (de reden dat het staand met gestrekte benen veel moeilijker is de grond te raken dan als je je knieen een klein beetje gebogen hebt.)

De kracht nodig om het pedaal omhoog te trekken zal voornamelijk komen uit je heup-buigers verwacht ik.
Tot zover de bewegingswetenschappen les. (Heb je je al aangemeld trouwens??)

@Litespeed: Er staat mij idd ook bij dat fietsen met slechts 1 been nadelig is voor de coordinatie.

Geplaatst: 23 apr 2009 12:13
door cesar_
Ik kom niet uit een ei, als je ziet dat ik het over een proximaal eerste teengewricht heb dan kan je wellicht bedenken dat ik ook wel het onderscheid kan maken tussen flexoren (die flecteren, en niet flexen) en extensoren. Ik bedoelde meer te zeggen dat het ook voor iemand die een beetje weet hoe het lichaam in elkaar steekt nog moeilijk te volgen is wat je hier neer zet. Wat onsamenhangend misschien zelfs.

Moeilijke met dit onderwerp is dat er veel verschillende theorieen zijn. De een heeft het over volledig ronde cirkels trappen, de ander gelooft weer meer in 3 fases (duwen, vegen, trekken) en er is ook een theorie van 50% spanning en 50% ontspanning. De ontspannen voeten klinkt leuk, maar Francesco Moser reed als eerste ooit 50 km binnen het uur met zijn voeten als een ballerina.

Waar ik zelf in geloof;
- een goeie uitgangshouding op de fiets rekening houdende met je anatomische beperkingen
- een goeie plaatsing van de schoenplaatjes onder de schoen
- een redelijk constante druk, immers; 1 minuut 20 km/u rennen en daarna 1 minuut stilstaan (dat maakt gemiddeld 10 km/u) is vermoeiender dan 2 minuten op 10 km/u joggen. Dat is even heel simpel gesteld, maar slaat denk ik wel de spijker op zijn kop.
- spelen met de cadans in training, zowel blokken supra- als submaximale trapfrequenties met verschillende hartslagen. Uit onderzoek is gebleken dat top MTB'ers gemiddeld over een zeer goeie traptechniek beschikken, ik denk dat dit mede voortkomt uit veel accelereren en verschillende frequenties rijden. Leuk spelletje is bijvoorbeeld om op 53-11 te beginnen met een constante hartslag, en elke minuut een tandje lichter te schakelen en proberen het gevoel van constante druk vast te houden.

Cesar

Geplaatst: 23 apr 2009 13:28
door rene1
[quote="Cesar_"]Ik kom niet uit een ei

Cesar[/quote]


Laat ik er deze keer verder niet op reageren.

Geplaatst: 23 apr 2009 14:25
door foosho
Dus, als ik het goed begrijp is de opwaartsebeweging vooral voor het ontlasten van de neergaande ('anti-gravity')?

"Voeten vegen" klinkt wel als een handig richtpunt voor de achterwaartse beweging. Ik ga es wat van die oefeningen proberen...

Weet iemand nog het antwoord op de vragen:
1. hiel naar beneden duwen bij neerwaarts?
2. voet rechthouden bij omhoog?
3. achterwaarts komt uit een kniebuiging of het hele been of alleen bovenbeen of.. ?

Geplaatst: 23 apr 2009 14:43
door rogi
1 & 2. voet recht houden, ontspannen zoals al eerder werd gezegd. Zeker niet de hak naar beneden duwen bij neerwaartse beweging, dan druk je namelijk ook naar voren i.p.v. naar beneden. Trouwens als je dat nog kunt, dan staat waarschijnlijk je zadel te laag. Met je tenen naar beneden, zoals Moser kan wel, maar is zeer belastend voor de kuiten.
3. Logischerwijs niet alleen uit je knie. Bij een rondgaande beweging werken ook je heup- en enkelgewricht mee.

Geplaatst: 23 apr 2009 14:59
door amclassic-fan
Als je met je tenen naar beneden aan het trappen bent staat je zadel veel te hoog. Je voet moet als de crank om 6 uur staat ongeveer horizontaal staan. Daarna gaat je hiel dan wat omhoog (naar verhouding).
Je zadel zo hoog zetten dat je je kuiten dus ook moet gebruiken is bepaald niet efficient, enige waar het goed voor is om een hoge maximale kracht te kunnen leveren. Let wel er staat kracht en geen vermogen, want met het zadel zo hoog is op een hoog beentempo rijden ondoenlijk (waardoor het vermogen dus niet zo hoog kan worden).

Geplaatst: 23 apr 2009 15:42
door foosho
[quote="Rogi"]1 & 2. voet recht houden, ontspannen zoals al eerder werd gezegd.[/quote]
Je voet rechthouden is toch niet helemaal ontspannend omdat dat tegen de krachtwerking in gaat (bijv. bij omhoog halen is het makkelijker je voet te laten buigen ipv stijf houden)?
[quote="Amclassic-fan"]Als je met je tenen naar beneden aan het trappen bent staat je zadel veel te hoog. Je voet moet als de crank om 6 uur staat ongeveer horizontaal staan. Daarna gaat je hiel dan wat omhoog (naar verhouding).[/quote]
all right, ik ga es kijken, ik denk dat hij dan wat te hoog staat.
Ik dacht altijd, zo hoog mogelijk (?), ik heb geen idee meer waar ik dat ooit gelezen heb though.

Geplaatst: 23 apr 2009 16:08
door rogi
Klopt, je moet natuurlijk niet je voet krampachtig horizontaal gaan houden, deze moet gewoon in de beweging meedoen en zoals Amclassic-fan schrijft gaat je hiel daarbij iets omhoog bij de opwaartse beweging. Volgens mij is het wel zo dat juist op het moment van de grootste kracht (rond 4 uur) je voet horizontaal moet zijn. Als dat pas bij 6 uur zo is dan zul je bij 4 uur nog met je hiel iets naar beneden trappen wat juist hier niet efficiƫnt is. Bij 6 uur staat je hiel dan een fractie omhoog.

Geplaatst: 23 apr 2009 16:18
door rogi
Trouwens, hoever dat je met je tenen naar beneden kunt fietsen heeft ook met je persoonlijke flexibiliteit te maken. Als je zadel slechts een paar mm te hoog staat kun je je gebruikelijke trapfrequentie al niet meer vasthouden. Dat kan ook een verklaring zijn voor jouw (gebrek aan) trapfrequentie Foosho. Door de plaatjes naar achteren te plaatsen verklein je de afstand tussen je heupgewricht en pedaal, waardoor nu je zadel misschien iets te hoog staat of te ver naar achteren.