Elektronisch schakelsysteem
-
- Forum-lid
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 22 okt 2006 21:26
Ik herinner me dat er al 10j terug zo een electronisch schakelsysteem was. Ooit op een Cannondale gezien in de etalage.
Live today, die tomorrow
Dat was de mectronic groep van Mavic. Echt ontiegelijk lelijk...en nooit een echte doorbraak geworden.
Dat Shimano DI2 wel goed zal zijn, daar twijfel ik niet aan. De accu zou ook wel dus danig lang mee gaan dat je je daar geen zorgen om moet maken. Ik zie alleen nog niet en de meerwaarde er van in. Voor mij ook gewoon traditioneel...
Dat Shimano DI2 wel goed zal zijn, daar twijfel ik niet aan. De accu zou ook wel dus danig lang mee gaan dat je je daar geen zorgen om moet maken. Ik zie alleen nog niet en de meerwaarde er van in. Voor mij ook gewoon traditioneel...
De zeperd die Zulle in de tour had met mectronic droeg ook niet echt bij aan het succes ervan. Zag het trouwens pas voor een prikkie te koop. Kon me bijna niet bedwingen...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Ik sta niet kritisch tegenover electronisch schakelen maar :
de gegeven meerwaarde wordt slechts gegeven doordat er geen mechanische overbrenging zit tussen commando en uitvoering. Het pluspunt zou er in moeten zitten dat je geen "ratelend" geluid meer kunt hebben zoals soms kan gebeuren bij het "conventionele" systeem. (kabelrek)
Waar het conventionele systeem soms (=zelden) confronteerd kan worden met een kabelbreuk, zal de kans ook bestaan dat op een keer het accu-systeem te kampen zal hebben met een storing of uitval.
Dus tot nu toe een licht voordeel voor het "nieuwe" systeem
Echter:
Electronisch is momenteel zeer duur. (Maar dat houd de echte die-hards natuurlijk niet tegen) maar wat mij vooral stoort is de bekabeling die er nog steeds is. En dan vindt ik de loop van de gewone stalen kabel mooier (=ronder) dan een slap hangend stroomkabeltje. Je zit trouwens nog steeds met een extra item dat moet gemonteerd worden op het frame en dat esthetisch geen meerwaarde is : de accu.
Oplossingen lijken voor de hand:
ingewerkte bekabeling en montageplaats voor de accu in het frame.
Echter:
Beperkt aanbod van geschikte frames wat het overzetten van dergelijke groep wanneer je van frame wenst te veranderen sterk beperkt. Nu in de toekomst zal dit wel verbeteren, denk ik.
Blijft dan nog de bekabeling tussen stuur en frame waar altijd de "slappe" kabeltjes zullen hangen en dat kan mij alsnog niet bekoren.
Oplossing:
Het electronisch schakelen lijkt mij slechts acceptabel als het slappe gedoe wordt opgelost en dat kan slechts door een draadloos systeem en dat lijkt mij niet haalbaar.
Dus ik vrees dat het electronische systeem het conventionele niet zal verdringen maar een plaatsje ernaast zal innemen en slechts door een beperkte groep zal gebruikt worden.
Betreffende de opmerking van buiscommandeurs en geintegreerde schakeling was het voordeel zoveel meer en was iedereen (of toch zeker de grote meerderheid) onmiddelijk overtuigt van het grote voordeel dat het "nieuwe" systeem met zich meebracht. (Je hoefde het stuur niet meer los te laten om te schakelen waardoor er een veiliger situatie onstond) Het electronisch schakelen brengt op geen enkel ogenblik een vergelijkbare verbetering tot stand en zal dus, denk ik, nooit de grote meerderheid kunnen overtuigen tenzij de prijs vergelijkbaar wordt met de huidige conventionele systemen....en dan nog.
de gegeven meerwaarde wordt slechts gegeven doordat er geen mechanische overbrenging zit tussen commando en uitvoering. Het pluspunt zou er in moeten zitten dat je geen "ratelend" geluid meer kunt hebben zoals soms kan gebeuren bij het "conventionele" systeem. (kabelrek)
Waar het conventionele systeem soms (=zelden) confronteerd kan worden met een kabelbreuk, zal de kans ook bestaan dat op een keer het accu-systeem te kampen zal hebben met een storing of uitval.
Dus tot nu toe een licht voordeel voor het "nieuwe" systeem
Echter:
Electronisch is momenteel zeer duur. (Maar dat houd de echte die-hards natuurlijk niet tegen) maar wat mij vooral stoort is de bekabeling die er nog steeds is. En dan vindt ik de loop van de gewone stalen kabel mooier (=ronder) dan een slap hangend stroomkabeltje. Je zit trouwens nog steeds met een extra item dat moet gemonteerd worden op het frame en dat esthetisch geen meerwaarde is : de accu.
Oplossingen lijken voor de hand:
ingewerkte bekabeling en montageplaats voor de accu in het frame.
Echter:
Beperkt aanbod van geschikte frames wat het overzetten van dergelijke groep wanneer je van frame wenst te veranderen sterk beperkt. Nu in de toekomst zal dit wel verbeteren, denk ik.
Blijft dan nog de bekabeling tussen stuur en frame waar altijd de "slappe" kabeltjes zullen hangen en dat kan mij alsnog niet bekoren.
