Pagina 2 van 3

Geplaatst: 22 mar 2011 12:54
door fietspret
Ik neem alleen CO2 mee. Maar dan wel drie patronen. Eén patroon is net genoeg voor 8 bar. Kan ik dus drie keer pech hebben. Die handpompjes vind ik waardeloos. Je de pleuris pompen, en dan met veel inspanning 6 bar halen, ideale (lage) druk om weer lek mee te rijden.

Geplaatst: 22 mar 2011 13:33
door cliors
daPOKER schreef:Zorg in ieders geval ook voor iets (lapje oude biba) wat je in je buitenband kan stoppen als "thuiskomertje" voor het geval dat je een flinke jaap in je band rijdt door de vele losse stenen op de weg.


Een strak opgevouwen 10 euro biljet (of elk ander biljet natuurlijk) kan je daar ook voor misbruiken ;)
Vorig week dinsdag langs de amstel helaas zelf moeten toepassen, maar het werkte wel!

Geplaatst: 23 mar 2011 18:32
door gbjhillman
Apollo schreef:Als je dan 93 kg weegt moet je dus meer dan 8 bar pompen.


Eeuhhh ?

Geplaatst: 25 mar 2011 00:03
door willemg12
Een strak opgevouwen 10 euro biljet (of elk ander biljet natuurlijk) kan je daar ook voor misbruiken ;)
Vorig week dinsdag langs de amstel helaas zelf moeten toepassen, maar het werkte wel!
[/quote]

Een verpakking van een gelletje werkt ook prima als je het dopje er goed aftrekt...

Geplaatst: 25 mar 2011 02:30
door fdegrove
Hoi,
Apollo schreef:Dit hangt toch gewoon af welke buitenband je gebruikt. Sommige vragen max. 8 bar (meestal de goedkopere), maar er zijn er ook die min. 8 bar vereisen. Als je dan 93 kg weegt moet je dus meer dan 8 bar pompen.


En ik interpeleer dan eerder voor het eerste stuk tekst....

Welke band vraagt acht bar???

Ciao, ;)

Geplaatst: 25 mar 2011 10:45
door deijn
Op de vredestein Tri Comp staat vermeld min 8 bar, maar ik heb de band nog nooit horen vragen om lucht.

Geplaatst: 25 mar 2011 20:18
door fdegrove
Hoi,

Tja, daar vis er wel echt eentje uit.
Je kan je best voorstellen dat wanneer een band minimum 8 bar nodig heeft om een ietwat acceptabele rolweerstand te laten meten op een stalen drum dat die op de weg niet echt gaat uitblinken.
Noch qua pure prestatie en qua comfort boor een sub 80kg rijder ook al niet.

Naar wat ik her en der gelezen heb is het dan ook niet zo'n goed bandje...

Ciao, ;)

Geplaatst: 04 apr 2011 15:11
door beammeup,scotty
93 kg = minstens 9,3 bar achter en 8,8 voor (eigen stelregel, die zich in de praktijk heeft bewezen).

Geplaatst: 04 apr 2011 16:07
door lvgh
Beam me up, Scotty schreef:93 kg = minstens 9,3 bar achter en 8,8 voor (eigen stelregel, die zich in de praktijk heeft bewezen).

Jij liever dan ik op de Vlaamse wegen.. In welk opzicht heeft deze stelregel zich trouwens bewezen? Welke problemen ondervonden met minder bandenspanning?

Geplaatst: 04 apr 2011 21:23
door materialist
In alle opzichten natuurlijk. Rolweerstand gaat omlaag met de spanning en blijft dat doen, hoe hoger de spanning hoe lager de rolweerstand.

Zie ik je dit weekend bij PR?

Geplaatst: 05 apr 2011 10:44
door beammeup,scotty
LVGH schreef:
Beam me up, Scotty schreef:93 kg = minstens 9,3 bar achter en 8,8 voor (eigen stelregel, die zich in de praktijk heeft bewezen).

Jij liever dan ik op de Vlaamse wegen.. In welk opzicht heeft deze stelregel zich trouwens bewezen? Welke problemen ondervonden met minder bandenspanning?


Deze stelregel bevalt mij als het beste compromis tussen comfort, rolweerstand en veiligheid. Als je van die afdalingen hebt als in KBK, dan kom je af en toe met 60 km/u afgereden op een uitstekende putdeksel of een gat in de weg of absurd hoge verkeersdrempel. Daar kun je niet altijd omheen sturen, zeker niet als je in een groepje zit. Dat is een wat hogere bandenspanning aan te bevelen.

Ik pas de stelregel in ieder geval toe bij de fietsen van mijn vrouw en mij. Moet wel zeggen dat het dan om andere (lagere resp. veel lagere) getallen gaat.

Geplaatst: 05 apr 2011 11:03
door ferry1982
ach afgelopen jaar met 22mm gereden en 88kilo en toen was 7 bar meer dan zat.