Deze maand een groot artikel over cranklengte in TOUR.
Diogenes
bepalen lengte crank
Foosho schreef: Bij dezelfde rpm komt dat dus neer op een hogere snelheid van je voeten (en idd daardoor een lagere kracht). Dit kun je evt. weer opvangen door met een lagere rpm te gaan rijden (i.e. zwaarder verzet, maar dan is de lagere kracht'winst' weer weg).
Als ik het goed begrijp dan trek ik de volgende conclusies. Je kunt nu eenmaal met langere cranks niet continu dezelfde cadans rijden als je met een kortere gewend was. Als je dat wel doet (en die neiging heb je) dan ben je meer energie aan het verstoken (?). Anders gezegd, als je hetzelfde verzet wilt rijden als met de kortere cranks dan moet je veel sneller trappen dan je gewend was en dat lukt je niet c.q. dat is voor jou dan niet de ideale pedaaltred. Nog anders: het is misschien voor het type "stoempers" wel nuttig om een langere crank te nemen (met een relatief lage pedaaltred kunnen ze hogere verzetten draaien zonder veel extra kracht te verbruiken). Voor de kantoorjongens die het van souplesse moeten hebben is het beter een niet al te lange crank te nemen.
Aldus ga ik bij de volgende fiets weer terug naar 175 mm.
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"
Nee, wel - in 1e benadering - dezelfde energie (want zelfde rpm en dus zelfde snelheid), maar je brengt het anders op de pedalen, de een met een hogere voetsnelheid en minder kracht (langere crank), de ander met een lagere voetsnelheid en met wat meer kracht (kortere crank).pipootje schreef:Als ik het goed begrijp dan trek ik de volgende conclusies. Je kunt nu eenmaal met langere cranks niet continu dezelfde cadans rijden als je met een kortere gewend was. Als je dat wel doet (en die neiging heb je) dan ben je meer energie aan het verstoken (?).
Yup.Anders gezegd, als je hetzelfde verzet wilt rijden als met de kortere cranks dan moet je veel sneller trappen dan je gewend was en dat lukt je niet c.q. dat is voor jou dan niet de ideale pedaaltred.Nog anders: het is misschien voor het type "stoempers" wel nuttig om een langere crank te nemen (met een relatief lage pedaaltred kunnen ze hogere verzetten draaien zonder veel extra kracht te verbruiken). Voor de kantoorjongens die het van souplesse moeten hebben is het beter een niet al te lange crank te nemen.
Je hebt zelf ondervonden dat dat voor jou beter werkte, dus dat lijkt me de logische keuze.Aldus ga ik bij de volgende fiets weer terug naar 175 mm.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Om alle discussies uit de weg te gaan, heb ik een cranklengte tool ontwikkeld. Het heeft dagen en nachten reken- en ontwikkelwerk gekost, en de software erachter is revolutionair! Het werkt alsvolgt:
1. Geeft lichaamslengte, gewicht, bovenbeenlengte, totale beenlengte en kleur van de ogen op.
2. Automatisch wordt in dit topic de cranklengte bepaald, en het resultaat wordt binnen korte tijd medegedeeld.
3. Op basis van de kleur van de ogen wordt een bepaald merk/type crank geadviseerd (het oog wil ook wat).
De rekentool draait op enkele zware rekencomputers, maar de resultaten zijn onfeilbaar en fenomenaal goed. Discussie is uitgesloten!
Start!
1. Geeft lichaamslengte, gewicht, bovenbeenlengte, totale beenlengte en kleur van de ogen op.
2. Automatisch wordt in dit topic de cranklengte bepaald, en het resultaat wordt binnen korte tijd medegedeeld.
3. Op basis van de kleur van de ogen wordt een bepaald merk/type crank geadviseerd (het oog wil ook wat).
De rekentool draait op enkele zware rekencomputers, maar de resultaten zijn onfeilbaar en fenomenaal goed. Discussie is uitgesloten!
Start!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
de zwarten schreef:Om alle discussies uit de weg te gaan, heb ik een cranklengte tool ontwikkeld. Het heeft dagen en nachten reken- en ontwikkelwerk gekost, en de software erachter is revolutionair! Het werkt alsvolgt:
1. Geeft lichaamslengte, gewicht, bovenbeenlengte, totale beenlengte en kleur van de ogen op.
2. Automatisch wordt in dit topic de cranklengte bepaald, en het resultaat wordt binnen korte tijd medegedeeld.
3. Op basis van de kleur van de ogen wordt een bepaald merk/type crank geadviseerd (het oog wil ook wat).
De rekentool draait op enkele zware rekencomputers, maar de resultaten zijn onfeilbaar en fenomenaal goed. Discussie is uitgesloten!
Start!
Voelt alsof ik naar sporza kijk.. belgische humor
Greetz
Nou nou, wat een lol..
Toch benieuwd wat voor cranklengte je dan aan een beginner gaat geven zonder richtlijnen... dat een richtlijn niet universeel is is zo'n beetje een tautologie, die gebruik je normaal gesproken dus als beginpunt en aangezien het voor de average joe behoorlijk klopt ook vaak als eindpunt.
Toch benieuwd wat voor cranklengte je dan aan een beginner gaat geven zonder richtlijnen... dat een richtlijn niet universeel is is zo'n beetje een tautologie, die gebruik je normaal gesproken dus als beginpunt en aangezien het voor de average joe behoorlijk klopt ook vaak als eindpunt.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Niemand? Ik blijf ter beschikking
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®