Alles over vakanties op én met de fiets

Bilzen Classic Flexpoint Cycling 2009

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 27 mei 2009 13:51

[quote="marcie"]Voor de rest zou ik zeggen : we zijn er klaar voor. Alles staat klaar om 3500 deelnemers kwalitatief goed te ontvangen.

www.bilzenclassic.org

[/quote]

Da's mooi. Dan kom ik zaterdag jullie kant op! :)

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 30 mei 2009 21:19

Beloofd is beloofd. Dus vanmorgen vroeg vertrokken richting Bilzen. Het was de bedoeling om samen met Lancev7 te gaan rijden maar die was niet zo fit dus dat ging helaas niet door. Beterschap Jip! De camera had ik in de auto laten liggen dus jullie moeten het deze keer slechts met een verslagje doen.

Door het mooie weer was het nogal druk bij de start. Er zijn afstanden van 30 tot 175km in de aanbieding wat er voor zorgt dat je echt van alles tegenkomt. Fanatieke racefiets bezitters maar ook mensen die het allemaal wat minder serieus nemen en gewoon lekker met een groepje vrienden of het gezin aan een korte afstand deelneemt. Vind ik altijd wel grappig om te zien.

Even na 9.00uur ben ik vertrokken voor de 175km. Regelmatig wat groepjes tegengekomen en me lekker warmgedraaid op het redelijk eenvoudige beginstuk. Bij de eerste bevoorrading stond een kleine file dus daar ben ik maar doorgereden. Ik had genoeg op zak om de 2e post te bereiken. De heuvelzone begon met wat eenvoudig klimwerk en langzaam maar zeker wat meer serieus werk. Allemaal nieuw voor mij want ik had nog nooit in deze regio gereden. Nu zijn er in België mooiere plekken te vinden maar het is altijd leuk om eens ergens anders te rijden.

Vlak voor de Ben Ahin ben ik even van het parcours afgegaan richting Huy. Doel was om de plaatselijke muur even aan mijn big lijstje toe te voegen en zo geschiedde. Tja, wat moet je van dat ding zeggen. Steil is 'ie zeker maar daar is dan ook wel alles mee gezegd. Drukke aanloop door het centrum van Huy en dan door een woonwijk omhoog. Als het dan toch steil moet rij ik liever Ferme Libert op of zo iets. Dan heb je tenminste een mooi uitzicht om je heen. Zo hard ga je niet dus dan is het wel aardig als er wat te zien is. ;)

Bovenop linksaf geslagen en via het water terug op de route om alsnog de Ben Ahin te beklimmen. De 2e bevoorrading middenin de heuvelzone maar wel even bezocht. Er was wat minder keuze dan ik gewend ben in België maar zolang je wafels kan waarderen was dat geen probleem. Je hoorde mij dan ook niet klagen. Energiedrankje erin, bidons gevuld en fietsen maar weer. Het 2e deel van de heuvelzone bracht nog een paar aardige heuvels die een mooie omgeving combineerde met niet al te lastige percentages. Zo zie ik ze graag. De mooiste hadden ze overigens voor het laatst achter gehouden. Direct na de 3e bevoorrading volgde namelijk Les Cahottes. Mooie uitzichten, een aantal echte haarspeldbochten en een klim gewoon heerlijk fietst. Moest er zo'n heuvel bij mij in de buurt liggen zou ik 'm iedere dag wel op willen rijden. :)

De laatste 40km bevatte geen officiële beklimmingen meer. Dus opgeschakeld en nog even lekker tempo gemaakt. Dat viel nog niet zo mee want de wind wilde niet helemaal meewerken. Nou ja, daar krijg je niets van. Behalve een sterke conditie natuurlijk.

Al met al een lekker dagje gehad. Fietsen in het zonnetje, nieuwe omgeving gezien en een prima organisatie. En dat allemaal voor slechts 3 euro (Ja, echt waar).

roel78
Forum-lid

roel78 30 mei 2009 22:38

Ik heb hem ook gefietst vandaag. Mooie tocht en lekker lopende klimmetjes. Het was erg druk vanmorgen aan de start. Ik moest mijn auto behoorlijk ver van de inschrijvingen parkeren.

Die Les Cahottes was inderdaad wel leuk. Geen hoge percentages maar wel een mooi uitzicht. Ik ben hem daarom ook wat langzamer op gefietst :-)

Verder kun je een deze tocht in een pittig tempo fietsen. Ik moest helaas in de laatste 10 km afhaken bij een groepje van 4. Jammer, maar had toch nog een gemiddelde van 29.9 km/u

tinn
Forum-lid

tinn 30 mei 2009 23:11

Na alle lovende kritieken op dit forum ben ik ook afgereisd naar Bilzen (274 km enkele reis):/
Om 5 uur in de auto en rond 08.15 uur op de fiets voor de 175 km. Alles wat hier al eerder is aangegeven is waar. Ik heb het met eigen ogen kunnen zien. Probleemloos parkeren, snel inschrijven, geweldige bewegwijzering (nog nooit eerder zo perfect meegemaakt), complete verzorgingsposten, mooie omgeving (vooral rond de Maas). afwisselend parcours en nog superweer ook.
Omdat ik mijn fietscomputer niet tijdig heb gestart weet ik mijn ritgegevens niet. Ik was om 14.50 uur weer terug in Bilzen en om 18 uur weer thuis. Heerlijke dag gehad.
Jammer dat we elkaar niet even hebben ontmoet Bottechia. (Ik reed in BIG Tenue). Je sprokkelt de BIGgetjes lekker bijeen. :D
Leef! Fiets!