Oplossing:
Het electronisch schakelen lijkt mij slechts acceptabel als het slappe gedoe wordt opgelost en dat kan slechts door een draadloos systeem en dat lijkt mij niet haalbaar.
Dus ik vrees dat het electronische systeem het conventionele niet zal verdringen maar een plaatsje ernaast zal innemen en slechts door een beperkte groep zal gebruikt worden.
Betreffende de opmerking van buiscommandeurs en geintegreerde schakeling was het voordeel zoveel meer en was iedereen (of toch zeker de grote meerderheid) onmiddelijk overtuigt van het grote voordeel dat het "nieuwe" systeem met zich meebracht. (Je hoefde het stuur niet meer los te laten om te schakelen waardoor er een veiliger situatie onstond) Het electronisch schakelen brengt op geen enkel ogenblik een vergelijkbare verbetering tot stand en zal dus, denk ik, nooit de grote meerderheid kunnen overtuigen tenzij de prijs vergelijkbaar wordt met de huidige conventionele systemen....en dan nog.
Ik vind het elektronisch schakelen gewoon prachtig en in lijn met vooruitgang. Aanschaf geeft de economie ook weer de broodnodige impuls. Zit alleen nog te wachten tot Campa met E schakelen op de markt komt. Zal niet lang daarna FM bezoeken...
Echt, vind het zo op het plaatje gezien erg lelijk en lomp. Trifox zegt het goed, het is duur, zit in een beginfase, estetisch minder mooi door accu. En ik denk dat het ook niet zo licht zal zijn. Nee, mij zie je pas electronisch rijden als het zijn meerwaarde/kwaliteit bewezen heeft!
Rikkert schreef:De zeperd die Zulle in de tour had met mectronic droeg ook niet echt bij aan het succes ervan. Zag het trouwens pas voor een prikkie te koop. Kon me bijna niet bedwingen...
Dat was met Mavic Zap schakelaars (voorloper van Mektronic) en dat was in de Vuelta (problemen in de laatste tijdrit en daardoor ging de eindzege naar Rominger)
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
-
- Forum-lid
- Berichten: 226
- Lid geworden op: 08 dec 2008 16:33
chrissiewizzie schreef:Ik zie wel een voordeel: je kunt nu op meerder plaatsen op het stuur schakelpunten creeeren. Bijvoorbeeld op het stuur voor het klimmen, op de remgrepen zoals nu standaard is en in de beugel voor de koers. Zeker als je kleine handen hebt, kan dit betekenen dat de punten ergonomisch verantwoorder geplaatst kunnen worden.
Het ziet er alleszins wel handig uit => cyclingnews
Stevens SLC Team Ultegra SL
Timo 2.0 schreef:Rikkert schreef:De zeperd die Zulle in de tour had met mectronic droeg ook niet echt bij aan het succes ervan. Zag het trouwens pas voor een prikkie te koop. Kon me bijna niet bedwingen...
Dat was met Mavic Zap schakelaars (voorloper van Mektronic) en dat was in de Vuelta (problemen in de laatste tijdrit en daardoor ging de eindzege naar Rominger)
Dat zei ik toch: de tour van Spanje
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Roger68 schreef:Ik vind het elektronisch schakelen gewoon prachtig en in lijn met vooruitgang. Aanschaf geeft de economie ook weer de broodnodige impuls. Zit alleen nog te wachten tot Campa met E schakelen op de markt komt. Zal niet lang daarna FM bezoeken...
Ik heb eind vorig jaar opgevangen op Bikemotion dat Campa wellicht in 2009 met een elektronische groep E-Record op de markt zou komen (11 speed).
Toen Mavic een 10-tal jaar geleden ermee begon is Campa kort daarna ook begonnen met elektronische prototypes. Al verschillende jaren rijden profs op elektronische Campa prototypes rond. Ook vorig jaar nog reden er verschillende profs (oa Cofidis renners) met E-Record rond. In de loop van 2009 heb ik echter geen E-Record meer gezien in het peloton. Zou dus kunnen dat het pas voor volgend jaar zal zijn...
Toen de commandeurs van vrij beweegbaar naar geindexeerd gingen was dat een vooruitgang die misschakelen voorkwam, toen de commandeurs werden vervangen door de shifters in de remgrepen was dat een vooruitgang omdat het allemaal sneller kon en je niet meer hoefde te friemelen aan de onderbuis. Electronish is in standaard uitvoering in veel opzichten hetzelfde als reguliere ergo's, alleen kan dit systeem zichzelf calibreren en op tijdrit fietsen kunnen ze de shifter buttons nu monteren waar dat wenselijk is (ook op meerdere plaatsen tegelijk ipv of-of met mechanish), best wel een vooruitgang maar voor de gewone fietser voorlopig onbetaalbaar
Zonder toegevoegde waarde ten opzichte van een high end conventionele groep is het dus rationeel gezien zinloos. Dit plaatst het perfect in de markt voor high-end gadgets op de fiets. Het heeft dus totaal geen zin om de prijs te laten dalen totdat er een tweede aanbieder komt.
Disclaimer: ik zeg niets over wie wel of niet koopt en/of oordeel over wie dan ook.
Disclaimer: ik zeg niets over wie wel of niet koopt en/of oordeel over wie dan ook.
Twitter: @rbruijns