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 30 mei 2009 23:39

Zo'n tenue moet ik ook nog eens bestellen. Ziet er netjes uit. Ik heb er inmiddels 53 en als ik kijk naar de tochten die ik de komende periode ga rijden dan moet ik deze binnenkort nog kunnen scoren:

Capo Berta (Milaan - San Remo)
Cipressa (Milaan - San Remo)
Poggio (Milaan - San Remo)
Madonna del Ghisallo (Ronde van Lombardije)
Regensberg (Kampioenschap van Zurich)
Feldberg (Rund um den Henningerturm)
Triple Mur de Monty (Tour de Namur)

Het is wel steeds moeilijker om nieuwe big's te vinden want de meeste in de regio heb ik wel gehad. Voor de Benelux ligt met name in Luxemburg nog een uitdaging. Hoewel ik daar de Jean Nelissen Classic heb gereden staan er daar nog genoeg open.

Die bewegwijzering vandaag was inderdaad dik in orde. Zowel opgehangen pijlen (in fel oranje) als pijlen op het wegdek. Ik ben deze keer dan ook nergens verkeerd gereden en da's voor mij best een prestatie. ;)

21st-century
Forum-lid

21st-century 31 mei 2009 00:21

Ik heb de Bilzen classic (179 km) vandaag gereden samen met mijn schoonvader. Rustig gefietst en genoten van het prachtige fietsweer en de omgeving. Op de klimmetjes goed doorgereden en boven steeds netjes gewacht. Bottecchia ook nog een paar keer tegen gekomen onderweg en nog even gesproken. Mede dankzij het mooie weer was het volgens mij een stuk drukker dan vorig jaar. De meeste klimmetjes kende ik overigens al van vorig jaar. Cote de la Kérite was qua stijgingspercentage het pittigste klimmetje. Naast de Les Cahottes wat inderdaad een mooie klim is zaten er nog een paar mooie wat langere lopers in. Er stond wel een stevig windje vandaag vooral de laatste 20 kilometer maar dat ben ik wel gewend. Goed uitgepijld, goede organisatie en vooral veel zon. Wel in twee files terecht gekomen op terugweg naar huis met de auto maar dat mocht de pret niet drukken. Geslaagde dag :D
http://the-21st-century.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

prjz
Forum-lid

prjz 31 mei 2009 14:58

Ik heb de Bilzen Classic nu vier maal gereden. Geweldigde tocht op rustige wegen en een perfect organisatie: fietsenbewaking, drie bevoorradingsposten, goed gepijld, douches, voldoende parkeergelegenheid, foto bij de start. En dat alles voor € 4,-.

prj

koertw
Forum-lid

koertw 01 jun 2009 11:39

Na eerdere positieve berichten ben ik gestart op de 130 km en ik kan alleen maar instemmen met alle positieve berichten. Ik heb verschillende semi klassiekers gereden van de VWB en alles is even goed georganiseerd. Het enige wat tegenzat was de harde wind op de terugweg, maar dat zegt helaas meer over mij dan over de organisatie. Al met al een prachtige tocht.

embee64
Forum-lid

embee64 01 jun 2009 14:09

Ik heb samen met een fietsmaatje de 131 km gereden. We waren pas laat in Bilzen, met als gevolg lang zoeken naar een parkeerplaats, waardoor ook pas na 11 uur gestart.
Dit late vertrekken blijft je dan achtervolgen, want bij de eerste bevoorrading waren er alleen nog bananen en water. Prachtige route, mooie uitzichten, veel grote kasteelhoeves
en kastelen. Maar wanneer worden de wegen in Wallonie nu eens geasfalteerd?
Voor en na een kruispuntje had blijkbaar iemand pijlen weggehaald, waardoor wij en nog vier anderen verkeerd reden. Heen en terug 9 km extra.
De tweede bevoorrading zou tot 16 uur geopend moeten zijn, maar om 15.15 waren ze hier al aan het opruimen. Wafels en water (tuinslang lag 20 meter over de parkeerplaats, dus
het water was lekker op temperatuur) waren er nog. Volgend jaar weer, maar dan wel veel vroeger!

hermanvanvoorschoten
Forum-lid

hermanvanvoorschoten 01 jun 2009 20:22

Ik ben het met iedereen eens! Zaterdag de 179 km gereden en naast het weer heb ik ook genoten van de omgeving. Schitterende, rustige wegen (ok, niet altijd goed asfalt, maar ik vind er ook niets aan om de hele dag over een N-weg te rijden waar het verkeer me om de oren vliegt), goede bevoorading en idem wegbewijzering. De bewaakte fietsenstalling is trouwens echt wel fijn als je even weg bent (bijvoorbeeld douchen)

Na de tocht nog even heerlijk in het zonnetje nagenoten met een biertje en mezelf opgepept voor TBT...
Het is altijd feest op de Laen

Plaats reactie